...

Prijzen benzine en diesel kiezen verkeerde richting

14 november 2010, 17:32 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Ter­wi­jl de diesel­pri­js zijn rit naar de top voortzet, sti­j­gen in de loop van 2010 de ben­zinepri­jzen in de EU (nog) eerder matig. Maar reden tot vreugde is er zek­er niet.


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk.

In ons overzicht van 19 juli 2010 waren we niet gerust in de pri­jzen van ben­zine en diesel.

We zijn nu alweer een 4‑tal maan­den verder en we stellen vast, dat de evo­lu­tie van de ben­zinepri­jzen in de EU een gemengd beeld toont ter­wi­jl de diesel­pri­js in nage­noeg alle EU-lan­den (24 van de 27) res­olu­ut is geste­gen. Slecht nieuws voor de dieselrijders.

Onder­staande tabel geeft meer info:

alt

Op een vier­tal maan­den tijd zijn de math­e­ma­tis­che Europese gemid­delden van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 nog tamelijk beschei­den geste­gen met resp. 0,7 en 1%. Diesel daar­ente­gen doet er bij­na 4% bij. Dit maakt de kloof tussen ben­zine en diesel alweer wat kleiner.

Ned­er­land is en bli­jft zijn niet te beni­j­den kop­posi­tie behouden wat betre­ft Euro­su­per 95, die tegen­over juli 2010 1% duur­der werd. Een gevoelige tik opwaarts ont­vangt Hon­gar­i­je, waar deze brand­stof 14% meer kost. In Roe­menië komt er 5,6% bij en zo komt het dat dit land zijn sta­tus van goed­koop­ste ver­li­est ten gun­ste van Cyprus. Eve­neens gevoelige sti­jgin­gen van resp. 5,6 en 3,7% noteren we in Tsjechië en Polen.

De groot­ste pri­js­dal­ing voor Euro­su­per 95 noteren we in Mal­ta (-2,5%).

Bel­gië is het enige EU-land waar de pri­js niet bewoog.

Globaal stellen we vast, dat in 14 van de 27 EU-lan­den de pri­js van Euro­su­per 95 steeg, dat in 12 deze pri­js daalde en dat in één land de pri­js dezelfde bleef als we
19 juli en 13 novem­ber 2010 met elka­ar vergelijken.

En ook dit: de magis­che 1‑eurogrens, die ongeveer een jaar gele­den in ver­schil­lende lan­den nog vlot bereikt werd, behoort blijk­baar tot het verleden.

Wat Super­plus 98 betre­ft moeten we iets rechtzetten. In ons vorig overzicht, dat van 19 juli 2010, bestem­pe­len we ten onrechte dat Ned­er­land het duurste land is wat deze ben­zine betre­ft. We had­den over het hoofd gezien, dat toen Grieken­land wegens een sti­jging met 9% Ned­er­land kwam aflossen aan de kop van het pri­jspelo­ton. Ook nu hand­haaft Grieken­land (+0,3%) deze weinig beni­j­denswaardi­ge positie.

Bul­gar­i­je doet er een forse 12% bij en ver­li­est zijn plaats op het ereschavot­je van de goed­koop­ste lan­den voor Super­plus 98 ten voordele van Let­land. Gevoelige sti­jgin­gen noteren we ook in Polen en Tsjechië, waar er telkens bij­na 4% bijkomt.

In 12 van de 22 EU-lan­den waar sta­tistieken over Super­plus 98 voorhan­den zijn, wordt deze brand­stof duurder.

De duurste Diesel van de EU tank je nog alti­jd in Groot-Brit­tan­nië, waar de pri­js alweer ver­hoogde (+3,3%) sinds juli 2010. Bul­gar­i­je doet er met een sti­jging met meer dan 20% een flinke schep bovenop en is meteen zijn plaats als goed­koop­ste kwi­jt aan Lux­em­burg, waar de diesel­pri­js nog net de magis­che 1‑eurogrens haalt.

Ook in Hon­gar­i­je en Roe­menië zullen de die­selver­bruik­ers dieper in hun porte­mon­nee moeten tas­ten, want deze brand­stof werd er resp. ca 17 en 11% duur­der. Andere kloeke sti­jgin­gen noteren we in Polen, nl. + ca 9% en ook in Tsjechië, Est­land en Duit­s­land, waar diesel resp. ca 7, 6 en 5% duur­der werd.

Op 3 lan­den na (Cyprus, Ier­land en Span­je) sti­jgt in alle EU-lan­den de diesel­pri­js, die daar­door zijn klim naar het niveau van bij voor­beeld Euro­su­per 95 ges­taag verderzet.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

Onder­staande grafiek van de WTIC-index ver­duidelijkt een en ander vanu­it de pri­js van ruwe olie:

alt

De terug­val na de hoge top­pen van april-mei 2010 is hele­maal weggew­erkt. Op deze wijzen betaalt de con­sument het nog alti­jd broze her­s­tel van de wereldeconomie.

En daar­bij mogen we niet uit het oog ver­liezen, dat in juli 2008 de oliepri­js zich tussen 140 en 150 dol­lar per vat had gen­esteld, dat is behoor­lijk wat hoger dan de ca 85 dol­lar van vandaag…

alt

Tenslotte is hier nog­maals het grafiek­je van de evo­lu­tie van de pri­js van Euro­su­per 95 tussen april 2007 en novem­ber 2010. De dip van jan­u­ari 2009 is geheel of gro­ten­deels goedge­maakt. Ned­er­land bevin­dt zich bij­na op het niveau van juli 2009. Hoewel we het niet wensen, heeft Bel­gië nog wat weg af te leggen om te komen tot het niveau van juli 2009, ter­wi­jl de gemid­delde pri­js in de EU zelfs al boven dit staat.

Hieruit con­clud­eren we, dat de pri­jzen van ben­zine en diesel niet evolueren zoals een con­sument het wenst en dat ze dus de ver­keerde richt­ing hebben gekozen.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets

________________________________________

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.