...

Hakuna matata, Google!

10 december 2004, 15:38 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De beursgeno­teerde zoekro­bot Google heeft op sin­terk­laas­dag er een con­cur­rent bijgekre­gen. ©n met grote ambities. Of en wan­neer deze waar zullen wor­den, is wat we ons afvra­gen.
Haku­na mata­ta, Google!
Stel je voor, Google en Microsoft vecht­en voor het zoekro­bot­been en opeens gaat een derde par­tij ermee lopen. Zoi­ets lijkt de ambitie van de nieuwe fir­ma Accoona (www​.accoona​.com), op 6 decem­ber ll. boven het doopvont gehouden door nie­mand min­der dan Bill Clin­ton. Waarom juist hij? Omdat hij pres­i­dent was ten tijde van de dot​.com euforie? Of omdat Accoona een niet onaardig bedrag heeft overge­maakt aan de William J. Clin­ton Foundation? 
Trouwens, hoe komt de fir­ma aan die spe­ciale naam? Iedereen die de sc hit­terende musi­cal The Lion King heeft gezien, merkt de gelijke­nis tussen de naam en de Swahili-kreet en ‑song Haku­na mata­ta uit het stuk. Accoon­a’s thuis­ba­sis is New Jer­sey, maar het is wel de moeite waard te weten dat Chi­na Dai­ly Infor­ma­tion (www​.Chi​naDai​ly​.com​.cn), de groot­ste Engel­stal­ige web­site in Chi­na, een con­trol­erende par­tic­i­patie heeft in de firma.
Accoon­a’s aan­de­len zijn nog niet op de beurs — maar hoe­lang duurt dat nog? De stor­ma­chtige beurs­gang van Google moet wel stim­ulerend werken op Eck­hard Pfeif­fer, voorzit­ter van de raad van bestu­ur, CEO Stu­art Kaud­er en hun col­le­ga’s.
Wat biedt Accoona dat de anderen, zeg maar con­cur­renten zoals de grote boe­man Google, niet hebben? Ze zouden beschikken over kun­st­matige intel­li­gen­tie, die de beteke­nis van de zoek­ter­men begri­jpt. Dat maakt ons nieuws­gierig en daarom gin­gen we zelf een kijk­je nemen op hun zoekmachine. 
Het eerste dat opvalt, is het Accoona-startscherm, dat opval­lend lijkt op dat van Google. Als je Google’ intikt, kri­jg je een merk­waardig resul­taat. Je ziet enkel kleine vierkan­t­jes, met nu en dan google. Op de zoek­term Accoona’ geeft Google je de te verwacht­en links. De Accoona-intel­li­gen­tie kent dus de con­cur­ren­tie. Een proe­f­je met Yahoo’ geeft als eerste resul­taat réclame voor een broad­band SBC-systeem.Dan komt er iets over een Yahoo!-holding in Hong Kong, dan iets over een Yahoo-autos­a­lon, Yahoo-dat­ing en dat gaat zo verder. Als je dezelfde zoek­term ingeeft bij Google, dan vind je links naar de zoek­ma­chine in kwest­ie. Vreemd, niet? Nog eige­naardi­ger wordt het, als je Guy Boscart’ intikt. Bij Google kri­jg je hele­maal bove­naan een ver­wi­jz­ing naar www​.USMar​kets​.nl en naar de stichter ervan. Bij Accoona vind je réclame over par­fums Guy Laroche, een link naar ero­tis­che sites en iets over een soort cow­boy-mark­tkramer. We hebben ook naar de tweede bladz­i­jde zoekre­sul­tat­en gekeken en het dan opgegeven.
Wij zijn van mening dat die kun­st­matige intel­li­gen­tie nog wat bijschol­ing nodig heeft. Intussen heeft Google de eerste maan­den of langer nog niets te vrezen, denken we.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.