Positie General Motors nog verslechterd
General Motors (NYSE: GM), de nummer 1 van de autoconstructeurs krijgt het nog moeilijker dan voor enkele dagen. De firma liet gisteren donderdag 14 april 205 weten dat ze op vraag van beurswaakhond SEC (Securities Exchange Commission) boekhoudkundige documenten ging voorleggen aangaande de relaties met Delphi Corp.
Delphi Corp. (NYSE: DPH) maakte tot 1999 deel uit van de GM-groep maar opereert nu op zelfstandige basis. Het bedrijf produceert elektronische componenten, vooral maar niet uitsluitend voor de auto-industrie. De zetel is in Michigan en er werken 190.000 personen. De marktkapitalisatie is 2,1 miljard dollar (ca 1,6 miljard euro).
Delphi Corp. (NYSE: DPH) maakte tot 1999 deel uit van de GM-groep maar opereert nu op zelfstandige basis. Het bedrijf produceert elektronische componenten, vooral maar niet uitsluitend voor de auto-industrie. De zetel is in Michigan en er werken 190.000 personen. De marktkapitalisatie is 2,1 miljard dollar (ca 1,6 miljard euro).
Nu heeft de SEC GM gedagvaard over bepaalde transacties met DPH. Het zou gaan over een betaling van 237 miljoen dollar (184 miljoen euro) in cash van DPH aan GM in 2000 en over 85 miljoen dollar krediet toegestaan van GM aan DPH in 2001.
Waar er rook is, is er meestal wel vuur en de boekhoudschandalen van de laatste jaren hebben de overheid in de VS en ook elders ter wereld bijzonder kittelorig gemaakt als er onregelmatigheden worden vermoed.
Hoe dan ook, gedagvaard te zijn door de SEC is zeker geen positief nieuws voor GM.
We vroegen ons nog onlangs af hoe het GM zou vergaan, vallen of terugkaatsen. Het lijstje met factoren die in het nadeel van deze autogigant spelen, is spijtig genoeg nog wat langer geworden:
We vroegen ons nog onlangs af hoe het GM zou vergaan, vallen of terugkaatsen. Het lijstje met factoren die in het nadeel van deze autogigant spelen, is spijtig genoeg nog wat langer geworden:
- dagvaarding van de SEC wegens boekhoudkundige problemen i.v.m. DPH, hoger aangehaald,
- een voortdurende dalende vraag naar volumewagens, waardoor GM zijn business moet toespitsen op minder rendabele personenauto’s,
- in Europa draaien de zaken nog altijd niet zoals het moet. Sinds 1999 (!) heeft GM in Europa geen winst meer gemaakt en de herstructureringen, waarbij 1⁄5 van de jobs moest sneuvelen, hebben de situatie nog niet verbeterd. Bovendien is er het dispuut met Fiat, dat vorig jaar zat aan te kijken tegen een verlies van 979 miljoen euro en een schuldenberg van 8 miljard euro en dat overgenomen wil worden door GM,
- de cashflow voor 2005 zal volgens GM ca 2 miljard dollar negatief zijn. Eerder was een positieve casflow van dezelfde waarde voorspeld. Dit betekent dus een terugval van verwachte cashflow van 4 miljard dollar!
- om de ongeluksdag van gisteren af te ronden, verlaagde J.P. Morgan zijn doelstelling voor 2005 van het aandeel.
Het aandeel heeft nog maar eens een fikse duik gemaakt. Gisteren sloot GM op 26,50 dollar, ‑5,05% t.o.v. de dag ervoor.
We willen de zaken zeker niet vooruitlopen en het is te hopen dat de SEC op niet al te veel onregelmatigheden zal stoten. Anders ziet het er heel somber uit voor General Motors. We kunnen ons amper voorstellen, welk effect de val van zo’n reus kan hebben voor de economie in de VS en ver daarbuiten.
De beren staan zeker al klaar…
Jan Van Besauw
US Markets