
General Motors, gevolgd door zijn Amerikaanse sectorgenoten, heeft zijn discount-plan met succes verder gezet in juli. Maar ook de concurrentie liep op rozen. We bekijken de verkoopcijfers en knopen er wat beschouwingen aan vast …
GM blijft aan kop van autopeloton VS
Onlangs hadden we het over het employee discount-plan (iedereen kan kopen aan personeelsprijzen) van General Motors, waardoor autobouwer nummer 1 zijn omzet op opzienbarende wijze heeft doen stijgen in de maand juni. Wij vroegen ons af of er een momentum-effect zou optreden, zodat na het beëndigen van de actie de stijgende verkoop zich zou doorzetten.
Blijkbaar stelde de GM-directie zich dezelfde vraag en heeft ze daarom besloten het prijsoffensief door te laten lopen in de maand juli.
Resp. de nummers 2 en 3 in de VS volgden grote broer GM met analoge discount-plannen.
Hieronder ziet u een globaal overzicht van de autoverkoop in de VS gedurende afgelopen maand juli.
U ziet bij de ‘grote drie’ (GM, Ford, DaimlerChrysler) de nadrukkelijke stijging tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het discount-plan werpt dus vruchten af.
Maar tevens zijn er merkelijke toenames in het aantal verkochte voertuigen bij de concurrenten en die pasten geen employee discount plan toe. Hier is dus wel sprake van een soort momentum-effect: gedreven door allerlei vormen van reclameboodschappen vinden de kopers de weg naar de showroom terug.
Als we de cijfers van de ‘grote 3’ van naderbij bekijken, zijn er toch enkele kanttekeningen te maken.
Ten eerste dankt GM zijn succesverkoop van juli aan de trucks (+34%) terwijl de personenwagens daalden (-3%). Deze daling is volledig toe te schrijven aan een enorm tegenvallende ‘fleet’-verkoop, d.w.z. dat de firma’s hun wagenpark niet hebben uitgebreid. Particulieren waren vooral geïnteresseerd in dure wagens, zoals Hummer (+210%!), Saab (+94%), Chevrolet (+18%) en Cadillac (+10%).
Ten tweede is er Ford. Daar zijn het de Mustang coupé en de pickups die de succesdans hebben geleid. Ook de luxemodellen zoals Land Rover deden het goed, maar Jaguar boerde met 42% achteruit. Ook bij Ford viel de ‘fleet’-verkoop erg tegen.
Ten derde hebben we nog DaimlerChrysler. Daar waren het nieuwe voertuigen vooral de Dodge Charger sedan, die zeer in trek waren. De voertuigverkoop van de Chrysler Group steeg met 27%, die van Mercedes-Benz met 10%.
We komen nog even terug op die tegenvallende ‘fleet’-verkoop. Dit betekent volgens ons, dat vele firma’s niet beschikken over de nodige kredieten om hun wagenpark uit te breiden of te vernieuwen. Als dit juist is, is het een teken aan de wand voor de VS-economie.
De ‘grote 3’ hebben alvast hun spectaculair discount-plan verlengd tot 6 september ek.
Voegt augustus 2005 zich bij de succesreeks? We zijn benieuwd.
Jan Van Besauw
US Markets