...

Overnamekoorts krantenwereld VS

14 maart 2006, 08:39 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Amper een dag nadat een Amerikaanse kran­ten­groep bek­end maak­te een sec­torgenoot over te nemen, laat diezelfde groep weten meer dan 13 van de kran­ten van deze sec­torgenoot te koop aan te bieden.
Over­namekoorts in kran­ten­wereld VS
Het beweegt flink in de Amerikaanse kran­ten­wereld. De kran­ten­groep McClatchy ° 
(http://​www​.mcclatchy​.com/​a​bout/) uit Sacra­men­to, Cal­i­for­nia, liet gis­teren 13 maart weten de veel grotere sec­torgenoot Knight Rid­der voor 4,5 mil­jard dol­lar (3,8 mil­jard euro) te hebben overgenomen.
Op deze wijze komen (zek­er in de VS) ronk­ende kran­ten­ti­tels zoals The Philadel­phia Inquir­er, The Philadel­phia Dai­ly News, Mia­mi Her­ald en San Jose Mer­cury News in andere han­den, mogelijk met gevol­gen voor de werknemers. 
De move van McClatchy zorgt ervoor dat de op één na groot­ste kran­ten­groep in de VS gevor­md is. De groot­ste is Gan­nett, dat o.m. USA Today uitgeeft.
Van­daag liet McClatchy al weten 12 van de 32 kran­ten die aan Knight Rid­der toe­be­ho­or­den te koop te zullen aan­bieden. Bij die 12 zijn The Philadel­phia Inquir­er en The Philadel­phia Dai­ly News. De reden is dat deze kran­ten niet passen in het basis­con­cept van de groep, liet McClatchy weten. Er zou inter­esse genoeg zijn voor de 12 kran­ten die deel uit­mak­en van dit spel­let­je vraag en aan­bod op hoog niveau.
Of hoe een kleine vis toch wel een grotere kan ope­ten en er beter kan van worden… 
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

14 maart 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.