...

Prijzen autobrandstof maken het bont

13 september 2009, 13:57 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 4 / 12 | (0)

Toch wel een eige­naardi­ge evo­lu­tie. De brand­stof­pri­jzen aan de pomp houden weinig of geen reken­ing met deze van het vat ruwe olie en tikken er in bij­na alle EU-lan­den heel wat per­centen bij. 


Pri­jzen auto­brand­stof mak­en het bont

De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

Op 3 juni 2009 meld­den we, dat de leuke ben­zinepri­jzen voor­bij waren. Ben­zine 95 en 98 RON was in de EU-lan­den gemid­deld 11% duur­der gewor­den op ongeveer een half jaar tijd. Alleen diesel daalde in die peri­ode met 5,6%.


Boven­staande grafiek van de WTIC-index toont aan, dat tij­dens de zomer­maan­den het vat ruwe olie van ca 73 naar ca 60 dol­lar terugviel om daar­na weer op te klim­men naar het peil van begin juni. 

De brand­stof­pri­jzen aan de pomp hebben in de zomer deze trend wat op afs­tand gevol­gd. Op afs­tand, zek­er en nu blijkt, dat ze de pri­js van de ruwe olie niet meer vol­gen, zoals uit onze analyse zal duidelijk worden. 

Bij onze vergelijk­ing van 3 juni 2009 waren we al getrof­fen door het over­heersende rood. Nu is het nog erg­er gewor­den. Slechts 4 lan­den (Bel­gië, Est­land, Litouwen en Ned­er­land) kun­nen hier en daar wat groen tonen en enkel in Mal­ta bleef een pri­js (diesel) gelijk. 

De EU-gemid­delden liegen er dan ook niet om: Euro­su­per 95 5,6% duur­der, Super­plus 98 en diesel deden er resp. 4,9 en 6,6% bij. 

De kleine dal­ing met 0,3% van de pri­js van Euro­su­per 95 brengt Ned­er­land niet weg van zijn top­posi­tie als duurste van de EU. In Roe­menië wordt deze ben­zine weliswaar 3.9% duur­der, maar dit land bli­jft de aantrekke­lijk­ste pri­js bieden voor deze Euro­su­per 95. Enkel Cyprus vin­den we terug onder de magis­che 1‑eurogrens.

De spec­tac­u­lairste (meer dan 10%) pri­jssti­jgin­gen t.o.v. 3 juni 2009 noteren we voor Est­land, Grieken­land, Groot-Brit­tan­nië (+22,3% !), Hon­gar­i­je, Mal­ta, Polen en Tsjechië. 

In Bel­gië en in Ned­er­land daalde de pri­js van Euro­su­per 95 licht­jes, nl. met resp. 1,2 en 0,3%.

Ook voor Super­plus 98 bli­jft Ned­er­land de onbe­twiste num­mer 1 qua pri­js. Let­land neemt de titel van goed­koop­ste over van Est­land. Inmid­dels tre­f­fen we geen enkel land aan onder de 1‑eurogrens.

De sterk­ste (meer dan 10%) pri­jssti­jgin­gen waren voor Est­land (en ver­loor daarmee zijn titel aan Let­land), Grieken­land, Groot-Brit­tan­nië, Ital­ië en dan alweer Polen en Tsjechië. 

In Bel­gië en in Ned­er­land daalde de pri­js van Super­plus 98 licht­jes, nl. met resp. 1,8 en 0,4%.


Diesel was vorige keer het duurste in Den­e­marken, nu is dat het geval in Groot-Brit­tan­nië. En de goed­koop­ste diesel tank je niet meer in Polen, maar wel in Litouwen. Als we ook hier 1 euro/​liter beschouwen als een psy­chol­o­gis­che niveau, dan liggen 10 van de 27 EU-lan­den eronder. 

In Bel­gië en in Ned­er­land steeg de diesel­pri­js gevoelig, met nl. 5,1 en 2,9%.

Sinds 3 juni 2009 steeg de EU-gemid­delde diesel­pri­js iets meer dan deze van de twee soorten ben­zine. Het uitvlakken van het pri­jsver­schil diesel-ben­zine zet zich hier­mee verder. 

En hier is de gebruike­lijke grafiek: 


Lat­en we ren­dez-vous mak­en zo tegen het jaareinde voor de vol­gende trimestriële update, hopelijk wat leuk­er dan deze. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.
________________________________________



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.