...

Google verliest (even?) zijn elan

22 juli 2005, 19:12 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Gis­teren maak­te Google zijn cijfers voor het tweede kwartaal bek­end. Alhoewel deze resul­tat­en op zichzelf zek­er niet slecht zijn te noe­men, hebben de beleg­gers negatief gereageerd en stu­ur­den ze het aan­deel fors lager. We geven een korte sit­u­ati­eschets en wagen een blik in de toekomst…
Google ver­li­est (even?) zijn élan
Ondanks tri­om­fan­telijke aankondigin­gen gis­teren 21 juli over merke­lijk geste­gen cijfers voor het tweede kwartaal 2005 (Q2/05) slaagde het aan­deel van Google (Nas­daq: GOOG) er niet in op zijn élan te bli­jven doorgaan:
Gis­teren bereik­te GOOG een all-time high van 317,80 dol­lar, maar dan ging het bru­usk zuid­waarts en de neer­gang zet zich van­daag 22 juli jnog door… 
Is dit het einde van een onge­ho­orde klim of enkel een rust­pauze? Wie dit weet, zit op rozen…
Voor Q2/05 bedroeg de omzet 1,38 mil­jard dol­lar, dit is bij­na het dubbele van de 700,2 miljoen voor dezelfde peri­ode vorig jaar. Na aftrekken van fun­da­mentele kosten zoals com­missies die Google betaalde aan andere web­sites, was de omzet nog alti­jd 890 miljoen dol­lar, een stuk meer dan de 842 miljoen dol­lar, die waarne­mers in Wall Street vooropstelden.
Wat roet in het eten lijkt te hebben gestrooid, is dat in de ‘coulissen’, zeg maar wan­del­gan­gen van Wall Street nog hogere omzetci­jfers voor Q2/05 wer­den gefluis­terd. En fluis­teren kan in zulke gevallen heel erg ver doorklinken… Q2/05 was immers ‘slechts’ 10% geste­gen t.o.v. Q1/05 en dit was voor som­mi­gen (velen?) een teleurstelling, want ze waren voor Google groe­ici­jfers van kwartaal naar kwartaal gewoon gewor­den tussen 15 en 28%.
Zo zie je maar hoe relatief alles is.
Die ‘slechts’ 10% groei heeft Google uit­gelegd, door aan te halen dat met het mooie weer de gebruik­ers min­der tijd door­bren­gen voor hun pc en er dus min­der poten­tieel is voor inkom­sten uit réclame e.d. Dat zou een typ­isch ‘tweedekwartaalfenomeen’ zijn. Wie zijn wij om dat tegen te spreken?
Wat min­der fraai klinkt, is de state­ment gis­teren 21 juli van de Chief Finan­cial Offi­cer van Google, de heer George Reyes. Hij stelde onom­won­den dat het excu­us van “ ’t is zomer, dus de con­sumenten zijn min­der bezig met hun pc “ niet vol­doende is. Hoe dan ook zal Google in Q3/05 het moeil­ijk hebben zijn groeir­itme te behouden. 
Wij menen dat de IPO (ini­tial pub­lic offer­ing, beurs­gang) van Google zoveel aan­dacht van de media heft gekre­gen dat er een minizeep­bel is ontstaan. En zeep­bellen zijn heel teer, dat heeft het verleden ons al ver­schei­dene malen op pijn­lijke manier duidelijk gemaakt.
En nu is ‘het nieuwe eraf’, de beleg­gers willen groei zien en nog eens groei. Zoni­et, dan dumpen ze hun inmid­dels mooi geste­gen aan­de­len GOOG. Is dit aan het gebeuren?
Aan de andere kant bli­jven er anal­is­ten opti­mistisch bew­eren dat ze het koers­doel van GOOG zelfs nog ver­hogen, van 330 naar 350 dollar.
Ieder is vrij te geloven en te doen wat zij of hij wil. Wat ons betre­ft, wacht­en we rustig het einde van Q3/05 af. Uit de toe­s­tand van Google op dit ogen­blik zal veel te leren zijn…
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.