...

Niet alle olie komt uit de grond...

20 juli 2005, 15:14 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Niet enkel op het gebied van aar­dolie ken­nen de pri­jzen behoor­lijk wat ups en downs. De markt van de plan­taardi­ge oliën ziet de laat­ste tijd onge­ho­orde pri­js­fluc­tu­aties als gevolg van uiteen­lopende fac­toren, met het weer als voor­naam­ste.
Niet alle olie komt uit de grond…
… ze kan ook van plan­taardi­ge oor­sprong zijn. En planten gedi­jen bij gratie van het weer, en het min­ste wat je hierover kan zeggen, is dat het voor het ogen­blik een rom­melt­je is met het kli­maat van deze pla­neet. Ter­wi­jl de VS en Zuid-Europa kre­unen onder de hitte, gepaard met een ondraaglijke droogte, razen in Zuid-Oost Azië en in het Caraïbisch gebied enorme orka­nen en teis­teren over­stro­min­gen er de bewoonde gebieden. 
Dit alles mist zijn effect niet op de markt van de oliën en vet­ten bestemd voor de voed­ing van zow­el mensen als dieren. Hier­bij bedoe­len we vooral soja‑, palm- en koolza­adolie. De afgelopen weken zijn de pri­jzen van deze grond­stof­fen (com­modi­ties) fel op en neer gegaan. 

We wer­pen een blik van meer dicht­bij op enkele belan­grijke grond­stof­fen­beurzen, nl. deze van Chica­go, Rot­ter­dam en Kuala Lumpur, resp. voor soja‑, koolza­ad- en palmolie.
Chica­go
Sear’s Build­ing
Hier is sturende orgaan de Chica­go Board of Trade (CBOT). Daar verne­men we dat de pri­js van sojabo­nen op en neer deint als speel­bal van twee fac­toren. Aan de ene kant is er het droge weer dat de oogst ver­min­dert. Van maart tot juli kende de staat Illi­nois (met Chica­go als voor­naam­ste stad, maar niet als hoofd­stad, deze is Spring­field) een record­droogte. In andere regio’s in het oost­en en het mid-west­en van de States heeft het wel gere­gend, maar teleurstel­lend weinig. En wat verderop in de Golf van Mex­i­co raas­den onlangs nog de tro­pis­che orka­nen Cindy en Den­nis en als gevolg daar­van rukken planten­ziek­tes op naar het noor­den. Dit alles zou de pri­js van sojapro­ducten de hoogte moeten injagen. 
Als gevolg daar­van zouden de pro­du­cen­ten van sojabo­nen zich aange­spo­ord moeten voe­len om te verkopen, temeer daar de trans­portkosten aan het zakken zijn.

Pana­max-type vrachtschip
Vorige week zak­te, bij voor­beeld op een schip van het zg. Pana­max-type, de trans­port­pri­js van 
46 naar 43 dol­lar per ton, dat is een dal­ing met meer dan 6,5%. Maar de bestem­melin­gen, dat zijn in de eerste plaats ver­w­erk­ings­bedri­jven in Chi­na en Japan, hebben geen capaciteit meer vrij en wensen aan de huidi­ge hoge pri­jzen geen voor­raden aan te leggen. Daar­bij komt nog een afne­mende vraag naar sojakoeken, een belan­grijk veevo­er, omdat in Azië op enkele plaat­sen mond-en-klauwzeer terug is opge­do­ken. Het kweken van vee loopt opeens sterk terug en daarmee ook de vraag naar veevoer.
Koolza­ad wordt in de Benelux vooral in Ned­er­land ver­bouwd en wint jaar na jaar aan belang. Behalve in de voed­ing kan er een toekomst voor dit prod­uct zijn weggelegd als ingrediënt van zg. biodiesel. Rot­ter­dam is de draais­chi­jf van de han­del in deze olie.
Op Europees vlak verwacht men een dal­ing van de pri­js wegens de zeer overvloedi­ge oogst die zich dit jaar aankondigt. Dit zal de posi­tie van koolza­ad als con­cur­rent voor de andere plan­taardi­ge oliën niet ten goed komen, ten­z­ij er andere fac­toren gaan meespe­len, zoals het weer.
Kuala Lumpur

Petronas Twin Towers
Maleisië is wereld­pro­du­cent num­mer 1 van pal­molie. Even­wel zag de beurs van Kuala Lumpur de pri­js van deze com­mod­i­ty in juni bru­usk met 5% sti­j­gen. Boos­doen­er was het te sterk opdri­jven van de pro­duc­tiviteit van de palm­bomen, die daar­door als het ware ver­moeid’ zijn gewor­den en te weinig en min­der­waardi­ge vrucht­en afleveren.
Aan het begin van dit artikel zeg­den we het al: op de ene plek is het te nat, op de andere te droog. Dit laat­ste is het geval in Maleisië. De reeds ver­moei­de bomen kri­j­gen niet genoeg water en verk­wi­j­nen op vele plaat­sen. Om de raf­fi­nader­i­jen draaiende te houden, moet Maleisië zelfs palm­noten invo­eren vanu­it buur­land Indonesië!
Samengevat kun­nen we stellen dat het op het vlak van plan­taardi­ge oliën geen rozengeur en maneschi­jn is, dez­er tij­den. En beleggen in grond­stof­fen lijkt ons zek­er geen pret­je. Je moet niet alleen koer­sta­bellen bestud­eren, maar ook de weersverwachtin­gen op de voet volgen…
Jan Van Besauw
US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.