![](/images/legacy-userimages/userimages/060711-jvb+gm.gif)
GM: Kerkorian neemt initiatief
Dat multimiljardair Kirk Kerkorian niet zomaar een belang van 9,9% in General Motors heeft genomen, dat was de evidentie zelf en wij waren zeker niet alleen om te voorspellen, dat hij zich grondig zou inlaten met het beleid van de firma, onder de leiding van Rick Wagoner. Laatstgenoemde had en heeft het niet onder de markt met het grootste autobedrijf ter wereld, met een somber jaar 2005 achter zich. Maar dat Kerkorian zou aansturen op een alliantie tussen GM en een Europees-Japanse concurrent, dat had hij wellicht
niet kunnen dromen, zelfs niet na de zwaarste barbecue Amerikaanse stijl.
Kirk Kerkorian Rick Wagoner
Bron: forbes.com Bron: phastidio.net
Maar het is zover. Als aandeelhouder van 9,9% van de GM-aandelen heeft Kirk Kerkorian zijn stem doen gelden. Waarschijnlijk is hij het beu, voortdurend geld te verliezen op zijn 56 miljoen GM-aandelen die hij een jaar geleden kocht. Wij schatten het verlies dat hij tot nog toe leed op ca 303 miljoen dollar. Als ik zulke minus op mijn effectenrekening zou zien staan, dan zou ik wel eens grondig slikken en u wellicht ook. Voor Kerkorian moeten we dat serieus relativeren, want dat verlies is ca 3,4% van zijn kapitaal.
Toch wil Kerkorian dat er wat gebeurt en hij staat erop, dat GM onderhandelingen aanvat over een alliantie met de groep Renault-Nissan.
Deze groep is in 1999 ontstaan. Renault nam een controlerend belang van 44% in het toen in slechte papieren zittende Nissan, dat op zijn beurt 15% van de Renault-aandelen verwierf. Op dat ogenblik (en nu nog) was Renault marktleider in Europa en de deal met Nissan zou een opening naar de VS betekenen.
CEO Wagoner was niet gelukkig met Kerkorians voorstel. Hij werkt volop aan een herstructureringsplan om het verlies van meer dan 10 miljard dollar van vorig te beginnen wegwerken. Maar hij voelt ook de hete adem van concurrent Toyota in zijn nek. Laatstgenoemde constructeur had vorig jaar een marktaandeel van 14% in de States en volgens kenners kan Toyota dit jaar al de kampioensfakkel overnemen…
Waarschijnlijk daarom heeft de raad van bestuur van GM met Kerkorians eis ingestemd. Maar dezelfde raad van bestuur voegde er haastig aan toe, niet gehaast te zijn een deal te sluiten met Renault-Nissan. GM heeft niet zo’n hoge pet op van allianties en joint ventures. De problemen met Fiat (2 miljard dollar die GM moet betalen om onder het ongunstige contract uit te komen), met Suzuki en Fuji Heavy Industries liggen nog te vers in het geheugen.
De aandeelhouders van GM zijn alvast opgezet met het initiatief en ze stuurden eergisteren het aandeel ca 1% hoger.
De gesprekken tussen GM en Renault-Nissan starten komende vrijdag 14 juli, uitgerekend op de Franse nationale feestdag.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
11 juli 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.
jan@usmarkets.nl
Reacties kunt u sturen naar: