...

Positie General Motors nog verslechterd

15 april 2005, 11:14 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

De laat­ste tijd bleef auto­pro­du­cent num­mer 1, Gen­er­al Motors, niet ges­paard van de prob­le­men. Nu komt daar nog een dag­vaard­ing van de SEC bij. Nie­mand weet hoe zwaar dit ele­ment zal door­we­gen op de sit­u­atie van de fir­ma. Het ziet er in alle geval niet goed uit en we kun­nen alleen maar hopen dat het tij keert, anders kan het drama­tisch wor­den, niet alleen voor GM
Posi­tie Gen­er­al Motors nog verslechterd
Gen­er­al Motors (NYSE: GM), de num­mer 1 van de auto­con­struc­teurs kri­jgt het nog moeil­ijk­er dan voor enkele dagen. De fir­ma liet gis­teren don­derdag 14 april 205 weten dat ze op vraag van beur­swaakhond SEC (Secu­ri­ties Exchange Com­mis­sion) boekhoud­kundi­ge doc­u­menten ging voor­leggen aan­gaande de relaties met Del­phi Corp.

Del­phi Corp. (NYSE: DPH) maak­te tot 1999 deel uit van de GM-groep maar opereert nu op zelf­s­tandi­ge basis. Het bedri­jf pro­duceert elek­tro­n­is­che com­po­nen­ten, vooral maar niet uit­slui­tend voor de auto-indus­trie. De zetel is in Michi­gan en er werken 190.000 per­so­n­en. De mark­tkap­i­tal­isatie is 2,1 mil­jard dol­lar (ca 1,6 mil­jard euro). 
Nu heeft de SEC GM gedag­vaard over bepaalde trans­ac­ties met DPH. Het zou gaan over een betal­ing van 237 miljoen dol­lar (184 miljoen euro) in cash van DPH aan GM in 2000 en over 85 miljoen dol­lar kredi­et toeges­taan van GM aan DPH in 2001.
Waar er rook is, is er meestal wel vuur en de boekhoud­schan­dalen van de laat­ste jaren hebben de over­heid in de VS en ook elders ter wereld bij­zon­der kit­telorig gemaakt als er onregel­matighe­den wor­den vermoed. 
Hoe dan ook, gedag­vaard te zijn door de SEC is zek­er geen posi­tief nieuws voor GM.

We vroe­gen ons nog onlangs af hoe het GM zou ver­gaan, vallen of terugkaat­sen. Het lijst­je met fac­toren die in het nadeel van deze auto­gi­gant spe­len, is spi­jtig genoeg nog wat langer geworden:
- dag­vaard­ing van de SEC wegens boekhoud­kundi­ge prob­le­men i.v.m. DPH, hoger aangehaald,
- een voort­durende dal­ende vraag naar vol­umewa­gens, waar­door GM zijn busi­ness moet toe­spit­sen op min­der rend­abele personenauto’s,
- in Europa draaien de zak­en nog alti­jd niet zoals het moet. Sinds 1999 (!) heeft GM in Europa geen winst meer gemaakt en de her­struc­turerin­gen, waar­bij 15 van de jobs moest sneu­ve­len, hebben de sit­u­atie nog niet ver­be­terd. Boven­di­en is er het dis­pu­ut met Fiat, dat vorig jaar zat aan te kijken tegen een ver­lies van 979 miljoen euro en een schulden­berg van 8 mil­jard euro en dat overgenomen wil wor­den door GM,
- de cash­flow voor 2005 zal vol­gens GM ca 2 mil­jard dol­lar negatief zijn. Eerder was een posi­tieve cas­flow van dezelfde waarde voor­speld. Dit betekent dus een terug­val van verwachte cash­flow van 4 mil­jard dollar!

- om de ongeluks­dag van gis­teren af te ron­den, ver­laagde J.P. Mor­gan zijn doel­stelling voor 2005 van het aandeel.

Het aan­deel heeft nog maar eens een fikse duik gemaakt. Gis­teren sloot GM op 26,50 dol­lar, ‑5,05% t.o.v. de dag ervoor.
We willen de zak­en zek­er niet vooruit­lopen en het is te hopen dat de SEC op niet al te veel onregel­matighe­den zal stoten. Anders ziet het er heel somber uit voor Gen­er­al Motors. We kun­nen ons amper voorstellen, welk effect de val van zo’n reus kan hebben voor de economie in de VS en ver daarbuiten.
De beren staan zek­er al klaar…
Jan Van Besauw
US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.