Terwijl de dieselprijs zijn rit naar de top voortzet, stijgen in de loop van 2010 de benzineprijzen in de EU (nog) eerder matig. Maar reden tot vreugde is er zeker niet.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk.
In ons overzicht van 19 juli 2010 waren we niet gerust in de prijzen van benzine en diesel.
We zijn nu alweer een 4‑tal maanden verder en we stellen vast, dat de evolutie van de benzineprijzen in de EU een gemengd beeld toont terwijl de dieselprijs in nagenoeg alle EU-landen (24 van de 27) resoluut is gestegen. Slecht nieuws voor de dieselrijders.
Onderstaande tabel geeft meer info:
Op een viertal maanden tijd zijn de mathematische Europese gemiddelden van Eurosuper 95 en Superplus 98 nog tamelijk bescheiden gestegen met resp. 0,7 en 1%. Diesel daarentegen doet er bijna 4% bij. Dit maakt de kloof tussen benzine en diesel alweer wat kleiner.
Nederland is en blijft zijn niet te benijden koppositie behouden wat betreft Eurosuper 95, die tegenover juli 2010 1% duurder werd. Een gevoelige tik opwaarts ontvangt Hongarije, waar deze brandstof 14% meer kost. In Roemenië komt er 5,6% bij en zo komt het dat dit land zijn status van goedkoopste verliest ten gunste van Cyprus. Eveneens gevoelige stijgingen van resp. 5,6 en 3,7% noteren we in Tsjechië en Polen.
De grootste prijsdaling voor Eurosuper 95 noteren we in Malta (-2,5%).
België is het enige EU-land waar de prijs niet bewoog.
Globaal stellen we vast, dat in 14 van de 27 EU-landen de prijs van Eurosuper 95 steeg, dat in 12 deze prijs daalde en dat in één land de prijs dezelfde bleef als we
19 juli en 13 november 2010 met elkaar vergelijken.
En ook dit: de magische 1‑eurogrens, die ongeveer een jaar geleden in verschillende landen nog vlot bereikt werd, behoort blijkbaar tot het verleden.
Wat Superplus 98 betreft moeten we iets rechtzetten. In ons vorig overzicht, dat van 19 juli 2010, bestempelen we ten onrechte dat Nederland het duurste land is wat deze benzine betreft. We hadden over het hoofd gezien, dat toen Griekenland wegens een stijging met 9% Nederland kwam aflossen aan de kop van het prijspeloton. Ook nu handhaaft Griekenland (+0,3%) deze weinig benijdenswaardige positie.
Bulgarije doet er een forse 12% bij en verliest zijn plaats op het ereschavotje van de goedkoopste landen voor Superplus 98 ten voordele van Letland. Gevoelige stijgingen noteren we ook in Polen en Tsjechië, waar er telkens bijna 4% bijkomt.
In 12 van de 22 EU-landen waar statistieken over Superplus 98 voorhanden zijn, wordt deze brandstof duurder.
De duurste Diesel van de EU tank je nog altijd in Groot-Brittannië, waar de prijs alweer verhoogde (+3,3%) sinds juli 2010. Bulgarije doet er met een stijging met meer dan 20% een flinke schep bovenop en is meteen zijn plaats als goedkoopste kwijt aan Luxemburg, waar de dieselprijs nog net de magische 1‑eurogrens haalt.
Ook in Hongarije en Roemenië zullen de dieselverbruikers dieper in hun portemonnee moeten tasten, want deze brandstof werd er resp. ca 17 en 11% duurder. Andere kloeke stijgingen noteren we in Polen, nl. + ca 9% en ook in Tsjechië, Estland en Duitsland, waar diesel resp. ca 7, 6 en 5% duurder werd.
Op 3 landen na (Cyprus, Ierland en Spanje) stijgt in alle EU-landen de dieselprijs, die daardoor zijn klim naar het niveau van bij voorbeeld Eurosuper 95 gestaag verderzet.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Onderstaande grafiek van de WTIC-index verduidelijkt een en ander vanuit de prijs van ruwe olie:
De terugval na de hoge toppen van april-mei 2010 is helemaal weggewerkt. Op deze wijzen betaalt de consument het nog altijd broze herstel van de wereldeconomie.
En daarbij mogen we niet uit het oog verliezen, dat in juli 2008 de olieprijs zich tussen 140 en 150 dollar per vat had genesteld, dat is behoorlijk wat hoger dan de ca 85 dollar van vandaag…
Tenslotte is hier nogmaals het grafiekje van de evolutie van de prijs van Eurosuper 95 tussen april 2007 en november 2010. De dip van januari 2009 is geheel of grotendeels goedgemaakt. Nederland bevindt zich bijna op het niveau van juli 2009. Hoewel we het niet wensen, heeft België nog wat weg af te leggen om te komen tot het niveau van juli 2009, terwijl de gemiddelde prijs in de EU zelfs al boven dit staat.
Hieruit concluderen we, dat de prijzen van benzine en diesel niet evolueren zoals een consument het wenst en dat ze dus de verkeerde richting hebben gekozen.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.