...

Prijzen benzine en diesel onrustwekkend gestegen

3 april 2010, 18:25 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Veron­trustend. Anders kun­nen we de sti­jging van de pri­jzen aan de pomp niet noe­men. Wij voe­gen enkele extraat­jes toe aan ons gebruike­lijke overzicht. 


De pri­jzen die we pub­liceren zijn om te kun­nen vergelijken de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk.
Mid­den decem­ber 2009 meld­den we, dat ben­zine en diesel nog nooit zo duur waren. Zoals we verder zullen zien, was dat een under­state­ment, eerder geldend voor de pri­jzen van van­daag 3 april 2010.

Onder­staande tabel is duidelijk genoeg: een zee van rood met twee piep­kleine eiland­jes van groen.

alt

De Europese gemid­delden zijn meer dan gevoelig geste­gen en wel met ca 10% wat Euro­su­per 95 en Super­plus 98 betre­ft en met een forse 9,2% voor de diesel­pri­js. Daar­door wordt de kloof tussen diesel- en ben­zinepri­js nog alti­jd niet over­brugd en zullen de diesel­ri­jders nog niet zo vlug veran­deren van voer­tu­ig.

Ned­er­land bli­jft spi­jtig genoeg onklop­baar met Euro­su­per 95, die tegen­over decem­ber 2009 bij­na 9% duur­der wordt. Roe­menië moet de wis­sel­bek­er van goed­koop­ste Euro­su­per 95 afs­taan aan Cyprus, dat nochtans meer dan 5% vraagt voor een liter van deze brand­stof.

Echt erge (meer dan 10%) pri­jssti­jgin­gen noteren we voor Grieken­land (+30% !), Roe­me­nie (+20%), Polen (+16%), Zwe­den (+17,4%), Tsjechië (+14,6%), Litouwen (+13%), Hon­gar­i­je (+12%), Lux­em­burg en Bul­gar­i­je (+11%), Duit­s­land (+11,5%) en Est­land (+10,2%). Slecht één land bevin­dt zich onder de magis­che 1‑eurogrens, nl. Cyprus. Enkel in Mal­ta daalde de pri­js van Euro­su­per 95 en dat met iets meer dan 4%.

Super­plus 98 werd in Ned­er­land 9,2% duur­der en het land behoudt zijn posi­tie num­mer 1 qua pri­js. De laag­ste pri­js voor deze brand­stof betaal je niet meer in Roe­menië, maar wel in Bulgarije.

De meest serieuze (meer dan 10%) pri­jssti­jging zien we in Grieken­land (+22,7%), Roe­menië (+17,7%), Zwe­den (+17%), Polen (+16,4%), Tsjechië (+14%), Litouwen (+12,4%), Duit­s­land (+11,5%), Lux­em­burg (+11%) en Den­e­marken (+10,5%). Geen enkel land vin­den we nog terug onder de 1 euro­grens.

Diesel is en bli­jft het duurste in het VK. Analoog aan wat er gebeurde geeft Roe­menië de fakkel van goed­koop­ste diesel over aan Cyprus.

Forse (meer dan 10%) sti­jgin­gen waren er Grieken­land (+22%), Polen en Roe­menië (+19%), Tshechië en Litouwen (+15%), Zwe­den (+14,6%), Duits­mand (+12%) en Den­e­marken (+10,5%). In Slowak­i­je daalde de diesel­pri­js met een beni­j­denswaardi­ge 7%.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

Om te kun­nen begri­jpen wat de rede­nen zijn van de toch wel gevoelige toe­name van de brand­stof­pri­jzen bek­ijken we de pri­js van ruwe olie:

alt

Na een all time high begin juli 2008 zagen we een fameuze zuid­waartse uitschuiver van ca 75% op het einde van 2008. Van dan af kwam een her­s­tel op gang. In welke mate vol­gen de brandstofpriizen? 

alt

Boven­staande grafiek toont het alle­maal. We beschouwen Euro­su­per 95 in Bel­gië, Ned­er­land en het gemid­delde van de 27 EU-lan­den. Par­al­lel met de pri­js van ruwe olie zien we een piek in de zomer van 2008, eve­nals de terug­val naar het einde van 2008 toe.

Maar het is merk­waardig, dat de pri­js op 3 april 2010 in Bel­gië en Ned­er­land even hoog is als toen mid­den 2008 en dat het EU-gemid­delde er zelfs kop en nek bove­nu­it steekt. En dit ter­wi­jl de pri­js van de ruwe olie zich nog meer dan 40% onder de all time high bevin­dt!

Wat zal er gebeuren als de ruwe olie nog­maals de 140 dol­lar (of meer) zone zou gaan opzoeken? Een veron­trustende gedachte.

alt

Om af te ron­den gaan we eens kijken hoe het staat met de ben­zinepri­js in de VS. Hoewel daar ook geklaagd wordt over te veel betal­en aan de pomp, merken we toch dat je voor bij voor­beeld een liter Reg­u­lar, te vergelijken met onze Euro­su­per, toch nog fameus min­der betaalt in de VS tegen­over in Ned­er­land, Bel­gië of gemid­deld in de EU.

Het wordt span­nend en dat zal onze porte­mon­nee geweten hebben.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets

________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.