...

Google in de lift of schijnmanoeuvre?

23 oktober 2005, 14:01 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Als gevolg van (zeer) gun­stige bedri­jf­s­re­sul­tat­en staat het aan­deel van Google op een record­peil, bij­na 4 x de koers van de IPO (ini­tial pub­lic offer­ing) in augus­tus vorig jaar. De fir­ma heeft nu al een plaats ver­wor­ven tussen de grote jon­gens. Toch zijn er bedreigin­gen, want hoge bomen van­gen veel wind… 

Google in de lift of schijnmanoeuvre?
Eer­gis­teren vri­jdag 21 okto­ber 2005 reageerde de markt ent­hou­si­ast op de posi­tieve sig­nalen die Google (Nas­daq: GOOG) de dag ervoor de wereld had inges­tu­urd door te verk­laren dat de winst op jaar­ba­sis 381.2 miljoen dol­lar was (319 miljoen euro), dat is een toe­name met een fac­tor 7

Google vanaf IPO (augus­tus 2004) tot heden
Vri­jdag schoot het aan­deel de hoogte in, piek­te in de loop van de dag op 346,43 dol­lar en sloot de sessie op 339,90 dol­lar, wat een dag­winst betek­ende van 36,70 dol­lar ofwel 12,1%.
De mark­t­waarde van Google is nu 98 mil­jard dol­lar (82 mil­jard euro) en dat voor een fir­ma die nog maar 7 jaar bestaat. Hier­mee is Google ongeveer dubbel zoveel waard als con­cur­rent Yahoo (YHOO) (ca 50 mil­jard $) en overtre­ft com­put­er­reus Hewlett Packard (HPQ)
(ca 80 mil­jard $). Tech­nolo­giegi­gant Microsoft (MSFT) bevin­dt zich nog op een voor­lop­ig voor Google onbereik­baar peil (ca 265 mil­jard $), alhoewel je nooit weet…
Het trio dat Google lei­dt heeft intussen een leuk spaar­varken­t­je ver­wor­ven: stichters Lar­ry Page and Sergey Brin bezit­ten elk 12 mil­jard $ en CEO Eric Schmidt 4,7 miljard $.
Met zulk spaar­cent­je zou je zeggen dat het beter is om het wat kalmer aan te doen, maar daaraan denkt ons trio blijk­baar niet. Ze denken maar aan één ding: uit­brei­den en dat bewi­jzen ze door nu al 6 maan­den lang ongeveer 10 per­so­n­en per werkdag aan te wer­ven, zodat nu het per­son­eels­be­stand op 3021 staat. 
Vele anal­is­ten zijn wild ent­hou­si­ast over het aan­deel en voor­spellen dat GOOG over een jaar zo tussen 425 en 430 $ zal noteren. Waarschi­jn­lijk put­ten deze anal­is­ten hun posi­tief oordeel uit de verwacht­ing, dat het komende half­jaar er een is van de feestda­gen en de win­ter­pe­ri­ode, gepaard gaande met meer belang­stelling voor commerciële aan­biedin­gen en meer tijd beschik­baar om voor de pc te zitten. 
Het Google-man­age­ment droomt van een noter­ing in S&P 500. Tegelijk­er­ti­jd wor­den nieuwe zoektechnologieën ingeschakeld om de site nog aantrekke­lijk­er te mak­en voor potentiële adver­teerders. Want we mogen niet ver­geten, dat Google staat of valt met het dagelijkse aan­tal clicks op advert­erende sites. Op dit ogen­blik is geen teko­rt aan belang­stelling van firma’s die réclame willen mak­en via Google, inte­gen­deel. Er is sprake van wachtlijsten…
Maar suc­ces maakt jalo­ers en de con­cur­renten van Google (denk aan Yahoo) of bedri­jven die een stuk willen meepikken van de reclametaart (denk aan Microsoft) zullen zek­er niet bij de pakken bli­jven zit­ten en inte­gen­deel ofwel hun aan­bod ook uit­brei­den of zelf zoek­tech­nolo­gie ontwikkelen.
Het zal voor het dubbele brein achter Google, met name Lar­ry Page en Sergey Brin, een hele klus zijn om hun num­ber 1 sta­tus te handhaven.
Daarom vra­gen we ons af, of het recente beurssuc­ces van Google de start is een nieuwe klim. Het zou ook een schi­jn­ma­noeu­vre kun­nen zijn en in dit geval mogen de beleg­gers al blij zijn, dat GOOG een nieuwe zijwaartse beweg­ing inzet, zoals dat het geval was van novem­ber 2004 tot mei van dit jaar.
Jan Van Besauw

Colum­nist voor US Markets
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd mar­ket­ing man­ag­er beeldvormingssystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aan­de­len of gelijk welk andere vorm van beleg­gingsin­stru­menten een eigen positie.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.