...

Internationale belangstelling voor HST

21 juli 2012, 20:31 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)


Na in Europa ver­scheen de hoges­nel­hei­d­strein (HST) in Japan en in Chi­na. Nu blijken vele andere (groei)landen de voorde­len ervan in te zien.


Wie herin­nert zich nog de Trans Europe Express (TEE) het netwerk van lux­ueuze treinen met ronk­ende namen zoals Bra­bant of Rubens (Brus­sel-Par­i­js), Île de France (Ams­ter­dam-Par­i­js), Rhein­gold (Ams­ter­dam-Genève) enzovoort? De dienst bestond van 1957 tot 1987, waar­na de Euroc­i­ty ver­scheen, die op zijn beurt ver­van­gen werd door de HST.

In Europa zijn er drie spel­ers op de HST-markt:

- het Franse Alstom, de bouw­er van o.m. de TGV (train de grande vitesse) en de afgelei­de soorten Thalys en Eurostar
- het Duitse Siemens , de bouw­er van de ICE (Inter­ci­ty Express)
- het Ital­i­aanse Eurostar Italia

Japan beschikt over een indruk­wekkend netwerk HST’s en in de VS is de zg. Acela in gebruik genomen voor de verbind­ing Boston-New York-Washington.

alt

Dat de HST in de lift zit is gebleken op het 8ste wereld­con­gres van de Inter­na­tion­al Union of Rail­ways (UIC) dat plaatsvond van 13 tot 16 juli 2012 te Philadel­phia.
Er waren ongeveer 1000 deel­ne­mers en onder de promi­nen­ten die het woord voer­den werd Bel­gië verte­gen­wo­ordigd door Marc Descheemaeck­er, CEO van de Nationale Maatschap­pij van Bel­gis­che Spoor­we­gen (NMBS).

Tij­dens deze bijeenkomst is gebleken, dat de zg. groei­lan­den veel belang­stelling hebben voor de HST en dat er zelfs heel con­crete plan­nen zijn in die richt­ing. Dat is bij­zon­der goed nieuws op een ogen­blik, dat de lan­den die een pio­nier­srol hebben gespeeld in het lanceren van de HST (Frankrijk, Span­je en Japan) zien dat er in hun bud­get­ten wordt gesnoeid. 

Van de sfeer van cama­raderie die tij­dens het con­gres werd gecreëerd zal weinig of niets overbli­jven, zodra de deel­ne­mers terug thuis zijn en wan­neer de dagelijkse busi­ness wordt her­vat. In de komende maan­den en jaren zullen enorme bouww­er­ven wor­den toegewezen aan slechts enke­len onder hen. Enkele voorbeelden.

Marokko: hier zou de eerste Afrikaanse HST in gebruik komen in 2015 om het tra­ject Tanger-Casablan­ca te ver­zor­gen. Daarom zal dit land de komende maan­den ver­schil­lende open­bare uitbeste­din­gen lanceren. Alstom heeft al een bestelling bin­nen voor 14 tre­in­stellen, wat een omzet betekent van om en rond 500 miljoen euro. In ditzelfde ver­band heeft de Franse spoor­weg maatschap­pij SNCF de opdracht gekre­gen voor een studie ter waarde van 70 miljoen euro van de com­mer­ciële en tech­nis­che haal­baarheid van het project. Maar waarop de SNCF rekent is de exploitatie van de lijn en daarover heeft de Marokkaanse over­heid nog geen uit­spraak gedaan.

Brazil­ië: omdat de verbindin­gen langs de weg en met het vlieg­tu­ig tussen de twee megapolis­sen Rio de Janeiro en Sao Paulo oververzadigd zijn, onder­zoekt de Brazil­i­aanse over­heid de mogelijkheid van een verbind­ing via de HST. Het gaat om een project ter waarde van bij­na 30 mil­jard dol­lar (ca 24 mil­jard euro). De Franse com­bi­natie SNCF/​Alstom staat hier in recht­streekse con­cur­ren­tie met Japan.

Rus­land: de plan­nen bestaan om de 660 kilo­me­ter tussen Mosk­ou en Sint-Peters­burg te over­bruggen met een HST-lijn. Het gaat om een project van 15 mil­jard euro met als eind­da­tum 2017. Maar er werd nog geen groen licht gegeven, laat staan dat er sprake zou zijn van vra­gen voor offertes. Het Franse trio Alstom/​Bouygues/​SNCF is druk aan het lob­byen en mak­en hier­bij gebruik van hun ervar­ing als part­ners met de Rus­sis­che spoor­we­gen op het vlak van pas­sagiersverver­vo­er, omslag van goed­eren enz. Boven­di­en heeft Alstom vorig jaar een par­tic­i­patie van 25% genomen in de con­struc­teur van loco­motieven Trans­mash­hold­ing. Geduld hebben is hier de bood­schap en uitk­ijken naar wat de con­cur­ren­tie doet.

alt

India: het land van de beruchte treinen volgestouwd en ingepakt met mensen is van plan om min­stens 6 lij­nen als HST uit te bouwen. Maar het kan nog 10 jaar duren vooraleer er effec­tief aan hoge snel­heid gespo­ord kan wor­den tussen bij voor­beeld New Del­hi en Calcutta.

Dit waren enkele voor­beelden, gaande van pro­jecten die reëel in de pipeline ziten (Marokko) tot niet meer dan kri­jtli­j­nen (India). Maar hoe dan ook, het con­cept van de HST geni­et inter­na­tionale belang­stelling.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.