...

Plotse machtswissel bij DaimlerChrysler

31 juli 2005, 14:54 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Ogen­schi­jn­lijk onverwacht neemt de voorzit­ter van Daim­ler­Chrysler ontslag met ingang van
1 jan­u­ari ek. Hij wil het lat­en uitschi­j­nen als een zorgvuldig bewaard geheim. Waarne­mers weten wel beter. We geven wat toelichtin­gen over deze machtswis­sel.

Plotse machtswis­sel bij DaimlerChrysler
Na 10 jaar aan het hoofd te hebben ges­taan van auto­con­cern Daim­ler­Chrysler neemt Jür­gen Schrempp onverwacht ontslag. Hij bli­jft nog in func­tie tot 31 decem­ber van dit jaar, dit is meer dan 2 jaar eerder dan het oor­spronke­lijke plan van april 2008. Over zijn opvol­ger hebben we het verder in dit artikel. 
Deze ama­teur-trompet­spel­er kwam bij Daim­ler-Benz in dienst 44 jaar gele­den. Hij had geen enkel diplo­ma op zak en slaagde er toch in, de absolute top te bereiken van een van de groot­ste aut­o­fab­rieken ter wereld. Voor de Duit­s­land bedri­jf­swereld, waar het gon­st van de Her­ren Dok­tors en Diplomin­ge­nieure, is dit een onverwachte carrière. Hij begon als leer­ling-mecani­cien en klom de hele hiërarchische lad­der op, trap voor trap tot hij niet meer hoger kon.
Jür­gen Schrempp
De heer Schrempp was ook de archi­tect van de niet-onbe­twiste fusie van Chrysler en Daim­ler-Benz in 1998. Daar­door is hij geen goede vriend van Kirk Kerko­ri­an, waarover we het onlangs hadden.
Tij­dens de raad van bestu­ur (Auf­sicht­srat) in Frank­furt vorige week liet Schrempp het uitschi­j­nen, dat zijn ontslag lang van tevoren en in het groot­ste geheim was voor­bereid in over­leg met de lei­d­ing van het bedri­jf. Glim­lachend zei hij: ‘we zijn fier dat we het geheim zo lang hebben kun­nen bewaren, een meesterwerk.’
Waarne­mers menen beter te weten. Deze ‘Rambo van de natie’, zoals de Duitse pers hem her­haaldelijk noemde, werd vol­gens hen de reken­ing gep­re­sen­teerd van een hele reeks tegensla­gen en strate­gis­che mis­lukkin­gen zoals daar zijn:
- de pijn­lijke vorm­ing van DaimlerChrysler,
- het hache­lijke ver­loop van investerin­gen in Azië m.b.t. Mit­subishi Motors en Hyundaï, 
- de flop van de Smart-auto,
- de prob­le­men bij Mercedes.
Hier­door heeft Schrempp waarschi­jn­lijk de una­nimiteit van de raad van bestu­ur niet meer achter zich gekre­gen. Vorig jaar nog werd hij open­lijk aangevallen door:
- zijn aan­deel­houd­ers wegens het verni­eti­gen van 60 mil­jard (!) euro beur­swaarde door de slechte resul­tat­en van Mer­cedes (winst op jaar­ba­sis gedaald met 60%!) en 
- zijn ‘Aufsichtsrat’ die zich dwars legde aan­gaande Schrempps plan­nen met Azië. 
Door aller­lei gema­nip­uleer en touwtrekker­ij achter de scher­men slaagde hij er toch nog in, zijn man­daat te ver­len­gen tot april 2008 zoals eerder gemeld. Blijk­baar heeft hij toch de grond onder zijn dure schoe­nen te heet voe­len wor­den en stapt hij voor­ti­jdig op. 
Dieter Zetsche
Vanaf 1 jan­u­ari komt de huidi­ge baas van Mer­cedes, Dieter Zetsche, aan het hoofd van het con­cern. Deze 52-jarige uni­ver­si­tair werd geboren in Turk­i­je maar studeerde in Karl­sruhe. Hij kwam aan het hoofd van Mer­cedes in woelige tij­den, moest vele duizen­den werknem­lers ontslaan maar slaagde er toch in, de mensen voor zich te win­nen. Hij is ondubbelzin­nig soci­aal geëngageerd, maakt tijd om con­tact te houden met de basis en geni­et een uit­stek­ende faam in de industriewereld.
Hopelijk breken nu voor Daim­ler­Chrysler betere tij­den aan. De invloed van Schrempp zal vanaf vol­gend jaar hele­maal verd­we­nen zijn. Niet alleen wijst deze laat­ste alle verdere ver­goedin­gen af waarop hij recht heeft, maar tevens eist hij geen plaats op in de Auf­sicht­srat. Naar eigen zeggen zal Schrempp zich vanaf vol­gend jaar hele­maal kun­nen wij­den aan zijn twee nog jonge kinderen. 
We zijn benieuwd wat papa Jür­gen hen zal vertellen over de tijd dat hij nog in de grote aut­o­fab­riek werkte…
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.