![](/images/legacy-userimages/userimages/060717-jvb+gm+toyota.gif)
Na Nissan-Renault zou ook Toyota iets voelen voor de ene of andere vorm van alliantie met het noodlijdende GM. Er is evenwel nog geen overeenstemming tussen de bronnen van de berichtgeving. Maar waar rook is, is vuur en bovendien is er nog de onverbiddelijke logica van de economie: als een reus zoals GM zou vallen, sleurt hij waarschijnlijk sectorgenoten mee. Het is niet uit menslievendheid dat allianties worden aangegaan…
Heeft Toyota oogje op GM?
Voor we van wal steken tonen we u toch nog even de marktaandelen op wereldvlak van de verschillende autocontructeurs.
Uit deze grafiek blijkt dat Nissan-Renault, de huidige kandidaat voor een alliantie op initiatief van Kirk Kerkorian een marktaandeel heeft van 9,6% en hiermee de vierde plaats in de wereld bekleedt.
Nu zijn er geruchten die het hebben over een alliantie tussen GM en de nummer 2 op wereldvlak, het Japanse Toyota-concern. Waar die geruchten vandaan komen is moeilijk te achterhalen maar ze komen wel net op het moment, dat een eerste overleg tussen Rick Wagoner van GM en de leider van Nissan-Renault Carlos Ghosn net achter de rug is. Beide toplui lieten weten, dat ze 90 dagen nodig hebben om hun conclusies te formuleren.
Dat men achter de coulissen denkt aan een alliantie tussen Toyota en GM is niet echt verwonderlijk. De beide fabrikanten runnen al een tijdje een gemeenschappelijk bedrijf in Californië waar de GM zijn Pontiac Vibe en Toyota zijn Corolla en Tundra pickup assembleert.
Tot zover hetgeen een van onze bronnen, het magazine Business Week, gisteren publiceerde.
Vandaag komt er een logenstraffing vanwege Detroit News, dat met niet veel meer woorden stelde dat de beweringen van Business Week uit de lucht gegrepen zijn. Hierbij wordt een niet met naam genoemde topman van Toyota geciteerd. Het enige wat bij Toyota zou zijn besproken, waren mogelijke scenario’s in geval Ford en/of GM de boeken zouden moeten sluiten.
En nu komen we bij een punt waar we niet te licht mogen overgaan. Want áls het zo erg mis zou gaan met Ford en/of GM, dan vrezen alle andere autobouwers voor een meezuigeffect omwille van de crisis die zou ontstaan in hun sector.
Dat in deze omstandigheden men bij Toyota als optie een alliantie met Ford en/of GM heeft besproken lijkt ons heel aannemelijk, vooral met de gesprekken tussen GM en Nissan-Renault vorige vrijdag nog vers in het geheugen.
Bij GM zal de sfeer er niet beter op worden door al die geruchten. De grootste autobouwer ter wereld heeft een reusachtige uitdaging: het verlies van 10,6 miljard dollar vorig jaar ombuigen in winst. Hiervoor moet een impopulair mechanisme in gang worden gezet met als doel het ontslag van 30.000 werknemers, het sluiten van 12 fabrieken en het verkopen van de participatie in GMAC Financing Unit.
Het aandeel GM kan best een opkikkertje gebruiken, zie maar naar de afgelopen 3 jaar. Komt dat opkikkertje er? Dat de berichten over Toyota’s mogelijke interesse voor een deal met GM juist zijn of niet lijkt de aandeelhouders niet te deren. Ze stuurden vandaag na 1,5 handel het aandeel alvast 2,5% hoger tot 28,15 dollar (17 juli 2006, 17:30).
We houden de evolutie voor u in het oog en komen spoedig terug met vers nieuws.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
17 juli 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten .
jan@usmarkets.nl
Reacties kunt u sturen naar: