...

Royal Dutch Shell

3 november 2004, 09:52 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Het moest ervan komen: vorige week wer­den de Ned­er­landse en Britse tak van Konin­lijke Olie samenges­molten tot 1 bedri­jf met 1 hoofd­kan­toor in Den Haag. De nieuwe groep kri­jgt geen plaat­sje meer bin­nen de Euro Stoxx50. Hier­door zal in het euro­ge­bied mogelijk verkoop­druk ontstaan, hopelijk gecom­penseerd door koop­druk in het Verenigd Koninkrijk.

Roy­al Dutch Shell

In deze dagen van het Bush-Ker­ry duel en van de ake­lige moord op Theo Van Gogh zou je wel eens over het hoofd kun­nen zien dat ook op beursvlak belan­grijke din­gen gebeuren.Zo is er de fusie van Konin­klijke Olie en Shell, lei­dend tot de nieuwe groep Roy­al Dutch Shell.

Dit heeft als gevolg, dat deze groep geen zit­je heeft in de Euro Stoxx50, omdat het een ven­nootschap naar Brits recht is met voor­naam­ste noter­ing in Lon­den. Konin­klijke Olie is/​was de tweede belan­grijk­ste com­po­nent in de Euro Stoxx50 met 6,1%, net na sec­torgenoot Total (7%). Eerder was Konin­klijke Olie al verd­we­nen uit de S&P 500, waar nu Unilever een­za­am achterbli­jft als enige Europeaan.

Wat het effect van deze fusie zal zijn voor het aan­deel, is moeil­ijk te voor­spellen. Enerz­i­jds zal de verkoop­druk in de euro­zone niet ger­ing zijn, maar miss­chien wordt deze goedge­maakt door koop­druk in Groot-Brit­tanië. Wait and see.

We verne­men ook dat de Franse auto­con­struc­teur Renault als groot­ste kan­sheb­ber getipt wordt om plaats te nemen op de stoel van Konin­klijke Olie. 


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.