
1 januari ek. Hij wil het laten uitschijnen als een zorgvuldig bewaard geheim. Waarnemers weten wel beter. We geven wat toelichtingen over deze machtswissel.
Plotse machtswissel bij DaimlerChrysler
Na 10 jaar aan het hoofd te hebben gestaan van autoconcern DaimlerChrysler neemt Jürgen Schrempp onverwacht ontslag. Hij blijft nog in functie tot 31 december van dit jaar, dit is meer dan 2 jaar eerder dan het oorspronkelijke plan van april 2008. Over zijn opvolger hebben we het verder in dit artikel.
Deze amateur-trompetspeler kwam bij Daimler-Benz in dienst 44 jaar geleden. Hij had geen enkel diploma op zak en slaagde er toch in, de absolute top te bereiken van een van de grootste autofabrieken ter wereld. Voor de Duitsland bedrijfswereld, waar het gonst van de Herren Doktors en Diplomingenieure, is dit een onverwachte carrière. Hij begon als leerling-mecanicien en klom de hele hiërarchische ladder op, trap voor trap tot hij niet meer hoger kon.
Jürgen Schrempp
De heer Schrempp was ook de architect van de niet-onbetwiste fusie van Chrysler en Daimler-Benz in 1998. Daardoor is hij geen goede vriend van Kirk Kerkorian, waarover we het onlangs hadden.
Tijdens de raad van bestuur (Aufsichtsrat) in Frankfurt vorige week liet Schrempp het uitschijnen, dat zijn ontslag lang van tevoren en in het grootste geheim was voorbereid in overleg met de leiding van het bedrijf. Glimlachend zei hij: ‘we zijn fier dat we het geheim zo lang hebben kunnen bewaren, een meesterwerk.’
Waarnemers menen beter te weten. Deze ‘Rambo van de natie’, zoals de Duitse pers hem herhaaldelijk noemde, werd volgens hen de rekening gepresenteerd van een hele reeks tegenslagen en strategische mislukkingen zoals daar zijn:
- de pijnlijke vorming van DaimlerChrysler,
- het hachelijke verloop van investeringen in Azië m.b.t. Mitsubishi Motors en Hyundaï,
- de flop van de Smart-auto,
- de problemen bij Mercedes.
Hierdoor heeft Schrempp waarschijnlijk de unanimiteit van de raad van bestuur niet meer achter zich gekregen. Vorig jaar nog werd hij openlijk aangevallen door:
- zijn aandeelhouders wegens het vernietigen van 60 miljard (!) euro beurswaarde door de slechte resultaten van Mercedes (winst op jaarbasis gedaald met 60%!) en
- zijn ‘Aufsichtsrat’ die zich dwars legde aangaande Schrempps plannen met Azië.
Door allerlei gemanipuleer en touwtrekkerij achter de schermen slaagde hij er toch nog in, zijn mandaat te verlengen tot april 2008 zoals eerder gemeld. Blijkbaar heeft hij toch de grond onder zijn dure schoenen te heet voelen worden en stapt hij voortijdig op.

Dieter Zetsche
Vanaf 1 januari komt de huidige baas van Mercedes, Dieter Zetsche, aan het hoofd van het concern. Deze 52-jarige universitair werd geboren in Turkije maar studeerde in Karlsruhe. Hij kwam aan het hoofd van Mercedes in woelige tijden, moest vele duizenden werknemlers ontslaan maar slaagde er toch in, de mensen voor zich te winnen. Hij is ondubbelzinnig sociaal geëngageerd, maakt tijd om contact te houden met de basis en geniet een uitstekende faam in de industriewereld.
Hopelijk breken nu voor DaimlerChrysler betere tijden aan. De invloed van Schrempp zal vanaf volgend jaar helemaal verdwenen zijn. Niet alleen wijst deze laatste alle verdere vergoedingen af waarop hij recht heeft, maar tevens eist hij geen plaats op in de Aufsichtsrat. Naar eigen zeggen zal Schrempp zich vanaf volgend jaar helemaal kunnen wijden aan zijn twee nog jonge kinderen.
We zijn benieuwd wat papa Jürgen hen zal vertellen over de tijd dat hij nog in de grote autofabriek werkte…
Jan Van Besauw
US Markets