...

Renault hoopt op beterschap

31 juli 2006, 16:56 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Voor de eerste semes­ter van 2006 kan de Franse auto­con­struc­teur Renault geen mooie cijfers voor­leggen. Vergeleken met de 6 laat­ste maan­den van 2005 is het afgelopen half­jaar de net­towinst van de groep gedaald met 25% tot 1,62 mil­jard euro. Nochtans is de verkoop van de 3 merken Renault, Sam­sung en Dacia licht­jes geste­gen met 0,4% tot 21,5 mil­jard euro. Het tegen­val­lende resul­taat wordt door de Renault-direc­tie toegeschreven aan de gedaalde verkoop in Europa: ‑7,6%. Het feit dat er dit jaar nog geen nieuwe types van wagens gelanceerd wer­den, wordt beschouwd al een (zeer) nadelige fac­tor. Wat wel is meegevallen, is de verkoop buiten de EU: +10,5% een­heden. Van­daag (31 juli 17:00) was het aan­deel tegen­over gis­teren gedaald met 0,7% tot 85,60 euro.
Voor de nabi­je toekomst is een finan­cieel plan ges­tart met als hoofd­doel kostenbe­spar­ing. Ook een mogelijke fusie met Gen­er­al Motors bli­jft bespreek­baar, zegt de heer Car­los Ghosn, CEO van Renault. De CEO onder­li­jnt, dat finan­cieel voordeel het hoofd­doel is van een samen­gaan met GM. Er is een studie lopende over de rentabiliteit van deze oper­atie. Deze studie moet klaar zijn ten laat­ste op 15 okto­ber ek. Maar bij Renault mogen ze niet ver­geten, dat ook Toy­ota een oog­je heeft op GM

Jan Van Besauw



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.