...

Nieuwe Japanse reus in de maak

9 november 2008, 14:42 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

In een land­schap van ineen­za­kkende aan­de­lenko­ersen en recessiedreig­ing is in Japan een mega­fusie in voor­berei­d­ing. Als deze oper­atie lukt, neemt Pana­son­ic-Sanyo de fakkel over van Hitachi.

Nieuwe Japanse reus in de maak

Ter­wi­jl de Nikkei, net zoals de meeste indices wereld­wi­jd beroerde tijd door­maakt zijn er in het Land van de Rijzende Zon blijk­baar nog bedri­jven die vol­doende liq­uiditeit­en veil hebben voor acquisi­ties. Zo is er een mega­fusie in de maak tussen elek­tron­i­ca- en huishoudelek­troreus Pana­son­ic en elek­tron­i­cas­pe­cial­ist Sanyo. 

Pana­son­ic, de volledi­ge naam is Pana­sonikku Kabushi­ki-gaisha, is de voortzetting van Mat­sushi­ta Elec­tric Indus­tri­al, opgericht in 1948. Het bedri­jf is geves­tigd in de Japanse stad Kado­ma. Het heeft een mark­tkap­i­tal­isatie van 34 mil­jard USD (ca 26,7 mil­jard euro) en er werken meer dan 328.600 mensen wereldwijd. 

Sanyo heet voluit Sanyo Den­ki Kabushi­ki-gaisha en is opgericht in 1947. De ironie van het lot wil, dat de oor­spronke­lijke locatie een afgedankt ate­lier van Mat­shushi­ta was. De onderne­m­ing is geves­tigd in Moriguchi bij Osa­ka). De mark­tkap­i­tal­isatie is 3,8 md USD 
(ca 3 mil­jard euro) en er zijn meer dan 11.000 medew­erk­ers wereldwijd.

Pana­son­ic bek­leedt een mon­di­ale eerste plaats op het gebied van plasmascherm-tv’s en het speelde een pio­nier­srol in de fab­ricage van dig­i­tale foto­toestellen, gsm’s en draag­bare pc’s. Afgelopen vri­jdag 7 novem­ber 2008 maak­te het bedri­jf bek­end, dat er vergevorderde over­namege­sprekken aan de gang waren met sec­torgenoot Sanyo. Het woord con­cur­rent’ werd niet gebruikt, omdat het hier zou gaan om een vriend­schap­pelijke overname. 

De oper­atie zal waarschi­jn­lijk starten in jan­u­ari ek. om voleindigd te zijn eind maart 2009

Als we kijken naar de gecon­solideerde net­towinst van het afgelopen boek­jaar, dan ontstaat door de fusie de groot­ste elek­tron­i­ca + huishoudelek­trogroep van Japan. Hitachi speelt dan zijn lei­der­sposi­tie meteen kwijt. 

De reden waarom Pana­son­ic zo belust is op Sanyo, is tweeledig. Ten eerste wil de groep een ste­vige greep op de con­sumenten­markt van elek­tro­n­is­che en huishoud­toestellen. Ten tweede wil het zich kun­nen pro­fil­eren op het vlak van de groene’ pro­ducten, iets waarin Sanyo bij­zon­der sterk is. Een voor­beeld: Sanyo heeft vooraanstaande knowhow van bat­ter­i­jen voor hybride wagens, een sec­tor in volle expan­sie. Op deze manier hoopt Pana­son­ic inter­es­sante con­tracten met o.m. Toy­ota, Hon­da, Volk­swa­gen en Ford in de wacht te slepen. 

Boven­di­en verwacht Pana­son­ic via Sanyo belan­grijke impact te kri­j­gen als lever­anci­er van foto­voltaïsche cellen, gsm-bat­ter­i­jen, pc’s enzovoort.

Vooraleer de fusie kan door­gaan, is het akko­ord nodig van de drie voor­naam­ste aan­del­houd­ers van Sanyo, die samen ca 70% van het bedri­jf bezit­ten. Deze drie zijn: Sum­i­mo­to Mit­sui bank­ing, Dai­wa Secu­ri­ties en Gold­man Sachs.

Zoals u hier­boven ziet, is er alvast ent­hou­si­asme bij de beleg­gers van Sanyo, maar hebben deze van Pana­son­ic nog zo hun twijfels.

Ver­volg vol­gend jaar.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.