...

Icahn heeft last met deal Google/AOL

29 december 2005, 12:18 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Op 20 decem­ber ll. maak­te Google bek­end, een par­tic­i­patie van 5% te nemen in Time Warner’s AOL. Deze trans­ac­tie kost Google 1 mil­jard dol­lar. Niet iedereen is er blij mee…

Icahn heeft last met deal Google/​AOL
Met de deal beoogt Google (Nas­daq: GOOG) ver­schil­lende doelstellingen: 
- samen­werk­ing met Time Warner’s AOL (NYSE: TWX) op gebied van video-aanbod,
- AOL-gegevens direct ter beschikking te stellen van Google-gebruik­ers en
- het creëren van een link tussen de ‘instant messaging’-diensten van bei­de firma’s, nl. Google Talk Instant Mes­sag­ing en AOL’s AIM
Het is de logis­che voortzetting van de samen­werk­ing tussen bei­de firma’s, die 3 jaar gele­den al startte. Nochtans zullen de direc­tiele­den van deze bedri­jven elka­ar aarze­lend schoud­erk­lop­jes hebben gegeven, want niet iedereen is opgezet met het ini­ti­atief. Met name Carl Icahn , die we u dit jaar voorstelden, is er gloeiend tegen. Hij bez­it een belang van 3% in TWX en hij zal al het mogelijke doen, de deal tegen te werken, zo liet hij weten. Hij ver­weet de direc­tie van TWX haar huiswerk niet grondig te hebben gedaan en te snel naar Google te zijn gestapt. Hij noemde met name eBay Inc. (Nas­daq: EBAY) en Inter­Ac­tiveCorp (Nas­daq: IACI) als betere part­ners voor TWX. Deze firma’s zouden zelfs de kans niet hebben gehad om deel te nemen aan gesprekken met de direc­tie van TWX
Icahn meent, dat het part­ner­ship met Google niet vol­doende rend­abel zal zijn voor TWX. Hij stru­ikelt ook over de para­graaf in het con­tract, die stip­uleert dat Google vanaf 2008 een beurs­gang van AOL (nu deel van TWX) kan eisen. Als TWX erte­gen is, dan kan de fir­ma niets anders doen dan de par­tic­i­patie van Google terug te kopen ‘tegen een redelijke prijs’.
In 2008 kan een ‘redelijke’ pri­js de huidi­ge 1 mil­jard dol­lar die Google op tafel legde, sterk over­sti­j­gen. En dat zint Carl Icahn niet. Alhoewel de strate­gie van Google sterk lijkt op een van zijn befaamde trucs, waar­door hij het gebracht heeft tot één van de 20 rijk­ste Amerikanen…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

29 decem­ber 2005.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel
belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.