...

General Motors: heropstanding?

26 november 2011, 07:35 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Op het einde van het derde kwartaal van 2011 blijkt Gen­er­al Motors zijn posi­tie als groot­ste aut­o­fab­rikant ter wereld te hebben heroverd. Is dit een reden om feest te vieren? Beste de cham­pagne nog even in de koel­ing laten.


Ongeveer 2,5 jaar gele­den, op 1 juni 2009 om exact te zijn, werd de fameuze Chap­ter 11 toegepast op het bij­na mythis­che auto­con­cern Gen­er­al Motors, dat had verk­laard fail­li­et te zullen gaan. De schuldeis­ers moesten wacht­en op hun geld, enkele divisies (zoals Hum­mer, Saab en Sat­urn) veran­der­den van eige­naar of verd­we­nen en er werd een nieuwe ver­sie van Gen­er­al Motors opgericht met input van de over­he­den van de VS en Cana­da, privé- of insti­tu­tionele beleg­gers en zelfs vakbonden.

Op 18 novem­ber noteerde het aan­deel op de NYSE en opende met de koers van 34,19 USD. Het verdere ver­loop van het aan­deel ziet u hier:

alt

Op 7 jan­u­ari 2011, nog geen twee maand na de start, was GM 14% gek­lom­men tot 38,98 USD. De aan­deel­houd­ers juicht­en, maar lang duurde de pret niet want sinds­di­en kalfde het aan­deel voort­durend af om op 23 novem­ber 2011 geza­kt te zijn tot 20,24 USD, ‑48% ver­sus 7 jan­u­ari 2011.
Vooral het­geen gebeurd is in okto­ber 2011 is opmerke­lijk. Op 3 okto­ber stond het aan­deel op 19,73 USD en het klom 34% om op 28 okto­ber 26,45 USD (+34%) te bereiken. De hoop flakkerde op, maar vanaf 28 okto­ber viel het aan­deel terug tot de bovenge­noemde 20,24 USD.

Waarom zeg­den we zonet opmerke­lijk’? Omdat op 8 novem­ber bek­end werd gemaakt, dat na de eerste 9 maan­den van 2011 Gen­er­al Motors 6,79 miljoen auto’s had verkocht en daarmee de fakkel van belan­grijk­ste autolever­anci­er ter wereld had overgenomen van aartscon­cur­rent Toy­ota, dat sinds 2008 op het ereschavot­je stond. Met 5,77 miljoen een­heden was Toy­ota 2 plaat­sen teruggevallen ten voordele van Volk­swa­gen dat met 6,11 miljoen een­heden aan de haal ging met de zil­v­eren medaille.

Het verkoopssuc­ces van Gen­er­al Motors is toe te schri­jven aan de eerste posi­ties in de VS en Chi­na, de twee groot­ste mark­ten ter wereld.
In de VS bij voor­beeld was in 9 maan­den met een verkoop van 2,09 miljoen een­heden met ca 15% geste­gen.
In Chi­na wer­den 2,5 miljoen auto’s verkocht, dat is meer dan 10,5% meer dan in dezelfde peri­ode in 2010. Tegen 2015 wil GM in Chi­na min­stens 5 miljoen een­heden aan de man brengen.

Auto’s aan de man bren­gen is mooi, er iets aan ver­di­enen is noodza­ke­lijk. En dat luk­te, want voor de peri­ode juli, augus­tus, sep­tem­ber 2011 maak­te GM een winst van 1,7 mil­jard USD, hoger dan wat de anal­is­ten verwachtten.

Ondanks al deze tri­om­fan­telijke bericht­en is terughoudend­heid gebo­den. GM heeft een solide trimester gere­aliseerd, maar dat is niet genoeg in het kad­er van het huidi­ge ruwe glob­ale economis­che kli­maat’. Deze woor­den komen van CEO Dan Aker­son. Hij voegde eraan toe, dat de groep nog veel werk heeft om zijn marges te verbeteren’. 

Hier­bij duid­de Aker­son op de sit­u­atie in Europa, waar 300 miljoen USD ver­lies gele­den werd. En Europa is zowat de achilleshiel van GM. In het licht van de aan de gang zijnde euro­cri­sis heeft de CEO rede­nen te over om zich zor­gen te maken.

In het Europese doem­sce­nario past con­cur­rent Volk­swa­gen, die sneller groeit dan GM en veel meer geld ver­di­ent. VW maakt zich sterk om in 2018, dat is over een zeven­tal jaren, de num­mer 1 ter wereld te wor­den met een verkoop van 10 miljoen voer­tu­igen. Daar­voor rekent VW op het gecom­bi­neerde effect van het bli­jvende suc­ces in thuis­markt Europa enerz­i­jds en bij economis­che reus Chi­na anderz­i­jds. Een vergelijk­ing: in de peri­ode juli, augus­tus, sep­tem­ber 2011 bedraagt de oper­a­tionele winst van VW 8% tegen­over 6% voor GM.

In tegen­stelling tot de rooskleurige per­spec­tieven waarin VW gelooft, zijn er de tegensla­gen die Toy­ota te ver­w­erken had en nog heeft. Eerst was er de reeks ram­p­en die Japan in maart 2011 te ver­w­erken heeft gehad, met name de tsuna­mi gevol­gd door vre­selijke over­stro­min­gen en daar­bovenop de cat­a­stro­fale ramp met de kern­cen­trale van Fukoshi­ma. Dit alles had een ver­lam­mende invloed op pro­duc­tie, samen met een terug­val­lende vraag in het thuis­land. Net toen Toy­ota zich dacht te kun­nen her­pakken waren er de enorme over­stro­min­gen in Thai­land in sep­tem­ber 2011, waar­door ver­schil­lende lokale pro­duc­tie-een­heden stil­gelegd moesten wor­den. Maar Toy­ota is alti­jd al een taaie tegen­stander geweest die zich ook nu niet onbe­tu­igd zal laten.

Zolang Gen­er­al Motors niet heeft bewezen over vol­doende troeven te beschikken om de con­cur­ren­tie van Toy­ota en vooral Volk­swa­gen te coun­teren is vol­gens ons nog geen reden om het woord herop­stand­ing’ in de mond te nemen.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist USMarkets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.