...

Heeft Toyota oogje op GM?

21 juli 2006, 09:47 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Na Nis­san-Renault zou ook Toy­ota iets voe­len voor de ene of andere vorm van alliantie met het noodli­j­dende GM. Er is even­wel nog geen overeen­stem­ming tussen de bron­nen van de bericht­gev­ing. Maar waar rook is, is vuur en boven­di­en is er nog de onver­bid­delijke log­i­ca van de economie: als een reus zoals GM zou vallen, sleurt hij waarschi­jn­lijk sec­torgenoten mee. Het is niet uit menslievend­heid dat allianties wor­den aangegaan… 


Heeft Toy­ota oog­je op GM?

Voor we van wal steken tonen we u toch nog even de mark­taan­de­len op wereld­vlak van de ver­schil­lende autocontructeurs. 

Uit deze grafiek blijkt dat Nis­san-Renault, de huidi­ge kan­di­daat voor een alliantie op ini­ti­atief van Kirk Kerko­ri­an een mark­taan­deel heeft van 9,6% en hier­mee de vierde plaats in de wereld bekleedt.

Nu zijn er gerucht­en die het hebben over een alliantie tussen GM en de num­mer 2 op wereld­vlak, het Japanse Toy­ota-con­cern. Waar die gerucht­en van­daan komen is moeil­ijk te achter­halen maar ze komen wel net op het moment, dat een eerste over­leg tussen Rick Wag­oner van GM en de lei­der van Nis­san-Renault Car­los Ghosn net achter de rug is. Bei­de toplui lieten weten, dat ze 90 dagen nodig hebben om hun con­clusies te formuleren.

Dat men achter de coulis­sen denkt aan een alliantie tussen Toy­ota en GM is niet echt ver­won­der­lijk. De bei­de fab­rikan­ten run­nen al een tijd­je een gemeen­schap­pelijk bedri­jf in Cal­i­fornië waar de GM zijn Pon­ti­ac Vibe en Toy­ota zijn Corol­la en Tun­dra pick­up assembleert.

Tot zover het­geen een van onze bron­nen, het mag­a­zine Busi­ness Week, gis­teren publiceerde. 
Van­daag komt er een logen­straf­fing van­wege Detroit News, dat met niet veel meer woor­den stelde dat de bew­erin­gen van Busi­ness Week uit de lucht gegrepen zijn. Hier­bij wordt een niet met naam genoemde top­man van Toy­ota geciteerd. Het enige wat bij Toy­ota zou zijn bespro­ken, waren mogelijke scenario’s in geval Ford en/​of GM de boeken zouden moeten sluiten.

En nu komen we bij een punt waar we niet te licht mogen over­gaan. Want áls het zo erg mis zou gaan met Ford en/​of GM, dan vrezen alle andere auto­bouw­ers voor een meezuig­ef­fect omwille van de cri­sis die zou ontstaan in hun sector.

Dat in deze omstandighe­den men bij Toy­ota als optie een alliantie met Ford en/​of GM heeft bespro­ken lijkt ons heel aan­nemelijk, vooral met de gesprekken tussen GM en Nis­san-Renault vorige vri­jdag nog vers in het geheugen.

Bij GM zal de sfeer er niet beter op wor­den door al die gerucht­en. De groot­ste auto­bouw­er ter wereld heeft een reusachtige uitdag­ing: het ver­lies van 10,6 mil­jard dol­lar vorig jaar ombuigen in winst. Hier­voor moet een impop­u­lair mech­a­nisme in gang wor­den gezet met als doel het ontslag van 30.000 werkne­mers, het sluiten van 12 fab­rieken en het verkopen van de par­tic­i­patie in GMAC Financ­ing Unit.


Koers GM afgelopen 3 jaar

Het aan­deel GM kan best een opkikkert­je gebruiken, zie maar naar de afgelopen 3 jaar. Komt dat opkikkert­je er? Dat de bericht­en over Toyota’s mogelijke inter­esse voor een deal met GM juist zijn of niet lijkt de aan­deel­houd­ers niet te deren. Ze stu­ur­den van­daag na 1,5 han­del het aan­deel alvast 2,5% hoger tot 28,15 dol­lar (17 juli 2006, 17:30).

We houden de evo­lu­tie voor u in het oog en komen spoedig terug met vers nieuws.

Jan Van Besauw 
Colum­nist voor US Markets
17 juli 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten .
jan@​usmarkets.​nl



Reac­ties kunt u sturen naar:

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.