...

GM blijft aan kop van autopeloton VS

5 augustus 2005, 15:39 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Gen­er­al Motors, gevol­gd door zijn Amerikaanse sec­torgenoten, heeft zijn dis­count-plan met suc­ces verder gezet in juli. Maar ook de con­cur­ren­tie liep op rozen. We bek­ijken de verkoop­ci­jfers en knopen er wat beschouwin­gen aan vast …


GM bli­jft aan kop van autopelo­ton VS
Onlangs had­den we het over het employ­ee dis­count-plan (iedereen kan kopen aan per­son­eel­spri­jzen) van Gen­er­al Motors, waar­door auto­bouw­er num­mer 1 zijn omzet op opzien­barende wijze heeft doen sti­j­gen in de maand juni. Wij vroe­gen ons af of er een momen­tum-effect zou optre­den, zodat na het beëndigen van de actie de sti­j­gende verkoop zich zou doorzetten. 
Blijk­baar stelde de GM-direc­tie zich dezelfde vraag en heeft ze daarom besloten het pri­j­sof­fen­sief door te lat­en lopen in de maand juli. 
Resp. de num­mers 2 en 3 in de VS vol­gden grote broer GM met analoge discount-plannen.
Hieron­der ziet u een globaal overzicht van de autoverkoop in de VS gedurende afgelopen maand juli. 

U ziet bij de ‘grote drie’ (GM, Ford, Daim­ler­Chrysler) de nadrukke­lijke sti­jging tegen­over dezelfde peri­ode vorig jaar. Het dis­count-plan werpt dus vrucht­en af.
Maar tevens zijn er merke­lijke toe­names in het aan­tal verkochte voer­tu­igen bij de con­cur­renten en die pas­ten geen employ­ee dis­count plan toe. Hier is dus wel sprake van een soort momen­tum-effect: gedreven door aller­lei vor­men van reclame­bood­schap­pen vin­den de kop­ers de weg naar de show­room terug. 
Als we de cijfers van de grote 3’ van nader­bij bek­ijken, zijn er toch enkele kant­tekenin­gen te maken.
Ten eerste dankt GM zijn suc­cesverkoop van juli aan de trucks (+34%) ter­wi­jl de per­so­n­en­wa­gens daalden (-3%). Deze dal­ing is volledig toe te schri­jven aan een enorm tegen­val­lende ‘fleet’-verkoop, d.w.z. dat de firma’s hun wagen­park niet hebben uit­ge­breid. Par­ti­c­ulieren waren vooral geïnteresseerd in dure wagens, zoals Hum­mer (+210%!), Saab (+94%), Chevro­let (+18%) en Cadil­lac (+10%).
Ten tweede is er Ford. Daar zijn het de Mus­tang coupé en de pick­ups die de suc­ces­dans hebben geleid. Ook de lux­e­mod­ellen zoals Land Rover deden het goed, maar Jaguar boerde met 42% achteruit. Ook bij Ford viel de ‘fleet’-verkoop erg tegen.
Ten derde hebben we nog Daim­ler­Chrysler. Daar waren het nieuwe voer­tu­igen vooral de Dodge Charg­er sedan, die zeer in trek waren. De voer­tu­igverkoop van de Chrysler Group steeg met 27%, die van Mer­cedes-Benz met 10%. 
We komen nog even terug op die tegen­val­lende ‘fleet’-verkoop. Dit betekent vol­gens ons, dat vele firma’s niet beschikken over de nodi­ge kredi­eten om hun wagen­park uit te brei­den of te vernieuwen. Als dit juist is, is het een teken aan de wand voor de VS-economie.
De ‘grote 3’ hebben alvast hun spec­tac­u­lair dis­count-plan ver­lengd tot 6 sep­tem­ber ek.
Voegt augus­tus 2005 zich bij de suc­ces­reeks? We zijn benieuwd.
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.