...

Olieprijs doorbreekt 52 dollargrens

7 oktober 2004, 20:55 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Van­daag 7 okto­ber 2004 gebeurde wat we aankondig­den op 4 okto­ber: de oliepri­js heft zich
even inge­houden om dan onver­vaard het pla­fond van 52 dol­lar te door­breken.
Waaraan ligt dat? Is er ver­be­ter­ing in het ver­schi­et?
We had­den het gezegd, een dri­etal dagen gele­den: reculer pour mieux sauter. Inder­daad, op 4 okto­ber ll. zette de oliepri­js een stap­je terug, enkel maar om het over­schri­j­den van de grens van 52 dol­lar per vat voor te berei­den. Dat is van­daag 7 okto­ber dan ook gebeurd.
Waaraan dat ligt? Aller­lei fac­toren werken samen. Nog alti­jd de storm Ivan en zijn vriend­jes. Nu is gebleken dat min­stens 5 boor­plat­forms in de Golf van Mex­i­co ern­stig beschadigd, zelfs vernield zijn. Gedaan met oppom­pen voor een tijd­je. En in Nige­ria bli­jft het rom­me­len. Dit­maal zijn het de werk­lieden, tew­erkgesteld in de oliesec­tor, die dreigen met stak­ing. Hier­door zal de pro­duc­tie stag­neren, met nog hogere pri­jzen tot gevolg. Want het olie­ver­bruik bli­jft maar bergop gaan, vooral slokop Chi­na heeft een onverzadig­bare oliedorst. 
Hier in Europa is de lucht­vaart een vinger-op-de-pols sec­tor wat het olie­ver­bruik betre­ft . Wat lezen we? Vanaf 15 okto­ber, dat is zowat over een week, ver­hoogt Lufthansa de tarieven omwille van de geste­gen brand­stof­fac­tu­ur. En Lufthansa rekent er toch nog op dat beduidend lagere pri­jzen in het ver­schi­et zijn, want zodra de oliepri­js 1 maand onder de 40 dol­lar is, ver­la­gen de tarieven weer.
Reken even na: 40 dol­lar, dat is 23% lager dan de 52 dol­lar van van­daag. We denken dat de Lufthansa-tarieven de eerste maan­den niet tot hun oude peil zullen dalen.
Voor diege­nen die al denken aan hun ski­vakantie of hun ein­de­jaars­da­gen in de zon hopen we dat we het mis hebben. 
Air France wil niet achterbli­jven en kondigde aan dit jaar voor de derde maal de tarieven te ver­hogen omwille van de brandstofprijzen. 
Het oliespook geeft het nog niet op. 

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.