...

Geen crisis in Duitsland?

19 mei 2008, 17:44 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Het is alsof Duit­s­land het woord cri­sis’ niet kent. Het is sinds 1996 gele­den, dat de economis­che groei zo groot was. Nochtans is waakza­amheid gebo­den, want het inflatiespook gri­jnst aan de hori­zon.

Geen cri­sis in Duitsland?


De eerste trimester van dit jaar was de Duitse economis­che groei 1,5%, ter­wi­jl de anal­is­ten al tevre­den zouden zijn geweest met de helft daar­van. Boven­di­en is het laat­ste jaar bru­to bin­nen­lands prod­uct met 1,8% toegenomen. Dit alles ondanks grot­er wor­dende negatieve factoren.

En zulke fac­toren waren en zijn er genoeg: een sterke euro, de record­pri­jzen voor het vat ruwe olie en de kredi­et­cri­sis om er enkele te noemen. 

Een voor­name posi­tieve fac­tor was de zachte win­ter, waar­door de bouw­sec­tor geen ver­tragin­gen heeft opgelopen. Ook de ver­bruik­er heeft zijn con­sump­tiege­drag niet gewijzigd.

Hoewel de anal­is­ten voor de lopende tweede trimester een ver­trag­ing verwacht­en, bli­jven ze opti­mistisch gestemd. 

Dit opti­misme vloeit voort uit de vast­stelling dat de loon­trekkenden en de onderne­min­gen de com­pet­i­tiviteit van onze economie der­mate hebben ver­be­terd, dat we ons niet meer zullen lat­en omver gooien door de min­ste wind­stoot’. Aan het woord is Jörg Krämer, hoofde­conoom van Com­merzbank. En tot de zomer­maan­den ziet deze spe­cial­ist geen rede­nen om pes­simistisch te zijn. 

Nochtans is er de voort­durende sti­jging van de pri­jzen, gekatal­y­seerd door o.m. de brand­stof­pri­jzen. Dit is de motor van de inflatie, die ervoor zorgt dat de vraag zal gaan dalen met alle ongun­stige fac­toren van dien. 

En hoewel er niet zoveel rucht­baarheid aan wordt gegeven, er is wel degelijk iets aan de hand in Duit­s­land in ver­band met de kredi­et­cri­sis. Zo zijn er de groot­banken die om die reden afschri­jvin­gen moeten doen: Deutsche Bank voor 2,5 mil­jard euro en Bay­ern Lan­des­bank zelfs voor 4,3 mil­jard euro. Zulke ver­liezen moeten een weer­slag hebben. 


Een blik op de grafiek van de DAX toont dat het beurssen­ti­ment de laat­ste maan­den, sinds mid­den maart 2008 om juist te zijn, aan een remonte bezig is.
Nu is het af te wacht­en op welke manier de Duitse economie de tra­di­tion­eel zwakkere zomer­maan­den zal doorkomen. Want de mon­di­ale cri­sis is nog alti­jd niet voorbij. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.