...

Sombere dagen voor Ford en GM

16 november 2005, 21:11 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Voor de aart­sri­valen Ford (NYSE: F) en Gen­er­al Motors (NYSE: GM) zijn het niet de leuk­ste dagen uit hun toch al lange geschiede­nis. De verkoop slabakt voor alle­bei, hun con­cur­renten win­nen veld en Ford heeft op de koop toe tech­nis­che prob­le­men te overwinnen… 

Sombere dagen voor Ford en GM
De verkoop van okto­ber daalde met 23%, zow­el bij Ford als GM. Het ver­loren mark­taan­deel ging inte­graal naar hun Japanse con­cur­renten, vooral Toy­ota en Honda. 
GM probeert terug te vecht­en met een ‘Red Tag’ verkoop­s­plan. Dit bestaat eruit dat het grote pub­liek hun wagens kan kopen aan dezelfde pri­js als medew­erk­ers van lever­anciers van onderde­len van GM-wagens. Dit ligt in het ver­lengde van de juni-actie, waar­bij het pub­liek kon kopen aan de voor­waar­den van GM-medewerkers.
Ford reageert hierop met een nieuw aan­bod, waar­bij de pri­jzen van hun auto’s en trucks met duizen­den dol­lars wor­den gere­duceerd. Dit nieuwe aan­bod komt in voege in jan­u­ari 2006 en zal ‘Keep It Sim­ple Plan’ het­en. Intussen zit­ten ze bij Ford met de han­den in het haar, want er moeten 220.000 wagens van het bouw­jaar 2005 wor­den terug­geroepen wegens serieuze tech­nis­che prob­le­men: brandgevaar omdat bat­ter­ijk­a­bels tegen de car­rosserie schuren en/​of een te zwakken beves­tig­ing van de brand­stof­tank, waar­door die na ca 160.000 km zou kun­nen loskomen.
De markt reageert niet gun­stig op deze toe­s­tand, zoals uit de aan­de­lenko­ersen is af te leiden:
Ze hebben het niet onder de markt, Ford en GM. En ze vecht­en als twee hon­den om het­zelfde been, ter­wi­jl de derde hond, in dit geval de con­cur­ren­tie, er vrolijk mee aan de haal gaat. Wij vra­gen ons af hoe dit zal aflopen. 
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Onder­getek­ende is gepen­sioneerd mar­ket­ing man­ag­er beeldvormingssystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aan­de­len of gelijk welk andere vorm van beleg­gingsin­stru­menten een eigen positie.

16 novem­ber 2005.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.