Terwijl de prijzen van benzine in de meeste EU-landen wat gas terugnemen, zet de dieselprijs zijn klim met forse tred voort. Het keerpunt komt in zicht.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk. Verschillen tot 10% zijn mogelijk.
Een week of zeven geleden, in ons artikel van 21 september 2011, vonden we dat de prijzen van benzine en diesel het bont maakten.
Sindsdien volgen we de prijs van ruwe olie met argusogen op:
Op 3 oktober 2011 bereikte die prijs zijn laagste punt van het lopende jaar, nl. 76,40 USD/vat. Vanaf dan was het hek van de dam en op 10 november stond
97,57 dollar op de tabellen, een stijging met bijna 28% sinds 3 oktober.
Wetende dat de prijzen van de brandstof de evolutie van deze van de ruwe olie gewoonlijk met een achterstand van enkele weken volgen, verwachtten we ons rond deze tijd aan een gevoelige opwaartse beweging voor benzine en diesel. De realiteit heeft ons eens te meer verrast, bekijk maar onderstaande tabel:
Voor het eerst in lange tijd overheerst groen in onze traditionele tabel. En dit ondanks hetgeen we zien voor prijs van de ruwe olie, we herhalen het.
In 7 weken tijd zijn de (mathematische) Europese gemiddelden van Eurosuper 95 en Superplus 98 gedaald met resp. 1,5 en 1,3%. Toegegeven, enorm is deze daling niet, maar ze heeft er toch voor gezorgd dat de diesel, die er 1,8% bij deed, gemiddeld ca 3,3% minder duur is dan Eurosuper 95. De afstand verkleint dus zienderogen.
Eurosuper 95
Nederland is en blijft de niet benijdenswaardige kampioen wat betreft Eurosuper 95, die er nochtans tegenover 19 september 2011 3,7% minder duur werd. In de top‑5 vinden we verder Denemarken, Griekenland, België en Italië terug. In de drie eerstgenoemde landen daalde de prijs met 3 tot 4,1%, in Italië kwam er 0,8% bij.
De grootste prijsstijgingen voor Eurosuper 95 vinden we in Polen (+4,2%), Slovenië (+2,6%) en Letland (+1,8%). Ook in Slowakije, Groot-Brittannië en Italië steeg de prijs met 1 tot 0,8%.
Het is wegens de vermelde gevoelige prijsstijging dat Polen zijn plaats van de goedkoopste Eurosuper 95 heeft moeten afstaan aan Bulgarije. Daar is deze brandstof momenteel het goedkoopst van de hele EU en kost zo maar eventjes 28% minder dan in Nederland.
In Ierland en Cyprus bleef de prijs onveranderd, in alle andere EU-landen daalde hij tussen 4,7 en 0,8%.
Superplus 98
NB: voor Cyprus, Hongarije, Ierland, Malta en Slowakije zijn voor Superplus 98 geen gegevens voorhanden en daarom worden deze landen wat deze brandstof betreft buiten beschouwing gelaten.
Ook al daalde prijs voor Superplus 98 in Nederland iets minder dan deze van Eurosuper 95 (resp. ‑3,3 versus ‑3,7%), het land blijft op kop qua prijs ervan aan de pomp. In het kopgroepje van de top‑5 treffen we verder Denemarken aan, naast Griekenland, Italië, Denemarken en Portugal. In deze landen, behalve in Italië (+0,9%), daalde Superplus 98 tussen 0,5 en 4%.
De landen waar de prijs van Superplus 98 steeg zijn Polen (+4%), Slovenië (+2,5%), Letland (+1,8%), Groot-Brittannië (+1,2%) en Italië (+0,9%). In alle andere landen daalde de prijs tussen 4,5 en 0,5%. Voor de goedkoopste Superplus 98 van de EU kan je toch nog altijd gaan tanken aan een Poolse pomp, waar je meer dan 27% minder moet neertellen dan in Nederland.
Diesel
De duurste diesel van de EU en is blijft degene die je tankt in Groot-Brittannië, waar de prijs zonder blikken of blozen 2,6% hoger klom. Verder vinden we in de top‑5 dezelfde landen als 7 weken geleden, nl. Zweden, Denemarken,België en Italië waar de prijs tussen 1,1 en 3,6% verhoogde.
De top‑5 voor prijsstijgingen van diesel zijn Letland (+8,2%), Polen (+5,4%), Litouwen (+4,3%), Zweden (+3,6%) en België (+3,3%). Nederland is tevreden met een negende plaats qua prijs, die daar 2,5% steeg.
In Cyprus bleef de dieselprijs onveranderd en in Tsjechië, Malta en Hongarije daalde hij resp. met 0,4, 1,5 en 2,4%. In alle andere EU-landen werd diesel tussen 0,4 en 8,2% duurder.
De fakkel van het goedkoopste dieselland gaat naar Luxemburg, waar deze brandstof 26,7% goedkoper is dan in het duurste land, met name Groot-Brittannië.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
De dieselprijs is bezig met een inhaalmanoeuvre ten opzichte van Eurosuper 95, zoveel is zeker. Of dit een ‘natuurlijke’ evolutie is, laten we in het midden. Immers, nooit reden zoveel wagens, trucks, tractors enzovoort op diesel. Net nu gaan stemmen op om diesel de schuld te geven van luchtvervuiling in de vorm van de uitstoot van fijn stof en ziekteverwekkende chemicaliën. Is dit de reden van de overheden om de prijzen van benzine en diesel te manipuleren? Want dat het gros van brandstofprijzen bestaat uit allerlei vormen van taksen en belastingen, zoveel is zeker.
Bovendien zullen autobouwers in hun nopjes zijn als de dieselprijs zo onaantrekkelijk zou worden, dat de consumenten en masse besluiten om hun aanschaf van een nieuw vervoermiddel te vervroegen.
Wat wordt er allemaal niet bedisseld in wandelgangen?
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets