even ingehouden om dan onvervaard het plafond van 52 dollar te doorbreken.
Waaraan ligt dat? Is er verbetering in het verschiet?
We hadden het gezegd, een drietal dagen geleden: reculer pour mieux sauter. Inderdaad, op 4 oktober ll. zette de olieprijs een stapje terug, enkel maar om het overschrijden van de grens van 52 dollar per vat voor te bereiden. Dat is vandaag 7 oktober dan ook gebeurd.
Waaraan dat ligt? Allerlei factoren werken samen. Nog altijd de storm Ivan en zijn vriendjes. Nu is gebleken dat minstens 5 boorplatforms in de Golf van Mexico ernstig beschadigd, zelfs vernield zijn. Gedaan met oppompen voor een tijdje. En in Nigeria blijft het rommelen. Ditmaal zijn het de werklieden, tewerkgesteld in de oliesector, die dreigen met staking. Hierdoor zal de productie stagneren, met nog hogere prijzen tot gevolg. Want het olieverbruik blijft maar bergop gaan, vooral slokop China heeft een onverzadigbare oliedorst.
Hier in Europa is de luchtvaart een vinger-op-de-pols sector wat het olieverbruik betreft . Wat lezen we? Vanaf 15 oktober, dat is zowat over een week, verhoogt Lufthansa de tarieven omwille van de gestegen brandstoffactuur. En Lufthansa rekent er toch nog op dat beduidend lagere prijzen in het verschiet zijn, want zodra de olieprijs 1 maand onder de 40 dollar is, verlagen de tarieven weer.
Reken even na: 40 dollar, dat is 23% lager dan de 52 dollar van vandaag. We denken dat de Lufthansa-tarieven de eerste maanden niet tot hun oude peil zullen dalen. Voor diegenen die al denken aan hun skivakantie of hun eindejaarsdagen in de zon hopen we dat we het mis hebben.
Reken even na: 40 dollar, dat is 23% lager dan de 52 dollar van vandaag. We denken dat de Lufthansa-tarieven de eerste maanden niet tot hun oude peil zullen dalen. Voor diegenen die al denken aan hun skivakantie of hun eindejaarsdagen in de zon hopen we dat we het mis hebben.
Air France wil niet achterblijven en kondigde aan dit jaar voor de derde maal de tarieven te verhogen omwille van de brandstofprijzen.
Het oliespook geeft het nog niet op.