...

Tankbeurt eindelijk goedkoper

24 oktober 2008, 12:57 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

In iets min­der dan een half jaar tijd merken we gevoelige pri­js­dalin­gen aan de meeste pom­pen in de EU. Echt blij moeten daar­voor niet zijn. De motor van de dal­ing is namelijk de ver­tra­gende economie met haar invloed op de oliepri­js.

Tankbeurt ein­delijk goedkoper

De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

In mei 2008 meld­den we u dat de sit­u­atie aan de pomp nog erg­er gewor­den was. Tussen eind feb­ru­ari en mid­den mei 2008 ste­gen de gemid­delde pri­jzen van Euro­su­per 95, Super­plus 98 en diesel met resp. 4,6, 4,2 en 9,4%.

Nu is het onder­tussen 24 okto­ber 2008 gewor­den en ein­delijk kun­nen we een tabel tonen waarin het groen over­heerst. Inder­daad, de gemid­delde pri­jzen van de drie ver­melde brand­stoftypes zijn tussen de 6 en de 6,5% lager gewor­den tegen­over mid­den mei 2008

En er is meer. In slechts 4 lan­den (Cyprus, Grieken­land, Mal­ta en Slovenië) werd Euro­su­per 95 tussen 0,1 en 6,3% duur­der. De pri­js van deze brand­stof daalde niet alleen spec­tac­u­lair in Zwe­den (-18%) maar ook in Bel­gië, Bul­gar­i­je en …Ned­er­land ging er ongeveer 12% af. 
Toch bli­jft Ned­er­land koplop­er met een pri­js van Euro­su­per 95, die bij­na 19% boven het gemid­deld uit­steekt. De medaille van goed­koop­ste op dit gebied ver­wis­selde van (tijdelijke) bezit­ter en ging van Slovenië (wegens die +6,3%) naar Est­land waar de pri­js ca 18% onder het gemid­delde ligt. Euro­su­per 95 is in Ned­er­land bij­na 44,5% duur­der dan in Slovenië… 

Super­plus 98 is in Grieken­land, Roe­menië en Slovenië tussen ca 5 en 6% duur­der gewor­den. Qua goed­kop­er wor­den spant Zwe­den weer de kroon met een minus van meer dan 17%. Dalin­gen van meer dan 10% waren er tevens in Bel­gië, Bul­gar­i­je, Den­e­marken en opnieuw Ned­er­land. Dit laat­ste land heeft trouwens niet langer meer de duurste Super­plus 98 van de EU, het is Por­tu­gal dat deze twi­jfelachtige eer te beurt valt met een pri­js die bij­na 17% boven het gemid­delde uit­steekt. Net als bij Euro­su­per 95 is het in Est­land en niet langer meer in Slovenië dat je de goed­koop­ste Super­plus 98 kunt tanken aan een pri­js, bij­na 21% onder het EU-gemid­delde. Het pri­jsver­schil tussen de goed­koop­ste en de duurste (resp. Est­land en Por­tu­gal) bedraagt een indruk­wekkende 47%.

Diesel bli­jft zich qua EU-gemid­delde neste­len tussen Euro­su­per 95 en Super­plus 98. Tussen mei en okto­ber 2008 waren er geringe tot matige sti­jgin­gen in Cyprus, Tsjechië en Ier­land, maar forse (ca 10 tot 12%) in Grieken­land, Mal­ta en alweer Slovenië. 
In mei 2008 mocht Zwe­den de niet beni­j­denswaardi­ge kop­posi­tie van Groot-Brit­tan­nië overne­men wat betre­ft duurste diesel van de EU. Lang heeft dit niet gedu­urd, wat Groot-Brit­tan­nië staat nu terug bove­naan het schavot­je met een pri­js, 26% boven het EU-gemid­delde. Wat de goed­koop­ste diesel betre­ft, noteren we voor het eerst een ex aequo. In Litouwen én in Lux­em­burg kan je diesel tanken, die meer dan 14% goed­kop­er is dan het EU-gemid­delde. De diesel in Groot-Brit­tan­nië is 43% duur­der dan in Litouwen of in Luxemburg. 

En hier is de gebruike­lijke grafiek: 




De grafiek van de olie-index WTIC is veelzeggend: 

Tussen mei en okto­ber 2008 is deze index ca 36% gedaald. Omdat de brand­stof­pri­jzen meestal wat achterop lopen tegen­over die van de ruwe olie, kun­nen we ons nog aan dalin­gen aan de pomp verwacht­en. Ten­z­ij de economie plots aanzwen­gelt en de vraag opeens toe­neemt, natuurlijk.

Dat maakt dat we de gedaalde brand­stof­pri­jzen met gemengde gevoe­lens bek­ijken. Recht­streeks is het goed voor onze porte­mon­nee, maar als de economie het slap­jes bli­jft doen, komen andere fac­toren roet in ons bud­get­taire eten strooien. 

Tot bin­nenko­rt.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.