![](/images/legacy-images/images/081109--jvb-+-sumo.gif)
Nieuwe Japanse reus in de maak
Terwijl de Nikkei, net zoals de meeste indices wereldwijd beroerde tijd doormaakt zijn er in het Land van de Rijzende Zon blijkbaar nog bedrijven die voldoende liquiditeiten veil hebben voor acquisities. Zo is er een megafusie in de maak tussen elektronica- en huishoudelektroreus Panasonic en elektronicaspecialist Sanyo.
Panasonic, de volledige naam is Panasonikku Kabushiki-gaisha, is de voortzetting van Matsushita Electric Industrial, opgericht in 1948. Het bedrijf is gevestigd in de Japanse stad Kadoma. Het heeft een marktkapitalisatie van 34 miljard USD (ca 26,7 miljard euro) en er werken meer dan 328.600 mensen wereldwijd.
Sanyo heet voluit Sanyo Denki Kabushiki-gaisha en is opgericht in 1947. De ironie van het lot wil, dat de oorspronkelijke locatie een afgedankt atelier van Matshushita was. De onderneming is gevestigd in Moriguchi bij Osaka). De marktkapitalisatie is 3,8 md USD
(ca 3 miljard euro) en er zijn meer dan 11.000 medewerkers wereldwijd.
Panasonic bekleedt een mondiale eerste plaats op het gebied van plasmascherm-tv’s en het speelde een pioniersrol in de fabricage van digitale fototoestellen, gsm’s en draagbare pc’s. Afgelopen vrijdag 7 november 2008 maakte het bedrijf bekend, dat er vergevorderde overnamegesprekken aan de gang waren met sectorgenoot Sanyo. Het woord ‘concurrent’ werd niet gebruikt, omdat het hier zou gaan om een vriendschappelijke overname.
De operatie zal waarschijnlijk starten in januari ek. om voleindigd te zijn eind maart 2009.
Als we kijken naar de geconsolideerde nettowinst van het afgelopen boekjaar, dan ontstaat door de fusie de grootste elektronica + huishoudelektrogroep van Japan. Hitachi speelt dan zijn leiderspositie meteen kwijt.
De reden waarom Panasonic zo belust is op Sanyo, is tweeledig. Ten eerste wil de groep een stevige greep op de consumentenmarkt van elektronische en huishoudtoestellen. Ten tweede wil het zich kunnen profileren op het vlak van de ‘groene’ producten, iets waarin Sanyo bijzonder sterk is. Een voorbeeld: Sanyo heeft vooraanstaande knowhow van batterijen voor hybride wagens, een sector in volle expansie. Op deze manier hoopt Panasonic interessante contracten met o.m. Toyota, Honda, Volkswagen en Ford in de wacht te slepen.
Bovendien verwacht Panasonic via Sanyo belangrijke impact te krijgen als leverancier van fotovoltaïsche cellen, gsm-batterijen, pc’s enzovoort.
Vooraleer de fusie kan doorgaan, is het akkoord nodig van de drie voornaamste aandelhouders van Sanyo, die samen ca 70% van het bedrijf bezitten. Deze drie zijn: Sumimoto Mitsui banking, Daiwa Securities en Goldman Sachs.
Zoals u hierboven ziet, is er alvast enthousiasme bij de beleggers van Sanyo, maar hebben deze van Panasonic nog zo hun twijfels.
Vervolg volgend jaar.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.