De groep Nestlé heeft China in het vizier genomen met als doel er zijn tweede grootste afzetmarkt (na de VS) van te maken.
Dat zegde onlangs de CEO van Neslé, de Belg Paul Bulcke (58 j.).
Deze West-Vlaming staat sinds 2007 aan het hoofd van het Zwitserse voedingsconcern, het grootste ter wereld in zijn soort. In 2011 was het omzetcijfer
69,3 miljard euro, wat 7,5% meer was dan het jaar ervoor. Bulcke wil dit groeipad blijven bewandelen en heeft daarom besloten stevig in te zetten op uitbreiding van de business in China.
China is evenwel geen onbekend gebied voor Nestlé, integendeel. In 1874, toen de firma 8 jaar bestond, was er al een vestiging in Hong Kong. Maar sinds de negentiger jaren toont Nestlé overduidelijk zijn wil om de Chinese markt te veroveren. Dit blijkt niet alleen uit de 16 fabrieken die tussen 1993 en 2006 op het Chinese grondgebied werden opgericht maar ook uit de vele acquisities van locale ondernemingen. In dit verband is te noteren dat Nestlé in 2011 overeenkomsten heeft gesloten met snoepgoedfabrikant Hsu Fu Chi en met de Chinese specialist in oploskoffie Yinlu Foods, allebei sterke spelers in hun gebied.
Op dit moment verkoopt Nestlé in China jaarlijks ca 35 miljoen stuks producten, die zo goed als alle ter plaatse gefabriceerd worden. Hierbij mikt Nestlé op alle klassen van de bevolking.
Als Bulcke volgend jaar in zijn opzet slaagt, dan zakt Frankrijk (in 2011 4,64 miljard euro omzet) naar de derde plaats op de afzetmarkt van Nestlé.
Dat Nestlé zich in een groeikanaal bevindt is o.m. op te maken uit de evolutie van de aandelenkoers, die sinds oktober 2010 met ca 63% gestegen is.
Er zijn toch nog altijd bedrijven die de crisis aan zich laten voorbijgaan.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets