Ford en GM geen sant in eigen land
Tijdens het checken van het wel en wee van ‘big caps’ viel ons op, dat de twee Amerikaanse autoreuzen Ford (NYSE: F) en General Motors (NYSE: GM) de laatste dagen het ene diepterecord na het andere aan het breken zijn. En dit terwijl concurrenten Daimler Chrysler (NYSE: DCX) en Toyota Motors (NYSE: TM) het helemaal niet slecht doen, zie tabel:
Aandeel |
Slotkoers 8 maart ’05 |
Verschil hoogste- | |
|
USD |
vs vorige |
laagste koers |
|
|
|
laatste jaar |
DCX |
46,46 |
+0,89% |
+23% |
F |
12,45 |
-0,56% |
-25% |
GM |
34,44 |
-1,39% |
-31% |
TM |
78,60 |
+0,19% |
+26% |
Er moet iets aan de hand zijn met Ford en General Motors, er moet een reden zijn waarom hun aandelen niet meer zo gegeerd zijn in hun thuisland, de VS.
General Motors heeft net wat heibel achter de rug met het Zweedse Saab dat ze nog niet zo lang geleden hebben overgenomen. De directie van Saab had erop gehoopt, wellicht echt erop gerekend, dat ze van hun grote baas GM de opdracht zouden krijgen de toekomstige Europese middenklassers te bouwen. Deze kelk ging aan Saab voorbij, ten voordele van het Duitse Opel. Saabs CEO, de heer Peter Augustsson heeft aangekondigd dat hij om deze reden zal opstappen.
General Motors heeft net wat heibel achter de rug met het Zweedse Saab dat ze nog niet zo lang geleden hebben overgenomen. De directie van Saab had erop gehoopt, wellicht echt erop gerekend, dat ze van hun grote baas GM de opdracht zouden krijgen de toekomstige Europese middenklassers te bouwen. Deze kelk ging aan Saab voorbij, ten voordele van het Duitse Opel. Saabs CEO, de heer Peter Augustsson heeft aangekondigd dat hij om deze reden zal opstappen.
Blijft het raadsel van de terugval van de aandelen F en GM in hun thuisland. Minder autoverkoop in de VS? Mogelijk, maar dat zou ook zijn weerslag moeten hebben op DCX en TM. En dat is duidelijk niet het geval.
In alle geval moeten we F en GM scherp in het oog houden. Dergelijke spectaculaire lows in de aandelenkoers zijn misschien aankoopsignalen. Niet voor morgen, misschien wel voor de komende weken of maanden. We zien wel.
In alle geval moeten we F en GM scherp in het oog houden. Dergelijke spectaculaire lows in de aandelenkoers zijn misschien aankoopsignalen. Niet voor morgen, misschien wel voor de komende weken of maanden. We zien wel.