...

Microsoft aast op Yahoo

4 mei 2006, 12:57 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Soft­war­ereus Microsoft ziet met lede ogen aan, hoe zijn aan­de­lenko­ers geza­kt is ter­wi­jl het mark­taan­deel van Google ges­taag aan­groeit. Om het tij te doen keren, kiest Microsoft voor de grondi­ge aan­pak en maakt zijn besluit bek­end, Yahoo! Te willen overnemen…

Microsoft aast op Yahoo
De zak­enkrant The Wall Street Jour­nal maak­te gis­teren woens­dag 3 mei 2006 bek­end, dat Microsoft in onder­han­del­ing is met Yahoo! met als doel een ‘wezenlijk deel’ van deze fir­ma te verwerven.
De doel­stelling van Microsoft is duidelijk. Google is in enkele jaren tijd niet enkel een geduchte con­cur­rent gewor­den, Google heeft de markt veroverd van online opzoeken van gegevens, gekop­peld aan advert­eren via het Internet. 
Dit kost Microsoft klanten en geloofwaardigheid, en dat zien we aan de aandelenkoers:
Op 28 april ll. bereik­te het aan­deel zijn laag­ste peil in 1 jaar tijd en daarmee was het nog niet gedaan. De koersval gaat door en gis­teren sloot MSFT op 23,17 $, dat is een dal­ing met 3,43% tegen­over de dag ervoor.
Het Microsoft man­age­ment hoopt dat Yahoo’s ervar­ing en faam als zoek­ma­chine en voor advert­eren via het Inter­net het mark­taan­deel van Microsoft op dit gebied wezen­lijk zal ver­beteren. Tot op heden wer­den door Microsoft miljoe­nen dol­lars gepompt in dit mark­t­seg­ment, zon­der noe­menswaardig resultaat. 
Dat Microsoft inter­esse heeft voor Yahoo! is al eerder gebleken, zie de samen­werkingovereenkomst die vorig jaar op 12 okto­ber werd ges­loten met als doel­stelling, de ‘instant mes­sag­ing’ dien­sten van bei­de firma’s wereld­wi­jd voor elka­ar open te stellen. Veel heeft het blijk­baar niet geholpen.
Als we de aan­de­len­si­t­u­atie van Microsoft, Yahoo! en Google bek­ijken, merken we het vol­gende. Microsoft heeft net een gevoelige terug­gang in zijn aan­de­lenko­ers beleefd en het is nog lang niet zek­er of het daar­bij bli­jft. Ook Yahoo! maak­te iets analoog mee, want in jan­u­ari ll. tuimelde dit fonds ca 43 naar 34 $. Na een dieptepunt te hebben neergezet in maart is de koers op zoek naar hogere waarden.
Google ontv­ing in jan­u­ari-feb­ru­ari van dit jaar een opdon­der van ca 475 tot onder 350 $ maar heeft intussen het 435-dol­larpeil even aanger­aakt om dan terug te vallen naar de buurt van 400 $. Of het aan­deel de weg omhoog zal terugvin­den weten we niet, maar objec­tief toont Google tegen­over Yahoo! een beter recuperatievermogen. 
Hoe het Microsoft zal ver­gaan, moeten we nog afwacht­en. Hopelijk voor Bill Gates en zijn medew­erk­ers is de keuze om Yahoo! over te nemen, een wijze besliss­ing geweest.
Jan Van Besauw 

4 mei 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten .

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.