...

Playboy-bunnies binnenkort digitaal

26 augustus 2005, 14:35 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad, maar nu is het zover. Over een dikke 2 weken kan het magazine Playboy ook digitaal doorbladerd en bestudeerd worden. Dit gebeurt uit bikkelharde zakelijke overwegingen. We maken van deze gelegenheid gebruik om u Playboy Enterprises kort voor te stellen.
Playboy-bunnies binnenkort digitaal
Het magazine van Playboy Enterprises (NYSE: PLA) kent iedereen, vooral wegens de interessante reportages over mode, vakanties en auto's en ook de boek- en filmbesprekingen.
Welnu, vanaf 13 september ek. Verschijnt het beroemde maandblad in digitale vorm. Er is al een website vrijgegeven: (
www.playboydigital.com).
Deze digitale zet van de firma uit Chicago is blijkbaar nodig om het hoofd te bieden aan voortdurende problemen met de teruglopende reclame-inkomsten, vooral wegens de concurrentie van e-commerciële websites.
Marilyn Monroe op eerste cover (1953)
Enkele feiten en cijfers: het blad verscheen voor het eerst in 1953 en bereikte vlug een oplage van meer dan 1 miljoen exemplaren per maand. Vandaag gaan er maandelijks 7,5 miljoen magazines over de toonbank, waarvan 3 miljoen in de VS en 4,5 miljoen in de rest van de wereld. U merkt het: een Playboy lees je niet alleen. Toch is het niet het meest gelezen maandblad ter wereld. Dat is National Geographic met 9,5 miljoen stuks.
CEO Christie Hefner
Playboy Enterprises heeft als chief executive officer Christie Hefner, stelt 657 personen tewerk en had vorig jaar een bruto-omzet van meer dan 329 miljoen dollar (267 miljoen euro) en een nettowinst van bijna
10 miljoen dollar (8,1 miljoen euro). Dit is in stijgende lijn beter dan de jaren 2003 en 2002 en Playboy Enterprises wil de opwaartse trend natuurlijk doorzetten.
De firma steunt op 3 poten: Publishing (o.m. het magazine), Entertainment (tv-programma’s, shows, dvd’s, casino’s…) en Licensing (verbruiksgoederen met Playboy-logo’s e.d.).

Het aandeel heeft een heel grillig parcours achter zich. Na in de herfst van 2003 te hebben gepiekt rond 17 dollar is het alleen maar neerwaarts gegaan tot september vorig jaar. Sindsdien is het uit het 8 dollardal gekropen en zwaait dit jaar op en neer tussen de steun bij 12 en de weerstand bij 14 dollar.

Of er nu een nieuwe stijging richting de oude top boven 16 dollar inzit, zal o.i. vooral afhangen van de wijze waarop het publiek de digitale ‘bunnies’ zal onthalen…
Jan Van Besauw
US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.