...

Saoedi-Arabische concurrent Rotterdam

26 december 2005, 13:58 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

In de belan­grijk­ste oli­es­taat ter wereld is een reusachtig project ges­tart met als doel het bouwen van een haven, te vergelijken met Rot­ter­dam. Maar dit is niet alles, er hoort nog een pres­tigieuze stad bij…

Saoe­di-Ara­bis­che con­cur­rent Rotterdam
‘Een haven die behoort tot de 10 groot­ste ter wereld, te vergelijken met Rotterdam.’ Zo wordt in Saoe­di-Ara­bië het project omschreven, dat van start ging op 21 decem­ber ll. 
Deze reusachtige haven kadert in het bouwen van een geheel nieuwe stad in het west­en van Saou­di-Ara­bië, in de nabi­jheid van de indus­tri­es­tad Rabegh, ten noor­den van Djed­da aan de Rode Zee, niet ver van de heilige ste­den Mek­ka en Medina. 
Kon­ing Abdullah
De nieuwe stad zal King Abdul­lah Eco­nom­ic City het­en, naar de huidi­ge kon­ing Abdul­lah (81), voluit Abdul­lah bin Abdul Aziz al-Saud, die in 1995 kon­ing Fahd opvol­gde toen deze moest aftre­den wegens gezondheidsproblemen.
Het gigan­tis­che project betekent een invester­ing van 26,6 mil­jard dol­lar ( 22,4 mil­jard euro) en het con­tract werd toegek­end aan de immobiliënmaatschappij Emaar uit Dubai.
Emaar (http://​www​.emaar​.com) is waarschi­jn­lijk de groot­ste onderne­m­ing ter wereld in haar soort, reken­ing houdend met het bedrijfskapitaal. 

Maque­tte King Abdul­lah Eco­nom­ic City
De maque­tte hier­boven toont aan, dat het een echt pres­tige­pro­ject is, waarmee olieland num­mer 1 van de wereld wil uit­pakken en bewi­jzen waar­toe het in staat is.

Natu­urlijk komt elke dol­lar van de olie-uitvo­er, die ongeveer 9,5 miljoen vat­en per dag is. Voor dit jaar (2005) zal de economie van Saoe­di-Ara­bië groeien met meer dan 6,5%. Eve­neens in 2005 noteert de oli­es­taat een record budgetover­schot van ca 55 mil­jard dollar…
Over 2 Ã 3 jaar kun­nen de eerste inwon­ers hun intrek nemen in de nieuwe stad. Tegen wan­neer het ganse werk voltooid moet zijn, is nog niet medegedeeld.
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

26 decem­ber 2005.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel
belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.