...

GM: Kerkorian neemt initiatief

11 juli 2006, 08:09 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Mul­ti­m­il­jar­dair Kirk Kerko­ri­an heeft zich doen gelden als belan­grijke aan­deel­houd­er van Gen­er­al Motors. Hij wil niet meer of niet min­der dan een alliantie tussen de Amerikaanse autoreus en de Frans-Japanse groep Renault-Nis­san. De CEO van GM heeft hier­bij gemengde gevoe­lens maar de gesprekken starten vol­gende vrijdag…

GM: Kerko­ri­an neemt initiatief

Dat mul­ti­m­il­jar­dair Kirk Kerko­ri­an niet zomaar een belang van 9,9% in Gen­er­al Motors heeft genomen, dat was de evi­den­tie zelf en wij waren zek­er niet alleen om te voor­spellen, dat hij zich grondig zou inlat­en met het beleid van de fir­ma, onder de lei­d­ing van Rick Wag­oner. Laat­stge­noemde had en heeft het niet onder de markt met het groot­ste autobedri­jf ter wereld, met een somber jaar 2005 achter zich. Maar dat Kerko­ri­an zou aans­turen op een alliantie tussen GM en een Europees-Japanse con­cur­rent, dat had hij wellicht 
niet kun­nen dromen, zelfs niet na de zwaarste bar­be­cue Amerikaanse stijl.


Kirk Kerko­ri­an Rick Wagoner
Bron: forbes​.com Bron: phas​tidio​.net

Maar het is zover. Als aan­deel­houd­er van 9,9% van de GM-aan­de­len heeft Kirk Kerko­ri­an zijn stem doen gelden. Waarschi­jn­lijk is hij het beu, voort­durend geld te ver­liezen op zijn 56 miljoen GM-aan­de­len die hij een jaar gele­den kocht. Wij schat­ten het ver­lies dat hij tot nog toe leed op ca 303 miljoen dol­lar. Als ik zulke minus op mijn effecten­reken­ing zou zien staan, dan zou ik wel eens grondig slikken en u wellicht ook. Voor Kerko­ri­an moeten we dat serieus rel­a­tiv­eren, want dat ver­lies is ca 3,4% van zijn kapitaal. 

Toch wil Kerko­ri­an dat er wat gebeurt en hij staat erop, dat GM onder­han­delin­gen aan­vat over een alliantie met de groep Renault-Nissan. 

Deze groep is in 1999 ontstaan. Renault nam een con­trol­erend belang van 44% in het toen in slechte papieren zit­tende Nis­san, dat op zijn beurt 15% van de Renault-aan­de­len ver­wierf. Op dat ogen­blik (en nu nog) was Renault mark­tlei­der in Europa en de deal met Nis­san zou een open­ing naar de VS betekenen.

CEO Wag­oner was niet gelukkig met Kerko­ri­ans voors­tel. Hij werkt volop aan een her­struc­turerings­plan om het ver­lies van meer dan 10 mil­jard dol­lar van vorig te begin­nen weg­w­erken. Maar hij voelt ook de hete adem van con­cur­rent Toy­ota in zijn nek. Laat­stge­noemde con­struc­teur had vorig jaar een mark­taan­deel van 14% in de States en vol­gens ken­ners kan Toy­ota dit jaar al de kam­pi­oens­fakkel overnemen… 

Waarschi­jn­lijk daarom heeft de raad van bestu­ur van GM met Kerko­ri­ans eis ingestemd. Maar dezelfde raad van bestu­ur voegde er haastig aan toe, niet gehaast te zijn een deal te sluiten met Renault-Nis­san. GM heeft niet zo’n hoge pet op van allianties en joint ven­tures. De prob­le­men met Fiat (2 mil­jard dol­lar die GM moet betal­en om onder het ongun­stige con­tract uit te komen), met Suzu­ki en Fuji Heavy Indus­tries liggen nog te vers in het geheugen. 

De aan­deel­houd­ers van GM zijn alvast opgezet met het ini­ti­atief en ze stu­ur­den eer­gis­teren het aan­deel ca 1% hoger. 

De gesprekken tussen GM en Renault-Nis­san starten komende vri­jdag 14 juli, uit­gerek­end op de Franse nationale feestdag. 

Jan Van Besauw 
Colum­nist voor US Markets
11 juli 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.
jan@​usmarkets.​nl



Reac­ties kunt u sturen naar:

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.