Ford achter GM op de roetsjbaan
De bedrijven Ford (NYSE: F) en General Motors (NYSE: GM) zijn zowat de Coca en de Pepsi van de automobielindustrie. Ze lijken op elkaar en toch zijn ze niet hetzelfde.
Ford, net als General Motors, heeft befaamde wagens gecreëerd. Hiervan spreekt het T-model wellicht het meest tot de verbeelding.
Ford T (bron: Gaffin’s Garage)
Voor de productie van de Ford T werd voor het eerst het bandwerk ingevoerd en uit deze ervaring kon Ford putten bij het fabriceren van zijn naoorlogse modellen, zoals Lincoln, Mercury, Fairlane en Mustang.
Mustang, 1980'er jaren
En nu heeft het aandeel van Ford op zijn beurt een duik gemaakt, zoals GM het voordeed in maart:
Dat Ford en General Motors toch geen kopie van elkaar zijn, blijkt ook uit de manier waarop het de koers is vergaan. Daar waar General Motors in één keer 14% verloor, deed Ford dat in 2 stappen: tussen 15 en 23 maart van 12,25 naar 11 dollar (-10,2%), dan wat beweging op en neer tot op 7 april de koers 11,25 bereikte en na het weekend een klap incasseerde van 6,7% om op 10,5 dollar te belanden. Het verschil tussen de koersen van 15 maart en 11 april is echter -14,3%, net zoveel als wat GM op één dag moest verwerken.
En dan ga je je natuurlijk afvragen of hier ook winstwaarschuwingen in het spel zijn. Ja hoor, net zoals General Motors moest Ford laten weten, dat eerst vooropgestelde winst per aandeel voor het jaar 2005 neerwaarts te corrigeren was van 1,75 Ã 1,95 naar 1,25 Ã 1,50 dollar per aandeel, dat is zomaar eventjes 25% minder. Ford moest eveneens toegeven, de winstdoelstelling (voor belastingen) van 7 miljard dollar voor 2006 niet te zullen halen.
Ford schrijft de problemen toe aan:
- De nog altijd hoge olieprijs. Deze is weliswaar gezakt de laatste tijd, maar staat nog altijd boven de 50 dollar. En net deze prijs geeft het peil aan, dat de consument in de VS zal stimuleren om zijn rijgedrag aan te passen.
- Aangepast rijgedrag betekent niet alleen minder rijden, maar ook de aankoop van een nieuwe wagen uitstellen, met alle gevolgen van dien en zich op onrustbarende wijze vullen voorraden van afgewerkte wagens.
- De schuldenlast van de firma. In dit verband heeft Standard & Poor’s zijn rating voor F verlaagd van stabiel naar negatief, wat een ultralage BBB-quotering oplevert.
- de concurrentie, vooral van Japanse merken (Toyota) die er mee voor heeft gezorgd, dat het marktaandeel van Ford in de VS in maart jl. 19,1% was, daar waar dit in het jaar 2004 nog 23,6% was.
Het zal er wel mee te maken hebben dat Ford’s verkoopsdirecteur voor de VS, Earl Hesterberg, verleden maandag ontslag heeft genomen.
Ford 500, 2005
Nu kan de firma niet anders dan haar wonden likken en al haar hoop vestigen op de succesvolle verkoop van wat de topmodellen voor dit jaar moeten worden. U ziet ze hierboven op de foto.
We beëindigen dit artikel met de woorden van de voorzitter/CEO van de firma, de heer Bill
Ford jr himself: ‘wij zijn niet immuun voor de economische uitdagingen in onze industriële sector. Het is duidelijk dat we acties moeten ondernemen om ons objectief van 7 miljard dollar winst voor belastingen toch te halen in 2006, maar we zullen de toekomst van Ford niet hypothekeren.’
Volgens ons een uitspraak waar je veel kanten mee opkan.
© Jan Van Besauw
US Markets