Het toch al door tegenvallende resultaten geplaagde Ford Motor Cy krijgt vandaag nog maar eens een opdoffer te verwerken. Een week nadat Standard & Poor’s Ford bedacht met een rating die de firma nog maar wat verder wegduwde richting ‘rommelobligaties’ is het de beurt aan Moody’s Investors Service om er een schepje bovenop te doen…
Ford nog dieper de vallei in
Moody’s deed Ford zakken van Ba1 (toch al niet fameus) naar Ba3. Hetzelfde gebeurde met de financieringstak van Ford. Het kan nog lager, maar niet meer zoveel…
Moody’s motiveert zijn oordeel door te stellen, dat Ford nog meer marktaandeel zal verliezen. In 2005 is de verkoop van Ford met 1,4% gedaald. Daarbij komt volgens Moody’s, dat de kostenstructuur van constructeur nummer 2 in de States niet competitief is wegens te hoge loonlasten en te veel productiecapaciteit. Bovendien is de gezamenlijke schuld van Ford en Ford Credit 130 miljard dollar…
Het enige lichtpunt is volgens Moody’s de aangekondigde restructurering en het succes van Fords midden- en topklasse modellen, zoals de Ford Fusion.
De beleggers reageerden op dit nieuws door het aandeel 0,68% hoger te stuwen (stand 11 januari 2006 om 21 uur: 8,83 $). Begrijpe wie kan…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
11 januari 2006.
Ondergetekende is gepensioneerd, hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel
belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .
belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .