
Voor de aartsrivalen Ford (NYSE: F) en General Motors (NYSE: GM) zijn het niet de leukste dagen uit hun toch al lange geschiedenis. De verkoop slabakt voor allebei, hun concurrenten winnen veld en Ford heeft op de koop toe technische problemen te overwinnen…
Sombere dagen voor Ford en GM
De verkoop van oktober daalde met 23%, zowel bij Ford als GM. Het verloren marktaandeel ging integraal naar hun Japanse concurrenten, vooral Toyota en Honda.
GM probeert terug te vechten met een ‘Red Tag’ verkoopsplan. Dit bestaat eruit dat het grote publiek hun wagens kan kopen aan dezelfde prijs als medewerkers van leveranciers van onderdelen van GM-wagens. Dit ligt in het verlengde van de juni-actie, waarbij het publiek kon kopen aan de voorwaarden van GM-medewerkers.
Ford reageert hierop met een nieuw aanbod, waarbij de prijzen van hun auto’s en trucks met duizenden dollars worden gereduceerd. Dit nieuwe aanbod komt in voege in januari 2006 en zal ‘Keep It Simple Plan’ heten. Intussen zitten ze bij Ford met de handen in het haar, want er moeten 220.000 wagens van het bouwjaar 2005 worden teruggeroepen wegens serieuze technische problemen: brandgevaar omdat batterijkabels tegen de carrosserie schuren en/of een te zwakken bevestiging van de brandstoftank, waardoor die na ca 160.000 km zou kunnen loskomen.
De markt reageert niet gunstig op deze toestand, zoals uit de aandelenkoersen is af te leiden:
Ze hebben het niet onder de markt, Ford en GM. En ze vechten als twee honden om hetzelfde been, terwijl de derde hond, in dit geval de concurrentie, er vrolijk mee aan de haal gaat. Wij vragen ons af hoe dit zal aflopen.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
Ondergetekende is gepensioneerd marketing manager beeldvormingssystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aandelen of gelijk welk andere vorm van beleggingsinstrumenten een eigen positie.