Geen nieuws om vrolijk van te worden. Veel vroeger dan we het verwachtten is het gebeurd: de prijzen van benzine en diesel zijn sinds begin 2012 blijven stijgen en hebben een all time high neergezet.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk. Verschillen tot 10% zijn mogelijk.
In ons artikel van 14 januari 2012 stelden we vast, dat de prijzen van benzine en diesel kondigden we aan, dat er records gingen sneuvelen. Dat is intussen gebeurd, en hoe.
Onze traditionele tabel is nu een zee van rood geworden met slechts drie bescheiden eilandjes waar de prijzen status quo gebleven zijn.
Sinds 14 januari 2012 zijn de (mathematische) Europese gemiddelden van Eurosuper 95, Superplus 98 en diesel gestegen met resp. 4,6, 4,2 en 3,1%. Dat is niet min.
Medio januari 2012 was de kloof tussen Eurosuper 95 en diesel verkleind tot 1,9%, nu is ze groter geworden, nl. bijna 3,7%.
Eurosuper 95
In Nederland tank je met 1,803 euro/liter nog altijd de duurste Eurosuper 95 van de EU, die er trouwens meer dan 3% duurder werd. Denemarken zit Nederland op de hielen met 1,801 euro/liter en dan komt met enige afstand Italië met 1,768 euro/liter. Tegenover medio januari 2012 stegen de prijzen in deze drie landen tussen 3,2 en 4,3%.
Met een onveranderde prijs van 1,205 euro/liter blijft Cyprus zijn ereplaats van goedkoopste Eurosuper 95 verdedigen. In de top‑3 van de goedkoopste heeft Roemenië nu een tweede plaats verworven, net voor Bulgarije.
De ‘spread’ tussen het duurste (Nederland) en het goedkoopste (Cyprus) land voor Eurosuper 95 is vergroot van 31 naar 33%.
Superplus 98
NB: voor Cyprus, Hongarije, Ierland, Malta en Slowakije zijn voor Superplus 98
geen gegevens voorhanden en daarom worden deze landen wat deze brandstof betreft buiten beschouwing gelaten.
Italië blijft de niet benijdenswaardige positie van duurste land voor deze benzine behouden, gevolgd door Nederland en Denemarken.
Ook in het klassement van de goedkoopste landen behoudt Polen zijn koppositie, gevolgd door Tsjechië en Estland.
De ‘spread’ tussen het duurste (Italië) en het goedkoopste (Polen) land voor Superplus 98 is sinds medio januari verkleind tot 24%.
Diesel
Tot medio januari 2012 was de duurste diesel van de EU degene die je tankte in Groot-Brittannië. Daar is nu drastisch verandering in gekomen. Als het ware vanuit het niets heeft Zweden de leiding genomen met in zijn kielzog Italië, waardoor Groot-Brittannië opeens nummer 3 is geworden. Niemand zal er daar rouwig om zijn, hoewel de diesel daar nog altijd peperduur is.
Luxemburg behoudt zijn kopplaats van goedkoopste diesel, gevolgd door Cyprus en Spanje.
De ‘spread’ tussen het duurste (Zweden) en het goedkoopste dieselland (Luxemburg) heeft zich gehandhaafd op 26%.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Brandstofprijzen zijn gelinkt aan deze van de ruwe olie, en die staan onder vooral politieke druk.
Als voorbeeld nemen we $WTIC. De pieken van april-mei 2011 zijn (nog) niet geëvenaard en dat laat weinig speelruimte aan optimisme. Immers, als bij een olieprijs van ca 107 USD/vat de prijzen aan de pomp een all time high neerzetten, wat staat ons dan te wachten als de ruwe olie zich naar de regio van 115 USD/vat zou begeven?
De grafiek hierboven toont de all time highs voor België. Benzine heeft de 1,7‑eurokaap vlotjes gerond en de 1,8 euro kan de komende weken neergezet worden.
Ook diesel doet zijn best en heeft 1,5 euro achter zich gelaten met 1,6 euro in het vizier.
In Nederland oogt het plaatje nog meer onrustwekkend. Daar staat Eurosuper 95 bij 1,8 euro/liter en zal Superplus 98 er niet voor terugdeinzen om 1,9 euro aan te tikken.
Diesel is er iets minder duur dan in België, maar de opwaartse trend is niet te negeren.
Nog nooit waren benzine en diesel in Nederland en België zo duur. Het enige waarop we kunnen/moeten hopen is wat geopolitieke rust, waardoor de internationale oliemarkten wat gas terugnemen. Want zonder betaalbare brandstof aan de pomp vrezen we voor de prille economische heropleving waarover onze politici het geregeld hebben.
Jan Van Besauw
Publicist voor USMarkets