Toch wel een eigenaardige evolutie. De brandstofprijzen aan de pomp houden weinig of geen rekening met deze van het vat ruwe olie en tikken er in bijna alle EU-landen heel wat percenten bij.
Prijzen autobrandstof maken het bont
De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
Op 3 juni 2009 meldden we, dat de leuke benzineprijzen voorbij waren. Benzine 95 en 98 RON was in de EU-landen gemiddeld 11% duurder geworden op ongeveer een half jaar tijd. Alleen diesel daalde in die periode met 5,6%.
Bovenstaande grafiek van de WTIC-index toont aan, dat tijdens de zomermaanden het vat ruwe olie van ca 73 naar ca 60 dollar terugviel om daarna weer op te klimmen naar het peil van begin juni.
De brandstofprijzen aan de pomp hebben in de zomer deze trend wat op afstand gevolgd. Op afstand, zeker en nu blijkt, dat ze de prijs van de ruwe olie niet meer volgen, zoals uit onze analyse zal duidelijk worden.
Bij onze vergelijking van 3 juni 2009 waren we al getroffen door het overheersende rood. Nu is het nog erger geworden. Slechts 4 landen (België, Estland, Litouwen en Nederland) kunnen hier en daar wat groen tonen en enkel in Malta bleef een prijs (diesel) gelijk.
De EU-gemiddelden liegen er dan ook niet om: Eurosuper 95 5,6% duurder, Superplus 98 en diesel deden er resp. 4,9 en 6,6% bij.
De kleine daling met 0,3% van de prijs van Eurosuper 95 brengt Nederland niet weg van zijn toppositie als duurste van de EU. In Roemenië wordt deze benzine weliswaar 3.9% duurder, maar dit land blijft de aantrekkelijkste prijs bieden voor deze Eurosuper 95. Enkel Cyprus vinden we terug onder de magische 1‑eurogrens.
De spectaculairste (meer dan 10%) prijsstijgingen t.o.v. 3 juni 2009 noteren we voor Estland, Griekenland, Groot-Brittannië (+22,3% !), Hongarije, Malta, Polen en Tsjechië.
In België en in Nederland daalde de prijs van Eurosuper 95 lichtjes, nl. met resp. 1,2 en 0,3%.
Ook voor Superplus 98 blijft Nederland de onbetwiste nummer 1 qua prijs. Letland neemt de titel van goedkoopste over van Estland. Inmiddels treffen we geen enkel land aan onder de 1‑eurogrens.
De sterkste (meer dan 10%) prijsstijgingen waren voor Estland (en verloor daarmee zijn titel aan Letland), Griekenland, Groot-Brittannië, Italië en dan alweer Polen en Tsjechië.
In België en in Nederland daalde de prijs van Superplus 98 lichtjes, nl. met resp. 1,8 en 0,4%.
Diesel was vorige keer het duurste in Denemarken, nu is dat het geval in Groot-Brittannië. En de goedkoopste diesel tank je niet meer in Polen, maar wel in Litouwen. Als we ook hier 1 euro/liter beschouwen als een psychologische niveau, dan liggen 10 van de 27 EU-landen eronder.
In België en in Nederland steeg de dieselprijs gevoelig, met nl. 5,1 en 2,9%.
Sinds 3 juni 2009 steeg de EU-gemiddelde dieselprijs iets meer dan deze van de twee soorten benzine. Het uitvlakken van het prijsverschil diesel-benzine zet zich hiermee verder.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Laten we rendez-vous maken zo tegen het jaareinde voor de volgende trimestriële update, hopelijk wat leuker dan deze.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.
________________________________________