...

Prijzen aan de pomp: zal diesel benzine onttronen?

20 december 2012, 18:55 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Afgelopen maand okto­ber 2012 bereik­ten de pri­jzen van ben­zine en diesel een all time high. Sinds­di­en kal­ven de pri­jzen weer wat af, zek­er die van ben­zine. Diesel daar­ente­gen lijkt zin­nens om op EU-vlak duur­der te gaan wor­den dan ben­zine.


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk. Ver­schillen tot 10% zijn niet uit­ges­loten.

Op 28 juni was het jaar 2012 alweer half voor­bij en lieten we u weten, dat de pri­jzen van ben­zine en diesel een adem­pauze had­den inge­last.

Zoals u uit onder­staande grafieken kunt opmak­en, was er weliswaar een adem­pauze in de vorm van een pri­jzendip­je in de weken 26 of 27, maar daar­na ging het opnieuw flink bergop:

alt

In Bel­gië stond de pri­js van Euro­su­per 95 in week 27 op 1,678 euro/​liter maar vanaf dan koer­ste hij naar een all time high in week 37 van 1,808 euro/​liter (+7,7%). Diesel kostte in dezelfde week 27 1,451 euro en was in week 42 gek­lom­men tot 1,6 euro/​liter (+10,3%)

alt

In Ned­er­land, nog alti­jd het duurste land voor Euro­su­per 95, kostte dit type ben­zine in week 26 1,759 euro/​liter maar steeg dan tot 1,895 euro (+7,7%) in week 40. Diesel stond in week 26 op 1,419 euro om dan te klim­men tot 1,558 euro/​liter (+9,8%) in week 42.Vanaf die all time high was het dan wat min­der duur aan de pomp, maar de vraag is: voor hoe­lang?

Lat­en we de toe­s­tand in week 51 van het lopende jaar 2012 even bek­ijken.

alt

Het meest opval­lende in boven­staande tabel is de golf van rood die de dieselpi­jzen over­spoelt. In slechts 6 van de 27 EU-lan­den is diesel sinds week 26 goed­kop­er gewor­den.
Dat uit zich ook in het math­e­ma­tis­che Europese gemid­delde van de diesel­pri­js, die sinds week 26 er 2,2% bij deed. Vergeleken met de gemid­delde pri­js van Euro­su­per 95 is diesel nog maar 3,6% goed­kop­er. Indi­en deze trends zich doorzetten sluiten we niet uit dat we in 2013 een gemid­delde diesel­pri­js zullen meemak­en die lager is dan deze van Euro­su­per 95

Euro­su­per 95

In Ned­er­land tank je met 1,791 euro/​liter (+1,8% ver­sus week 26) nog alti­jd de duurste Euro­su­per 95 van de EU. Ital­ië (1,752 euro) en Grieken­land (1,656 euro) behalen zil­ver en brons, maar dat zal nie­mand hen beni­j­den.

In Bul­gar­i­je werd deze brand­stof 0,6% duur­der en daar­door ver­li­est dit land zijn ere­plaats van goed­koop­ste Euro­su­per 95 ten gun­ste van Cyprus, waar deze ben­zi­ne­soort 9,6% goed­kop­er werd. In de top‑3 van de goed­koop­ste vin­den we verder het eerder genoemde Bul­gar­i­je eve­nals Roe­menië.

De spread’ tussen het duurste en het goed­koop­ste land voor Euro­su­per 95 is sinds week 26 van dit jaar 2012 ver­g­root van 28,25 naar 29,26%.

Super­plus 98

NB: voor Cyprus, Hon­gar­i­je, Ier­land, Mal­ta en Slowak­i­je zijn voor Super­plus 98
geen gegevens voorhan­den en daarom wor­den deze lan­den wat deze brand­stof betre­ft buiten beschouwing gelat­en.

Ital­ië bli­jft de niet beni­j­denswaardi­ge posi­tie van duurste land (1,876 euro/​liter) voor deze ben­zi­ne­soort behouden, gevol­gd door Ned­er­land (1,854 euro) en Grieken­land (1,805 euro).

In het klasse­ment van de goed­koop­ste lan­den voor Super­plus 98 behoudt Est­land (1,322 euro) zijn kop­posi­tie, gevol­gd door Bul­gar­i­je (1,351 euro) en Lux­em­burg (1,370 euro).

De spread’ tussen het duurste en het goed­koop­ste land voor Super­plus 98 is sinds week 262012 iets verkleind, nl. van 30 naar 29,53%.

Diesel

Wat diesel betre­ft bli­jft Groot-Brit­tan­nië op kop staan met een kloeke 1,733 euro/​liter. In de top‑3 vin­den we verder Ital­ië (1,69 euro) en Zwe­den (1,669 euro) terug.

De goed­koop­ste diesel bli­jf je in Lux­em­burg (1,218 euro) tanken. De top‑3 van de goed­koop­ste bestaat verder uit Bul­gar­i­je (1,29 euro) en Litouwen (1,309 euro).

De spread’ tussen het duurste en het goed­koop­ste diesel­land is sinds maart jl. verkleind van 31 naar 29,7%.

alt

De evo­lu­tie van de $WTIC reflecteert gro­ten­deels het­geen gebeurt met de pri­jzen aan de pomp. In het voor­jaar 2012 kon de oliepri­js zich hand­haven tussen ca 102 en ca 107 dollar/​vat en meer, maar dan belandde de pri­js op een onver­bid­delijke roet­sjbaan om eind juni bij­na 25% lager te wor­den. Vanaf juni tot medio sep­tem­ber ging het richt­ing de 100 dol­lar­zone maar dan was de fut eruit en zien we nu een pri­jskanaal van 85 tot ca 90 dollar/​vat.

En à pro­pos: wed­den dat over een jaar in vele lan­den diesel iets duur­der zal zijn dan benzine?

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMarkets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.