Op het einde van het derde kwartaal van 2011 blijkt General Motors zijn positie als grootste autofabrikant ter wereld te hebben heroverd. Is dit een reden om feest te vieren? Beste de champagne nog even in de koeling laten.
Ongeveer 2,5 jaar geleden, op 1 juni 2009 om exact te zijn, werd de fameuze Chapter 11 toegepast op het bijna mythische autoconcern General Motors, dat had verklaard failliet te zullen gaan. De schuldeisers moesten wachten op hun geld, enkele divisies (zoals Hummer, Saab en Saturn) veranderden van eigenaar of verdwenen en er werd een nieuwe versie van General Motors opgericht met input van de overheden van de VS en Canada, privé- of institutionele beleggers en zelfs vakbonden.
Op 18 november noteerde het aandeel op de NYSE en opende met de koers van 34,19 USD. Het verdere verloop van het aandeel ziet u hier:
Op 7 januari 2011, nog geen twee maand na de start, was GM 14% geklommen tot 38,98 USD. De aandeelhouders juichten, maar lang duurde de pret niet want sindsdien kalfde het aandeel voortdurend af om op 23 november 2011 gezakt te zijn tot 20,24 USD, ‑48% versus 7 januari 2011.
Vooral hetgeen gebeurd is in oktober 2011 is opmerkelijk. Op 3 oktober stond het aandeel op 19,73 USD en het klom 34% om op 28 oktober 26,45 USD (+34%) te bereiken. De hoop flakkerde op, maar vanaf 28 oktober viel het aandeel terug tot de bovengenoemde 20,24 USD.
Waarom zegden we zonet ‘opmerkelijk’? Omdat op 8 november bekend werd gemaakt, dat na de eerste 9 maanden van 2011 General Motors 6,79 miljoen auto’s had verkocht en daarmee de fakkel van belangrijkste autoleverancier ter wereld had overgenomen van aartsconcurrent Toyota, dat sinds 2008 op het ereschavotje stond. Met 5,77 miljoen eenheden was Toyota 2 plaatsen teruggevallen ten voordele van Volkswagen dat met 6,11 miljoen eenheden aan de haal ging met de zilveren medaille.
Het verkoopssucces van General Motors is toe te schrijven aan de eerste posities in de VS en China, de twee grootste markten ter wereld.
In de VS bij voorbeeld was in 9 maanden met een verkoop van 2,09 miljoen eenheden met ca 15% gestegen.
In China werden 2,5 miljoen auto’s verkocht, dat is meer dan 10,5% meer dan in dezelfde periode in 2010. Tegen 2015 wil GM in China minstens 5 miljoen eenheden aan de man brengen.
Auto’s aan de man brengen is mooi, er iets aan verdienen is noodzakelijk. En dat lukte, want voor de periode juli, augustus, september 2011 maakte GM een winst van 1,7 miljard USD, hoger dan wat de analisten verwachtten.
Ondanks al deze triomfantelijke berichten is terughoudendheid geboden. ‘GM heeft een solide trimester gerealiseerd, maar dat is niet genoeg in het kader van het huidige ruwe globale economische klimaat’. Deze woorden komen van CEO Dan Akerson. Hij voegde eraan toe, dat de groep ‘nog veel werk heeft om zijn marges te verbeteren’.
Hierbij duidde Akerson op de situatie in Europa, waar 300 miljoen USD verlies geleden werd. En Europa is zowat de achilleshiel van GM. In het licht van de aan de gang zijnde eurocrisis heeft de CEO redenen te over om zich zorgen te maken.
In het Europese doemscenario past concurrent Volkswagen, die sneller groeit dan GM en veel meer geld verdient. VW maakt zich sterk om in 2018, dat is over een zevental jaren, de nummer 1 ter wereld te worden met een verkoop van 10 miljoen voertuigen. Daarvoor rekent VW op het gecombineerde effect van het blijvende succes in thuismarkt Europa enerzijds en bij economische reus China anderzijds. Een vergelijking: in de periode juli, augustus, september 2011 bedraagt de operationele winst van VW 8% tegenover 6% voor GM.
In tegenstelling tot de rooskleurige perspectieven waarin VW gelooft, zijn er de tegenslagen die Toyota te verwerken had en nog heeft. Eerst was er de reeks rampen die Japan in maart 2011 te verwerken heeft gehad, met name de tsunami gevolgd door vreselijke overstromingen en daarbovenop de catastrofale ramp met de kerncentrale van Fukoshima. Dit alles had een verlammende invloed op productie, samen met een terugvallende vraag in het thuisland. Net toen Toyota zich dacht te kunnen herpakken waren er de enorme overstromingen in Thailand in september 2011, waardoor verschillende lokale productie-eenheden stilgelegd moesten worden. Maar Toyota is altijd al een taaie tegenstander geweest die zich ook nu niet onbetuigd zal laten.
Zolang General Motors niet heeft bewezen over voldoende troeven te beschikken om de concurrentie van Toyota en vooral Volkswagen te counteren is volgens ons nog geen reden om het woord ‘heropstanding’ in de mond te nemen.
Jan Van Besauw
Publicist USMarkets