...

Prijzen benzine en diesel: inhaalmanoeuvre

12 november 2011, 18:45 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Ter­wi­jl de pri­jzen van ben­zine in de meeste EU-lan­den wat gas terugne­men, zet de diesel­pri­js zijn klim met forse tred voort. Het keer­punt komt in zicht.



De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk. Ver­schillen tot 10% zijn mogelijk.

Een week of zeven gele­den, in ons artikel van 21 sep­tem­ber 2011, von­den we dat de pri­jzen van ben­zine en diesel het bont maak­ten.

Sinds­di­en vol­gen we de pri­js van ruwe olie met argu­so­gen op:

alt

Op 3 okto­ber 2011 bereik­te die pri­js zijn laag­ste punt van het lopende jaar, nl. 76,40 USD/​vat. Vanaf dan was het hek van de dam en op 10 novem­ber stond
97,57 dol­lar op de tabellen, een sti­jging met bij­na 28% sinds 3 okto­ber.

Wetende dat de pri­jzen van de brand­stof de evo­lu­tie van deze van de ruwe olie gewoon­lijk met een achter­stand van enkele weken vol­gen, verwacht­ten we ons rond deze tijd aan een gevoelige opwaartse beweg­ing voor ben­zine en diesel. De realiteit heeft ons eens te meer ver­rast, bek­ijk maar onder­staande tabel:

alt

Voor het eerst in lange tijd over­heerst groen in onze tra­di­tionele tabel. En dit ondanks het­geen we zien voor pri­js van de ruwe olie, we her­halen het.
In 7 weken tijd zijn de (math­e­ma­tis­che) Europese gemid­delden van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 gedaald met resp. 1,5 en 1,3%. Toegegeven, enorm is deze dal­ing niet, maar ze heeft er toch voor gezorgd dat de diesel, die er 1,8% bij deed, gemid­deld ca 3,3% min­der duur is dan Euro­su­per 95. De afs­tand verkleint dus zien­dero­gen.

Euro­su­per 95


Ned­er­land is en bli­jft de niet beni­j­denswaardi­ge kam­pi­oen wat betre­ft Euro­su­per 95, die er nochtans tegen­over 19 sep­tem­ber 2011 3,7% min­der duur werd. In de top‑5 vin­den we verder Den­e­marken, Grieken­land, Bel­gië en Ital­ië terug. In de drie eerstge­noemde lan­den daalde de pri­js met 3 tot 4,1%, in Ital­ië kwam er 0,8% bij.

De groot­ste pri­jssti­jgin­gen voor Euro­su­per 95 vin­den we in Polen (+4,2%), Slovenië (+2,6%) en Let­land (+1,8%). Ook in Slowak­i­je, Groot-Brit­tan­nië en Ital­ië steeg de pri­js met 1 tot 0,8%.

Het is wegens de ver­melde gevoelige pri­jssti­jging dat Polen zijn plaats van de goed­koop­ste Euro­su­per 95 heeft moeten afs­taan aan Bul­gar­i­je. Daar is deze brand­stof momenteel het goed­koopst van de hele EU en kost zo maar even­t­jes 28% min­der dan in Ned­er­land.

In Ier­land en Cyprus bleef de pri­js onveran­derd, in alle andere EU-lan­den daalde hij tussen 4,7 en 0,8%.

Super­plus 98

NB: voor Cyprus, Hon­gar­i­je, Ier­land, Mal­ta en Slowak­i­je zijn voor Super­plus 98 geen gegevens voorhan­den en daarom wor­den deze lan­den wat deze brand­stof betre­ft buiten beschouwing gelat­en.

Ook al daalde pri­js voor Super­plus 98 in Ned­er­land iets min­der dan deze van Euro­su­per 95 (resp. ‑3,3 ver­sus ‑3,7%), het land bli­jft op kop qua pri­js ervan aan de pomp. In het kop­groep­je van de top‑5 tre­f­fen we verder Den­e­marken aan, naast Grieken­land, Ital­ië, Den­e­marken en Por­tu­gal. In deze lan­den, behalve in Ital­ië (+0,9%), daalde Super­plus 98 tussen 0,5 en 4%.

De lan­den waar de pri­js van Super­plus 98 steeg zijn Polen (+4%), Slovenië (+2,5%), Let­land (+1,8%), Groot-Brit­tan­nië (+1,2%) en Ital­ië (+0,9%). In alle andere lan­den daalde de pri­js tussen 4,5 en 0,5%. Voor de goed­koop­ste Super­plus 98 van de EU kan je toch nog alti­jd gaan tanken aan een Poolse pomp, waar je meer dan 27% min­der moet neertellen dan in Ned­er­land.

Diesel

De duurste diesel van de EU en is bli­jft degene die je tankt in Groot-Brit­tan­nië, waar de pri­js zon­der blikken of blozen 2,6% hoger klom. Verder vin­den we in de top‑5 dezelfde lan­den als 7 weken gele­den, nl. Zwe­den, Denemarken,België en Ital­ië waar de pri­js tussen 1,1 en 3,6% ver­hoogde.

De top‑5 voor pri­jssti­jgin­gen van diesel zijn Let­land (+8,2%), Polen (+5,4%), Litouwen (+4,3%), Zwe­den (+3,6%) en Bel­gië (+3,3%). Ned­er­land is tevre­den met een negende plaats qua pri­js, die daar 2,5% steeg.

In Cyprus bleef de diesel­pri­js onveran­derd en in Tsjechië, Mal­ta en Hon­gar­i­je daalde hij resp. met 0,4, 1,5 en 2,4%. In alle andere EU-lan­den werd diesel tussen 0,4 en 8,2% duur­der.

De fakkel van het goed­koop­ste diesel­land gaat naar Lux­em­burg, waar deze brand­stof 26,7% goed­kop­er is dan in het duurste land, met name Groot-Brittannië.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

De diesel­pri­js is bezig met een inhaal­ma­noeu­vre ten opzichte van Euro­su­per 95, zoveel is zek­er. Of dit een natu­urlijke’ evo­lu­tie is, lat­en we in het mid­den. Immers, nooit reden zoveel wagens, trucks, trac­tors enzovoort op diesel. Net nu gaan stem­men op om diesel de schuld te geven van luchtvervuil­ing in de vorm van de uit­stoot van fijn stof en ziek­tev­er­wekkende chem­i­cal­iën. Is dit de reden van de over­he­den om de pri­jzen van ben­zine en diesel te manip­uleren? Want dat het gros van brand­stof­pri­jzen bestaat uit aller­lei vor­men van tak­sen en belastin­gen, zoveel is zek­er.

Boven­di­en zullen auto­bouw­ers in hun nop­jes zijn als de diesel­pri­js zo onaantrekke­lijk zou wor­den, dat de con­sumenten en masse besluiten om hun aan­schaf van een nieuw ver­vo­er­mid­del te vervroe­gen.

Wat wordt er alle­maal niet bedis­seld in wan­del­gan­gen?

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.