...

Koninklijke Olie uit Euro Stoxx50 Index

17 juli 2005, 15:25 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Deze week zien we een oude bek­ende afscheid nemen van zijn plek in de Euro Stoxx50 om ver­van­gen te wor­den door een Frans aan­deel. We mak­en van deze gele­gen­heid gebruik om wat info te geven over deze belan­grijke index.

Konin­klijke Olie uit DJ Euro Stoxx50
Deze week zijn er wat ver­schuivin­gen op het vlak van de euro-aan­de­len. Mor­gen dins­dag 19 juli smelten het Ned­er­landse Konin­klijke Olie en het Britse Shell Trans­port & Trad­ing samen tot Roy­al Dutch Shell. Omdat daar­door Kon. Olie ophoudt te bestaan als zuiver Ned­er­landse maatschap­pij, verd­wi­jnt op woens­dag 20 juli het aan­deel uit de Dow Jones Euro Stoxx50 Index. 
Er staat reeds een ver­vanger te trap­pe­len in zijn start­blokken: de Franse auto­bouw­er Renault (laat­ste slotko­ers 76,05 euro, + 0,7%) zal de leeggekomen plek in de index innemen vanaf 20 juli ek.
Hier­door zal het gewicht van Frankrijk in de Euro Stoxx50 nog wat grot­er wor­den, nl. van 
17 (34%) naar 18 (36%) van de 50 aan­de­len. En Ned­er­land ziet zijn bij­drage dalen van 7 (14%) naar
6 (12%) van de 50 aan­de­len.

Hieron­der ziet u de sit­u­atie op datum van van­daag 18 juli, dus met Kon. Olie er nog bij:
De index is per land samengesteld uit de vol­gende aan­de­len (eve­neens de sit­u­atie van vandaag):

U merkt dat van de 12 lan­den die de zg. euro­zone uit­mak­en, er maar 8 verte­gen­wo­ordigd zijn in deze index. De overige 4 (Grieken­land, Lux­em­burg, Oost­en­rijk en Por­tu­gal) vin­den we niet terug. 
De Euro Stoxx50 bestaat nog maar sinds half 2002 en na een dieptepunt te hebben bereikt in het eerste kwartaal 2003 gaat het langza­am maar zek­er opwaarts:
Guy Boscart vol­gt deze index trouwens op de voet en van hem zult u geregeld info kri­j­gen over het wel en wee van deze belan­grijke barom­e­ter van de Europese aandelenmarkten.
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.