...

Prijzen benzine en diesel: all time high !

1 maart 2012, 15:34 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Geen nieuws om vrolijk van te wor­den. Veel vroeger dan we het verwacht­ten is het gebeurd: de pri­jzen van ben­zine en diesel zijn sinds begin 2012 bli­jven sti­j­gen en hebben een all time high neergezet.


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk. Ver­schillen tot 10% zijn mogelijk.

In ons artikel van 14 jan­u­ari 2012 stelden we vast, dat de pri­jzen van ben­zine en diesel kondig­den we aan, dat er records gin­gen sneu­ve­len. Dat is intussen gebeurd, en hoe.

alt

Onze tra­di­tionele tabel is nu een zee van rood gewor­den met slechts drie beschei­den eiland­jes waar de pri­jzen sta­tus quo gebleven zijn.
Sinds 14 jan­u­ari 2012 zijn de (math­e­ma­tis­che) Europese gemid­delden van Euro­su­per 95, Super­plus 98 en diesel geste­gen met resp. 4,6, 4,2 en 3,1%. Dat is niet min.
Medio jan­u­ari 2012 was de kloof tussen Euro­su­per 95 en diesel verkleind tot 1,9%, nu is ze grot­er gewor­den, nl. bij­na 3,7%.

Euro­su­per 95

In Ned­er­land tank je met 1,803 euro/​liter nog alti­jd de duurste Euro­su­per 95 van de EU, die er trouwens meer dan 3% duur­der werd. Den­e­marken zit Ned­er­land op de hie­len met 1,801 euro/​liter en dan komt met enige afs­tand Ital­ië met 1,768 euro/​liter. Tegen­over medio jan­u­ari 2012 ste­gen de pri­jzen in deze drie lan­den tussen 3,2 en 4,3%.

Met een onveran­derde pri­js van 1,205 euro/​liter bli­jft Cyprus zijn ere­plaats van goed­koop­ste Euro­su­per 95 verdedi­gen. In de top‑3 van de goed­koop­ste heeft Roe­menië nu een tweede plaats ver­wor­ven, net voor Bul­gar­i­je.

De spread’ tussen het duurste (Ned­er­land) en het goed­koop­ste (Cyprus) land voor Euro­su­per 95 is ver­g­root van 31 naar 33%.

Super­plus 98

NB: voor Cyprus, Hon­gar­i­je, Ier­land, Mal­ta en Slowak­i­je zijn voor Super­plus 98
geen gegevens voorhan­den en daarom wor­den deze lan­den wat deze brand­stof betre­ft buiten beschouwing gelat­en.

Ital­ië bli­jft de niet beni­j­denswaardi­ge posi­tie van duurste land voor deze ben­zine behouden, gevol­gd door Ned­er­land en Den­e­marken.
Ook in het klasse­ment van de goed­koop­ste lan­den behoudt Polen zijn kop­posi­tie, gevol­gd door Tsjechië en Est­land.

De spread’ tussen het duurste (Ital­ië) en het goed­koop­ste (Polen) land voor Super­plus 98 is sinds medio jan­u­ari verkleind tot 24%.

Diesel

Tot medio jan­u­ari 2012 was de duurste diesel van de EU degene die je tank­te in Groot-Brit­tan­nië. Daar is nu drastisch veran­der­ing in gekomen. Als het ware vanu­it het niets heeft Zwe­den de lei­d­ing genomen met in zijn kiel­zog Ital­ië, waar­door Groot-Brit­tan­nië opeens num­mer 3 is gewor­den. Nie­mand zal er daar rouwig om zijn, hoewel de diesel daar nog alti­jd peper­du­ur is.
Lux­em­burg behoudt zijn kop­plaats van goed­koop­ste diesel, gevol­gd door Cyprus en Span­je.
De spread’ tussen het duurste (Zwe­den) en het goed­koop­ste diesel­land (Lux­em­burg) heeft zich gehand­haafd op 26%.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

Brand­stof­pri­jzen zijn gelinkt aan deze van de ruwe olie, en die staan onder vooral poli­tieke druk.

alt

Als voor­beeld nemen we $WTIC. De pieken van april-mei 2011 zijn (nog) niet geëve­naard en dat laat weinig speel­ruimte aan opti­misme. Immers, als bij een oliepri­js van ca 107 USD/​vat de pri­jzen aan de pomp een all time high neerzetten, wat staat ons dan te wacht­en als de ruwe olie zich naar de regio van 115 USD/​vat zou begeven?

alt


De grafiek hier­boven toont de all time highs voor Bel­gië. Ben­zine heeft de 1,7‑eurokaap vlot­jes gerond en de 1,8 euro kan de komende weken neergezet wor­den.
Ook diesel doet zijn best en heeft 1,5 euro achter zich gelat­en met 1,6 euro in het vizier.

alt

In Ned­er­land oogt het plaat­je nog meer onrust­wekkend. Daar staat Euro­su­per 95 bij 1,8 euro/​liter en zal Super­plus 98 er niet voor terugdeinzen om 1,9 euro aan te tikken.
Diesel is er iets min­der duur dan in Bel­gië, maar de opwaartse trend is niet te negeren.

Nog nooit waren ben­zine en diesel in Ned­er­land en Bel­gië zo duur. Het enige waarop we kunnen/​moeten hopen is wat geopoli­tieke rust, waar­door de inter­na­tionale oliemark­ten wat gas terugne­men. Want zon­der betaal­bare brand­stof aan de pomp vrezen we voor de prille economis­che hero­plev­ing waarover onze politi­ci het geregeld hebben.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor USMarkets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.