Hakuna matata, Google!
Stel je voor, Google en Microsoft vechten voor het zoekrobotbeen en opeens gaat een derde partij ermee lopen. Zoiets lijkt de ambitie van de nieuwe firma Accoona (www.accoona.com), op 6 december ll. boven het doopvont gehouden door niemand minder dan Bill Clinton. Waarom juist hij? Omdat hij president was ten tijde van de dot.com euforie? Of omdat Accoona een niet onaardig bedrag heeft overgemaakt aan de William J. Clinton Foundation?
Trouwens, hoe komt de firma aan die speciale naam? Iedereen die de sc hitterende musical The Lion King heeft gezien, merkt de gelijkenis tussen de naam en de Swahili-kreet en ‑song Hakuna matata uit het stuk. Accoona’s thuisbasis is New Jersey, maar het is wel de moeite waard te weten dat China Daily Information (www.ChinaDaily.com.cn), de grootste Engelstalige website in China, een controlerende participatie heeft in de firma.
Accoona’s aandelen zijn nog niet op de beurs — maar hoelang duurt dat nog? De stormachtige beursgang van Google moet wel stimulerend werken op Eckhard Pfeiffer, voorzitter van de raad van bestuur, CEO Stuart Kauder en hun collega’s.
Wat biedt Accoona dat de anderen, zeg maar concurrenten zoals de grote boeman Google, niet hebben? Ze zouden beschikken over kunstmatige intelligentie, die de betekenis van de zoektermen begrijpt. Dat maakt ons nieuwsgierig en daarom gingen we zelf een kijkje nemen op hun zoekmachine.
Het eerste dat opvalt, is het Accoona-startscherm, dat opvallend lijkt op dat van Google. Als je ‘Google’ intikt, krijg je een merkwaardig resultaat. Je ziet enkel kleine vierkantjes, met nu en dan google. Op de zoekterm ‘Accoona’ geeft Google je de te verwachten links. De Accoona-intelligentie kent dus de concurrentie. Een proefje met ‘Yahoo’ geeft als eerste resultaat réclame voor een broadband SBC-systeem.Dan komt er iets over een Yahoo!-holding in Hong Kong, dan iets over een Yahoo-autosalon, Yahoo-dating en dat gaat zo verder. Als je dezelfde zoekterm ingeeft bij Google, dan vind je links naar de zoekmachine in kwestie. Vreemd, niet? Nog eigenaardiger wordt het, als je ‘Guy Boscart’ intikt. Bij Google krijg je helemaal bovenaan een verwijzing naar www.USMarkets.nl en naar de stichter ervan. Bij Accoona vind je réclame over parfums Guy Laroche, een link naar erotische sites en iets over een soort cowboy-marktkramer. We hebben ook naar de tweede bladzijde zoekresultaten gekeken en het dan opgegeven.
Wij zijn van mening dat die kunstmatige intelligentie nog wat bijscholing nodig heeft. Intussen heeft Google de eerste maanden of langer nog niets te vrezen, denken we.