...

GM als ridder op het witte paard

16 augustus 2012, 11:22 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Merk­waardig is het min­ste wat je kunt zeggen van de gep­lande red­ding van PSA Peu­geot Cit­roën door Gen­er­al Motors. De Amerikaanse belast­ing­be­taler zal het geweten hebben.


Lat­en we u eerst de twee betrokken par­ti­jen kort voorstellen.

alt

Gen­er­al Motors is ondanks alle tegensla­gen (de reden hier­van lat­en we even terz­i­jde) nog alti­jd het groot­ste auto­con­cern ter wereld met zijn 202.000 medew­erk­ers, zijn omzet (2011) van 150 mil­jard dol­lar (122 mil­jard euro) en een winst (eve­neens 2010) van 7,6 mil­jard dol­lar (6,2 mil­jard euro). Aan het hoofd van het bedri­jf met hoofdze­tel in Detroit staat sinds sep­tem­ber 2010 CEO Daniel Dan’ Aker­son (63).

In 2009 was het bedri­jf op een dieptepunt in zijn bestaan gear­riveerd, maar heeft daar­na een ware herop­stand­ing beleefd.

PSA Peu­geot Cit­roën (waar­bij PSA staat voor Peu­geot Société Anonyme) is geves­tigd in Par­i­js en aan het hoofd staat bestu­ursvoorzit­ter Philippe Varin (60). Zoals de naam zegt verenigt de onderne­m­ing de Franse automerken Peu­geot en Cit­roën en het telt meer dan 201.000 medew­erk­ers. In 2011 was de omzet net geen 60 mil­jard euro en de winst was 588 miljoen euro, de helft van het jaar ervoor.

Uit de omzet- en win­st­ci­jfers valt het prob­leem van PSA Peu­geot Cit­roën (verder PSA genoemd) ondubbelzin­nig af te lei­den. Met een vergelijk­baar aan­tal per­son­eel­sle­den waren in 2011 de omzet en de winst van PSA ver­sus GM resp. 60 en 90,5 % lager.

Zulke sit­u­atie kan niet lang bli­jven duren vooraleer er brokken komen en daarom is GM, als een rid­der op een wit paard, in februari/​maart 2012 PSA ter hulp gekomen. Het resul­taat hier­van is een wereld­wi­jde indus­triële alliantie gewor­den, waar­bij PSA zijn kap­i­taal met 1 mil­jard euro heeft ver­hoogd ter­wi­jl GM 7% van de PSA-aan­de­len heeft ver­wor­ven. Tegelijk­er­ti­jd kondigde Philippe Varin een strik­ter beleid aan met de nadruk op besparin­gen en ver­hogen van de efficiëntie.

Hier­bij heeft Varin zich blijk­baar lat­en inspir­eren door GM’s CEO Aker­son, die een schik­golf van indus­triële her­struc­turerin­gen door het bedri­jf heeft gejaagd. Maar dat alleen heeft GM niet gered. De Amerikaanse over­heid heeft mil­jar­den dol­lars opge­hoest om GM van de onder­gang te helpen redden.

De Fed heeft nu de fac­tu­ur van deze oper­atie voorgelegd aan het Con­gres en deze fac­tu­ur mag er zijn: 25,1 mil­jard dol­lar (20,4 mil­jard euro). En van wie moet dit geld komen? Van de belast­ing­be­taler natu­urlijk en die zal er niet vrolijk door worden.

Nog min­der vrolijk zijn nog twee andere feit­en. Ten eerste is het totaal van over­hei­dss­te­un aan de auto­mo­bielin­dus­trie (waar­van genoemde 25,1 mil­jard een deel is) te ramen op 80 mil­jard dol­lar (65 mil­jard euro). Toegegeven, van die 80 mil­jard is ongeveer de helft al gere­cu­pereerd en de Amerikaanse over­heid heeft een respectabel pakket aan­de­len ver­wor­ven, maar van die 80 mil­jard dol­lar zal toch nog alti­jd een pijn­lijk aan­deel gep­re­sen­teerd wor­den aan de belast­ing­be­taler. Ten tweede zijn er nog voor 3,4 mil­jard dol­lar (2,8 mil­jard euro) tot nog toe onbek­ende kosten opge­do­ken, die het geheel og maar eens zullen verzwaren.

En wat denken de beleg­gers ervan? Een blik op de aan­de­lenko­ersen spreekt boekdelen.

alt

alt


Sinds het begin van 2012 heeft GM al 26% zien afkal­ven, ter­wi­jl het bij PSA nog erg­er is, nl. ‑60%.

Dat de alliantie GM-PSA niet op gejuich is onthaald, is nu wel duidelijk. Er al heel wat nodig zijn vooraleer GM als rid­der op het witte paard erk­end wordt.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.