Het trio Panasonic, Sharp en Sony is geconfronteerd met commerciële en financiële tegenslagen om u tegen te zeggen.
Panasonic, Sharp en Sony zijn overbekende namen in de wereld van de elektronische toestellen voor huishoudelijk gebruik, waarbij tv-toestellen zowat het brood en boter uitmaken voor dit drietal.
Sinds de tsunami van maart 2011 zijn de tegenslagen zich blijven opstapelen. Bovenop de schade veroorzaakt aan fabrieken door deze vloedgolf kwamen dan nog de overstromingen in Thailand, die van maart tot juli 2011 verwoestend inwerkten op de infrastructuur van dit land, waaronder fabrieken van vermeld drietal.
Op woensdag 31 oktober 2012 opende Panasonic de slechtnieuwsshow. De onderneming met hoofdzetel in Osaka liet weten dat het verlies op jaarbasis
765 miljard yen, dit is ca 7,4 miljard euro bedroeg. Dit is dramatisch, temeer dat de groep een verlies van ca 26 miljard yen had verwacht, ofwel 30 maal minder dan de realiteit.
De grafiek van het aandeel spreekt voor zichzelf. De geleidelijke afkalving sinds begin 2011 veranderde in een ineenstorting van de koers.
Sharp Corporation is nog bezig met zijn boekjaar, maar heeft toch al laten weten dat bij de afsluiting in maart 2013 een verlies van 450 miljard yen
(ca 4,3 miljard euro) op de tabellen zal staan. Takashi Okuda, die sinds 1 april 2012 de onderneming leidt, heeft laten weten dat hij ‘concrete twijfels’ heeft over de kansen voor overleving van de groep. Wellicht is deze statement een rechtvaardiging voor de 5.000 ontslagen die hij in augustus 2012 aankondigde. Hij rekent op vrijwillige ontslagnemingen, verlagen van salarissen en zal ook de investeringen terugschroeven alsmede het van de hand doen van activa. In dit verband gaan waarnemers ervan uit dat Sharp voor de Amerikaanse specialist Recurrent Energy in fotovoltaïsche cellen een overnemer zal zoeken. In 2010 kocht Sharp Recurrent Energy voor ca 239 miljoen euro. Dus op korte termijn geen fotovoltaïsche cellen made by Sharp te verwachten.
Ook op het gebied van vlakke beeldschermen, dé specialiteit van Sharp, kan het bedrijf niet alleen verder. Het productieakkoord met Sony hieromtrent is al beëindigd. Sharp is in onderhandeling voor kapitaalinbreng vanwege diverse firma’s. Zo is er het Taiwanese Hon Hai Precisions dat al heeft laten verstaan te willen investeren in Sharp. Ook ronkende namen zoals Apple, Google en Microsoft doen de ronde in de wandelgangen. Op deze wijze willen deze Amerikaanse hightech-bedrijven hun toekomstige bevoorrading met vlakke schermen veiligstellen.
De grafiek van Sharp hoeft geen uitleg.
Desondanks drastische ingrepen (ontslagen, fabriekssluitingen) de afgelopen jaren ziet het er voor Sony ook niet goed uit. De CEO van de groep, Kaz Hirai, heeft voor het afgelopen kwartaal 2012 een verlies van 149 miljoen euro bekendgemaakt. Dat is slecht nieuws, temeer dat de analisten na 6 kwartalen op rij in het rood het tij eindelijk zou gaan keren. Hogervermelde CEO heeft laten weten dat er no eens 10.000 jobs zouden verdwijnen en dat Sony zich gaat concentreren op smartphones, videospelletjes en digitale camera’s.
Ook hier is de grafiek van de aandeelkoers overduidelijk.
Is al deze ellende nu toe te schrijven aan een tsunami en overstromingen? Neen, er is meer aan de hand. De drie Japanse elektronicareuzen zijn afgestraft door de aantrekkingskracht op de verbruikers van de producten van andere producenten, vooral Apple en Samsung. Het blijkt dat bij voorbeeld de Sony-producten niet die bijna magische perceptie oproepen, zoals dat het geval voor Apple en Samsung. En ook de minder goede politieke sfeer tussen Japan en China heeft zijn weerslag, zoals de sterk dalende verkoop van tv’s aantoont. En op de binnenlandse vraag kunnen de drie niet rekenen. De regering van Japan had immers een soort omruilpremie in het leven geroepen om de verbruiker ertoe aan te zetten om hun bestaande tv’s te laten vernietigen en er nieuwe te kopen die minder stroom verbruiken. Maar deze premie is ondertussen alweer afgeschaft door de overheid bij gebrek aan middelen.
Het jaar 2013 kondigt zich somber aan voor de drie Japanse elektronicareuzen in nauwe schoentjes.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets.nl