...

Nestlé wil Chinese markt veroveren

27 september 2012, 12:59 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De groep Nestlé heeft Chi­na in het vizier genomen met als doel er zijn tweede groot­ste afzetmarkt (na de VS) van te maken.


Dat zegde onlangs de CEO van Nes­lé, de Belg Paul Bul­cke (58 j.).

alt

Deze West-Vlam­ing staat sinds 2007 aan het hoofd van het Zwit­serse voed­ingscon­cern, het groot­ste ter wereld in zijn soort. In 2011 was het omzetci­jfer
69,3 mil­jard euro, wat 7,5% meer was dan het jaar ervoor. Bul­cke wil dit groeipad bli­jven bewan­de­len en heeft daarom besloten ste­vig in te zetten op uit­brei­d­ing van de busi­ness in China.

Chi­na is even­wel geen onbek­end gebied voor Nestlé, inte­gen­deel. In 1874, toen de fir­ma 8 jaar bestond, was er al een ves­tig­ing in Hong Kong. Maar sinds de negentiger jaren toont Nestlé over­duidelijk zijn wil om de Chi­nese markt te verov­eren. Dit blijkt niet alleen uit de 16 fab­rieken die tussen 1993 en 2006 op het Chi­nese grondge­bied wer­den opgericht maar ook uit de vele acquisi­ties van locale onderne­min­gen. In dit ver­band is te noteren dat Nestlé in 2011 overeenkom­sten heeft ges­loten met snoep­goed­fab­rikant Hsu Fu Chi en met de Chi­nese spe­cial­ist in oploskoffie Yin­lu Foods, alle­bei sterke spel­ers in hun gebied.

Op dit moment verkoopt Nestlé in Chi­na jaar­lijks ca 35 miljoen stuks pro­ducten, die zo goed als alle ter plaatse gefab­riceerd wor­den. Hier­bij mikt Nestlé op alle klassen van de bevolking.

Als Bul­cke vol­gend jaar in zijn opzet slaagt, dan zakt Frankrijk (in 2011 4,64 mil­jard euro omzet) naar de derde plaats op de afzetmarkt van Nestlé. 

alt

Dat Nestlé zich in een groeikanaal bevin­dt is o.m. op te mak­en uit de evo­lu­tie van de aan­de­lenko­ers, die sinds okto­ber 2010 met ca 63% geste­gen is.

Er zijn toch nog alti­jd bedri­jven die de cri­sis aan zich lat­en voorbijgaan.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMarkets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.