
Google verliest (even?) zijn élan
Ondanks triomfantelijke aankondigingen gisteren 21 juli over merkelijk gestegen cijfers voor het tweede kwartaal 2005 (Q2/05) slaagde het aandeel van Google (Nasdaq: GOOG) er niet in op zijn élan te blijven doorgaan:
Gisteren bereikte GOOG een all-time high van 317,80 dollar, maar dan ging het bruusk zuidwaarts en de neergang zet zich vandaag 22 juli jnog door…
Is dit het einde van een ongehoorde klim of enkel een rustpauze? Wie dit weet, zit op rozen…
Voor Q2/05 bedroeg de omzet 1,38 miljard dollar, dit is bijna het dubbele van de 700,2 miljoen voor dezelfde periode vorig jaar. Na aftrekken van fundamentele kosten zoals commissies die Google betaalde aan andere websites, was de omzet nog altijd 890 miljoen dollar, een stuk meer dan de 842 miljoen dollar, die waarnemers in Wall Street vooropstelden.
Wat roet in het eten lijkt te hebben gestrooid, is dat in de ‘coulissen’, zeg maar wandelgangen van Wall Street nog hogere omzetcijfers voor Q2/05 werden gefluisterd. En fluisteren kan in zulke gevallen heel erg ver doorklinken… Q2/05 was immers ‘slechts’ 10% gestegen t.o.v. Q1/05 en dit was voor sommigen (velen?) een teleurstelling, want ze waren voor Google groeicijfers van kwartaal naar kwartaal gewoon geworden tussen 15 en 28%.
Zo zie je maar hoe relatief alles is.
Die ‘slechts’ 10% groei heeft Google uitgelegd, door aan te halen dat met het mooie weer de gebruikers minder tijd doorbrengen voor hun pc en er dus minder potentieel is voor inkomsten uit réclame e.d. Dat zou een typisch ‘tweedekwartaalfenomeen’ zijn. Wie zijn wij om dat tegen te spreken?
Wat minder fraai klinkt, is de statement gisteren 21 juli van de Chief Financial Officer van Google, de heer George Reyes. Hij stelde onomwonden dat het excuus van “ ’t is zomer, dus de consumenten zijn minder bezig met hun pc “ niet voldoende is. Hoe dan ook zal Google in Q3/05 het moeilijk hebben zijn groeiritme te behouden.
Wij menen dat de IPO (initial public offering, beursgang) van Google zoveel aandacht van de media heft gekregen dat er een minizeepbel is ontstaan. En zeepbellen zijn heel teer, dat heeft het verleden ons al verscheidene malen op pijnlijke manier duidelijk gemaakt.
En nu is ‘het nieuwe eraf’, de beleggers willen groei zien en nog eens groei. Zoniet, dan dumpen ze hun inmiddels mooi gestegen aandelen GOOG. Is dit aan het gebeuren?
En nu is ‘het nieuwe eraf’, de beleggers willen groei zien en nog eens groei. Zoniet, dan dumpen ze hun inmiddels mooi gestegen aandelen GOOG. Is dit aan het gebeuren?
Aan de andere kant blijven er analisten optimistisch beweren dat ze het koersdoel van GOOG zelfs nog verhogen, van 330 naar 350 dollar.
Ieder is vrij te geloven en te doen wat zij of hij wil. Wat ons betreft, wachten we rustig het einde van Q3/05 af. Uit de toestand van Google op dit ogenblik zal veel te leren zijn…
Jan Van Besauw
US Markets