Voor de eerste semester van 2006 kan de Franse autoconstructeur Renault geen mooie cijfers voorleggen. Vergeleken met de 6 laatste maanden van 2005 is het afgelopen halfjaar de nettowinst van de groep gedaald met 25% tot 1,62 miljard euro. Nochtans is de verkoop van de 3 merken Renault, Samsung en Dacia lichtjes gestegen met 0,4% tot 21,5 miljard euro. Het tegenvallende resultaat wordt door de Renault-directie toegeschreven aan de gedaalde verkoop in Europa: ‑7,6%. Het feit dat er dit jaar nog geen nieuwe types van wagens gelanceerd werden, wordt beschouwd al een (zeer) nadelige factor. Wat wel is meegevallen, is de verkoop buiten de EU: +10,5% eenheden. Vandaag (31 juli 17:00) was het aandeel tegenover gisteren gedaald met 0,7% tot 85,60 euro.
Voor de nabije toekomst is een financieel plan gestart met als hoofddoel kostenbesparing. Ook een mogelijke fusie met General Motors blijft bespreekbaar, zegt de heer Carlos Ghosn, CEO van Renault. De CEO onderlijnt, dat financieel voordeel het hoofddoel is van een samengaan met GM. Er is een studie lopende over de rentabiliteit van deze operatie. Deze studie moet klaar zijn ten laatste op 15 oktober ek. Maar bij Renault mogen ze niet vergeten, dat ook Toyota een oogje heeft op GM…
Jan Van Besauw