![](/images/legacy-images/images/081024--jvb-+-pomp.gif)
Tankbeurt eindelijk goedkoper
De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
In mei 2008 meldden we u dat de situatie aan de pomp nog erger geworden was. Tussen eind februari en midden mei 2008 stegen de gemiddelde prijzen van Eurosuper 95, Superplus 98 en diesel met resp. 4,6, 4,2 en 9,4%.
Nu is het ondertussen 24 oktober 2008 geworden en eindelijk kunnen we een tabel tonen waarin het groen overheerst. Inderdaad, de gemiddelde prijzen van de drie vermelde brandstoftypes zijn tussen de 6 en de 6,5% lager geworden tegenover midden mei 2008.
En er is meer. In slechts 4 landen (Cyprus, Griekenland, Malta en Slovenië) werd Eurosuper 95 tussen 0,1 en 6,3% duurder. De prijs van deze brandstof daalde niet alleen spectaculair in Zweden (-18%) maar ook in België, Bulgarije en …Nederland ging er ongeveer 12% af.
Toch blijft Nederland koploper met een prijs van Eurosuper 95, die bijna 19% boven het gemiddeld uitsteekt. De medaille van goedkoopste op dit gebied verwisselde van (tijdelijke) bezitter en ging van Slovenië (wegens die +6,3%) naar Estland waar de prijs ca 18% onder het gemiddelde ligt. Eurosuper 95 is in Nederland bijna 44,5% duurder dan in Slovenië…
Superplus 98 is in Griekenland, Roemenië en Slovenië tussen ca 5 en 6% duurder geworden. Qua goedkoper worden spant Zweden weer de kroon met een minus van meer dan 17%. Dalingen van meer dan 10% waren er tevens in België, Bulgarije, Denemarken en opnieuw Nederland. Dit laatste land heeft trouwens niet langer meer de duurste Superplus 98 van de EU, het is Portugal dat deze twijfelachtige eer te beurt valt met een prijs die bijna 17% boven het gemiddelde uitsteekt. Net als bij Eurosuper 95 is het in Estland en niet langer meer in Slovenië dat je de goedkoopste Superplus 98 kunt tanken aan een prijs, bijna 21% onder het EU-gemiddelde. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste (resp. Estland en Portugal) bedraagt een indrukwekkende 47%.
Diesel blijft zich qua EU-gemiddelde nestelen tussen Eurosuper 95 en Superplus 98. Tussen mei en oktober 2008 waren er geringe tot matige stijgingen in Cyprus, Tsjechië en Ierland, maar forse (ca 10 tot 12%) in Griekenland, Malta en alweer Slovenië.
In mei 2008 mocht Zweden de niet benijdenswaardige koppositie van Groot-Brittannië overnemen wat betreft duurste diesel van de EU. Lang heeft dit niet geduurd, wat Groot-Brittannië staat nu terug bovenaan het schavotje met een prijs, 26% boven het EU-gemiddelde. Wat de goedkoopste diesel betreft, noteren we voor het eerst een ex aequo. In Litouwen én in Luxemburg kan je diesel tanken, die meer dan 14% goedkoper is dan het EU-gemiddelde. De diesel in Groot-Brittannië is 43% duurder dan in Litouwen of in Luxemburg.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
De grafiek van de olie-index WTIC is veelzeggend:
Tussen mei en oktober 2008 is deze index ca 36% gedaald. Omdat de brandstofprijzen meestal wat achterop lopen tegenover die van de ruwe olie, kunnen we ons nog aan dalingen aan de pomp verwachten. Tenzij de economie plots aanzwengelt en de vraag opeens toeneemt, natuurlijk.
Dat maakt dat we de gedaalde brandstofprijzen met gemengde gevoelens bekijken. Rechtstreeks is het goed voor onze portemonnee, maar als de economie het slapjes blijft doen, komen andere factoren roet in ons budgettaire eten strooien.
Tot binnenkort.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.