...

Spectaculaire maand juni in autosector

3 juli 2005, 13:18 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

De afgelopen maand juni was een top voor de autoverkoop in de VS. Op Ford na scheer­den de voor­naam­ste auto­con­struc­teurs in de VS hoge top­pen en dat geldt zow­el voor Amerikaanse als Japanse bedri­jven. Het ziet ernaar uit dat een spec­tac­u­lair ini­ti­atief van Gen­er­al Motors de beweg­ing op gang heeft gebracht…
Spec­tac­u­laire maand juni in autosector
Juni is een sterke maand gewor­den voor de autoverkoop in de VS. Vooreerst is er Gen­er­al Motors die een sti­jging van 41% noteerde dankz­ij een agressief dis­count­pro­gram­ma waar­bij iedereen trucks en wagens kon kopen aan per­son­eel­spri­jzen. De GM-direc­tie liet weten, dat ze de beste maand hebben meege­maakt sinds 1986! Vooral de vracht­wa­gens (alle types) deden het enorm goed met een sti­jging van 69%. 
Woor­den wekken, voor­beelden strekken en daarom gaat deze maand Daim­ler­Chrysler van start met een soort­gelijk dis­count­pro­gram­ma. In juni steeg hun verkoop met een mod­este 1,1% en dat cijfer willen ze vanzelf­sprek­end opkrikken, .
Ford bli­jft nog even aan de kant staan toek­ijken. Nochtans zou num­mer 2 in de auto­branche een boost kun­nen gebruiken, als enige die uit de toon viel door een dal­ing met 2,5% van de juni­verkoop. Nochtans deed de verkoop van per­so­n­en­wa­gens het goed. Boos­doen­er was de terug­val op gebied van de trucks, die het gered hebben bij GM. Miss­chien gaan ze ervan uit, dat nu de GM-actie afgelopen is, de belang­stelling voor Ford-vracht­wa­gens zal terugkeren. 
Bij de Japanse con­struc­teurs knalden ook de cham­pag­nekurken of bruiste de coke-on-the-rocks want ze had­den ook een top in juni. Toy­ota, Nis­san, Hon­da en Hyundai zagen hun verkoop sti­j­gen met resp. 10, 4,2 , 4,7 en 10,2%.
De reden van al dat suc­ces is te zoeken in GM’s ini­ti­atief, waar­door de con­sumenten blijk­baar de weg hebben teruggevon­den naar de showroom.
De vraag is hoe het verder zal gaan. GM kan om financiële rede­nen niet door­gaan met hun knal­pro­gram­ma. Daim­ler­Chrysler kan een sterke maand juli beleven, miss­chien samen met Ford. Wat zullen de Japan­ners doen?

En hoe verg­ing het de aan­de­len? De slot­si­t­u­atie eer­gis­teren 1 juli 2005 was:
Daim­ler­Chrysler: 40,48$, ‑0,07%
Ford: 10,31$, +0,68%
GM: 34,64$, +1,91%
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.