...

Geen rem op prijzen benzine en diesel

18 april 2013, 13:32 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Eind 2012 zag het ernaar uit, dat de pri­js van diesel in diverse EU-lan­den deze van ben­zine zou evenaren op mid­del­lange ter­mi­jn. Van­daag (week 162013) gaat het plots de andere kant uit.


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk. Ver­schillen tot 10% zijn mogelijk.

Op 20 decem­ber 2012, enkele dagen voor Ker­st­mis en gedurende de voor­laat­ste week van dat jaar vroe­gen we ons af hoe­lang het nog zou duren voor­dat diesel ben­zine zou ont­tro­nen op gebied van pri­js per liter.

Van­daag zijn we bij­na 4 maan­den verder en stellen we vast, dat de kloof tussen ben­zine- en diesel­pri­js inte­gen­deel grot­er gewor­den is. In week 512012 lag de gemid­delde EU-diesel­pri­js 3,7% onder deze van Euro­su­per 95, van­daag (week 162013) is diesel 6,2% goed­kop­er.

We zijn ook gaan kijken naar de pri­j­sevo­lu­tie in Ned­er­land en Bel­gië van Euro­su­per en diesel over een lan­gere peri­ode, nl. 9 jaar.

alt
Bron: IRU

Boven­staande grafiek toont het ver­loop van de pri­js van Euro­su­per 95 in Bel­gië en in Ned­er­land sinds 2005. In het verleden waren er ogen­blikken, dat bei­de pri­jzen heel dicht bij elka­ar lagen maar sinds 2012 is in Bel­gië een zekere stag­natie te merken, wat niet het geval is in Nederland. 

alt
Bron: IRU

De diesel­pri­jzen in Bel­gië en Ned­er­land spe­len sinds 2005 haas­je-over en het us vooral in de jaren 2011 en 2012 dat Bel­gië het voor­touw nam.

Lat­en we de toe­s­tand in week 16 van het lopende jaar 2013 even bek­ijken.

alt
Voor wat bei­de ben­zines betre­ft zien we, op één uit­zon­der­ing na (Super­plus 98 in Tsjechië) een golf van rood. De EU-gemid­delde, zijn sinds week 512012 dan ook resp. 3,0 en 2,7% geste­gen.
Bij diesel is de sit­u­atie omge­keerd: in 14 van de 27 EU-lan­den daalde de pri­js, zodat het EU-gemid­delde sinds week 512012 slechts 0,3% toenam.

Euro­su­per 95

In Ned­er­land tank je met 1,828 euro/​liter (+2,1% ver­sus week 51) nog alti­jd de duurste Euro­su­per 95 van de EU. Ital­ië (1,786 euro) behoudt zijn tweede plaats, maar Zwe­den (1,729 euro/​liter) neemt het brons over van Grieken­land (1,684 euro) dat hier niet kwaad voor zal zijn.

In Bul­gar­i­je tank je de goed­koop­ste (1,320 euro/​liter) Euro­su­per 95 van de EU. Vlak op de hie­len van Bul­gar­i­je vol­gen Roe­menië (1,328 euro) en Let­land. De vroegere pri­jzenkam­pi­oen Cyprus ziet Euro­su­per zo maar even­t­jes bij­na 11% duur­der wor­den. De reden hier­voor is niet ver te zoeken, want om uit het finan­ciële slop te ger­ak­en heeft dit land drin­gend geld nodig.

De spread’ tussen het duurste en het goed­koop­ste land voor Euro­su­per 95 is sinds week 512012 iets verkleind van 29,26 naar 27,8%.

Super­plus 98
NB: voor Cyprus, Hon­gar­i­je, Ier­land, Mal­ta en Slowak­i­je zijn voor Super­plus 98
geen gegevens voorhan­den en daarom wor­den deze lan­den wat deze brand­stof betre­ft buiten beschouwing gelat­en.

Ital­ië bli­jft de niet beni­j­denswaardi­ge posi­tie van duurste land (1,931 euro/​liter) voor deze ben­zi­ne­soort behouden, gevol­gd door Ned­er­land (1,899 euro) en Grieken­land (1,824 euro).

In het klasse­ment van de goed­koop­ste lan­den voor Super­plus 98 steekt Let­land (1,387 euro) Est­land (1,394 euro) voor­bij, gevol­gd door Bul­gar­i­je (1,402 euro).
De spread’ tussen het duurste en het goed­koop­ste land voor Super­plus 98 is sinds week 512012 iets verkleind, nl. van 29,5 naar 28,2%.

Diesel

Wat diesel betre­ft zien we dat Zwe­den zich niet onbe­tu­igd laat en met 1,705 euro/​liter Groot-Brit­tan­nië (1,678 euro) op plaats 2 doet belanden. Ital­ië (1,671 euro) bli­jft num­mer 3.
De goed­koop­ste diesel bli­jf je in Lux­em­burg (1,217 euro) tanken. In de top‑3 heeft Let­land (1,394 euro) de plaats van Bul­gar­i­je (1,330 euro) ingenomen.
De spread’ tussen het duurste en het goed­koop­ste diesel­land is sinds week 512012 licht­jes verkleind van 29,7 naar 28,6%.

alt

De evo­lu­tie van de $WTIC reflecteert niet het­geen gebeurt met de pri­jzen aan de pomp. Van decem­ber 2012 tot begin feb­ru­ari 2013 zien we een gestage sti­jging van ca 85 naar ca 97,5 pun­ten (+15%). Dan kwam een terug­val tot 90 pun­ten, dan werd het 97,5 pun­ten­niveau bij­na heroverd, maar dan kwam een steile val tot bij­na het peil van de herf­st 2012. Maar deze evo­lu­tie vin­den we niet terug in de pri­jzen van ben­zine en diesel.

Hieruit dur­ven we aflei­den, dat de meeste EU-lid­stat­en reke­nen op hoge pri­jzen aan de pomp om hun bij­na lege schatk­isten te vullen.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMarkets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.