Na eerder dit jaar een all time high te hebben neergezet, zijn nu op het einde van het tweede kwartaal 2012 de prijzen aan de pomp wat gemilderd. Goed nieuws voor wie deelneemt aan de jaarlijkse vakantie-uittocht.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk. Verschillen tot 10% zijn mogelijk.
Op 1 maart 2012 lieten we weten, dat de prijzen van benzine en diesel een all time high hadden bereikt.
Voor het eerst in lange tijd overheerste het groen in onze traditionele tabel.
Sinds 1 maart 2012 zijn de (mathematische) Europese gemiddelden van Eurosuper 95, Superplus 98 en diesel gedaald met resp. 1,6, 2,3 en 4,6%. Dat is vooral mooi voor wat diesel betreft, die bijna 6,7% goedkoper geworden is dan Eurosuper 95.
Eurosuper 95
In Nederland tank je met 1,759 euro/liter nog altijd de duurste Eurosuper 95 van de EU, ondanks het feit dat deze brandstof er 2,4% minder duur werd. Italië doet zijn best om Nederland in te halen met Denemarken in zijn kielzog.
In Cyprus werd deze brandstof meer dan 1% duurder en de gevolgen laten zich raden: het land is zijn ereplaats van goedkoopste Eurosuper 95 kwijt ten gunste van Bulgarije. verdedigen. In de top‑3 van de goedkoopste vinden we verder Estland en Roemenië.
De ‘spread’ tussen het duurste en het goedkoopste land voor Eurosuper 95 is sinds 1 maart ll. verkleind van 33 naar 28,25%.
Superplus 98
NB: voor Cyprus, Hongarije, Ierland, Malta en Slowakije zijn voor Superplus 98
geen gegevens voorhanden en daarom worden deze landen wat deze brandstof betreft buiten beschouwing gelaten.
Italië blijft de niet benijdenswaardige positie van duurste land voor deze benzine behouden, gevolgd door Griekenland en Denemarken.
Ook in het klassement van de goedkoopste landen komt Estland op kop en behoudt Polen zijn koppositie, gevolgd door Bulgarije en Letland.
De ‘spread’ tussen het duurste en het goedkoopste land voor Superplus 98 is sinds 1 maart ll. vergroot van 24 naar 30%.
Diesel
In dieselland heeft Groot-Brittannië terug zijn vroegere koppositie ingenomen qua prijs en onttroont daarmee Zweden. In de top‑3 vinden we verder Italië en Zweden terug.
De goedkoopste diesel blijf je in Luxemburg tanken. De top‑3 van de goedkoopste bestaat verder uit Estland en Letland.
De ‘spread’ tussen het duurste en het goedkoopste dieselland is sinds maart jl. vergroot van 26 naar 31%.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
De evolutie van de $WTIC reflecteert hetgeen gebeurt met de prijzen aan de pomp. Tot eind april kon de olieprijs zich handhaven met maxima ronde 100 dollar/vat en meer, maar dan belandde de prijs op een onverbiddelijke roetsjbaan om eind juni bijna 25% lager te worden.
Als indicator van de wereldeconomie is een dalende olieprijs ongunstig, maar de consument zal wel dankbaar zijn met zulke adempauze.
De 5‑jarengrafieken (bron: IRU) voor België en Nederland tonen, dat het nog wel een tijdje kan duren, voor een prijsniveau zoals dat van voor 2008 in zicht kan komen.
Als het ooit nog zover kan komen.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets