Eind 2012 zag het ernaar uit, dat de prijs van diesel in diverse EU-landen deze van benzine zou evenaren op middellange termijn. Vandaag (week 16⁄2013) gaat het plots de andere kant uit.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk. Verschillen tot 10% zijn mogelijk.
Op 20 december 2012, enkele dagen voor Kerstmis en gedurende de voorlaatste week van dat jaar vroegen we ons af hoelang het nog zou duren voordat diesel benzine zou onttronen op gebied van prijs per liter.
Vandaag zijn we bijna 4 maanden verder en stellen we vast, dat de kloof tussen benzine- en dieselprijs integendeel groter geworden is. In week 51⁄2012 lag de gemiddelde EU-dieselprijs 3,7% onder deze van Eurosuper 95, vandaag (week 16⁄2013) is diesel 6,2% goedkoper.
We zijn ook gaan kijken naar de prijsevolutie in Nederland en België van Eurosuper en diesel over een langere periode, nl. 9 jaar.
Bron: IRU
Bovenstaande grafiek toont het verloop van de prijs van Eurosuper 95 in België en in Nederland sinds 2005. In het verleden waren er ogenblikken, dat beide prijzen heel dicht bij elkaar lagen maar sinds 2012 is in België een zekere stagnatie te merken, wat niet het geval is in Nederland.
Bron: IRU
De dieselprijzen in België en Nederland spelen sinds 2005 haasje-over en het us vooral in de jaren 2011 en 2012 dat België het voortouw nam.
Laten we de toestand in week 16 van het lopende jaar 2013 even bekijken.
Voor wat beide benzines betreft zien we, op één uitzondering na (Superplus 98 in Tsjechië) een golf van rood. De EU-gemiddelde, zijn sinds week 51⁄2012 dan ook resp. 3,0 en 2,7% gestegen.
Bij diesel is de situatie omgekeerd: in 14 van de 27 EU-landen daalde de prijs, zodat het EU-gemiddelde sinds week 51⁄2012 slechts 0,3% toenam.
Eurosuper 95
In Nederland tank je met 1,828 euro/liter (+2,1% versus week 51) nog altijd de duurste Eurosuper 95 van de EU. Italië (1,786 euro) behoudt zijn tweede plaats, maar Zweden (1,729 euro/liter) neemt het brons over van Griekenland (1,684 euro) dat hier niet kwaad voor zal zijn.
In Bulgarije tank je de goedkoopste (1,320 euro/liter) Eurosuper 95 van de EU. Vlak op de hielen van Bulgarije volgen Roemenië (1,328 euro) en Letland. De vroegere prijzenkampioen Cyprus ziet Eurosuper zo maar eventjes bijna 11% duurder worden. De reden hiervoor is niet ver te zoeken, want om uit het financiële slop te geraken heeft dit land dringend geld nodig.
De ‘spread’ tussen het duurste en het goedkoopste land voor Eurosuper 95 is sinds week 51⁄2012 iets verkleind van 29,26 naar 27,8%.
Superplus 98
NB: voor Cyprus, Hongarije, Ierland, Malta en Slowakije zijn voor Superplus 98
geen gegevens voorhanden en daarom worden deze landen wat deze brandstof betreft buiten beschouwing gelaten.
Italië blijft de niet benijdenswaardige positie van duurste land (1,931 euro/liter) voor deze benzinesoort behouden, gevolgd door Nederland (1,899 euro) en Griekenland (1,824 euro).
In het klassement van de goedkoopste landen voor Superplus 98 steekt Letland (1,387 euro) Estland (1,394 euro) voorbij, gevolgd door Bulgarije (1,402 euro).
De ‘spread’ tussen het duurste en het goedkoopste land voor Superplus 98 is sinds week 51⁄2012 iets verkleind, nl. van 29,5 naar 28,2%.
Diesel
Wat diesel betreft zien we dat Zweden zich niet onbetuigd laat en met 1,705 euro/liter Groot-Brittannië (1,678 euro) op plaats 2 doet belanden. Italië (1,671 euro) blijft nummer 3.
De goedkoopste diesel blijf je in Luxemburg (1,217 euro) tanken. In de top‑3 heeft Letland (1,394 euro) de plaats van Bulgarije (1,330 euro) ingenomen.
De ‘spread’ tussen het duurste en het goedkoopste dieselland is sinds week 51⁄2012 lichtjes verkleind van 29,7 naar 28,6%.
De evolutie van de $WTIC reflecteert niet hetgeen gebeurt met de prijzen aan de pomp. Van december 2012 tot begin februari 2013 zien we een gestage stijging van ca 85 naar ca 97,5 punten (+15%). Dan kwam een terugval tot 90 punten, dan werd het 97,5 puntenniveau bijna heroverd, maar dan kwam een steile val tot bijna het peil van de herfst 2012. Maar deze evolutie vinden we niet terug in de prijzen van benzine en diesel.
Hieruit durven we afleiden, dat de meeste EU-lidstaten rekenen op hoge prijzen aan de pomp om hun bijna lege schatkisten te vullen.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets