...

Facebook nog niet naar de beurs

17 september 2011, 12:33 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Face­book bli­jft nog even uit de are­na. Nog min­stens een jaar geduld wordt gevraagd aan al wie wilde deel­ne­men aan wat zich aankondigt als een recordbeursgang.


alt

Gebrek aan suc­ces heeft Face­book aller­minst. Het bedri­jf, ontstaan in 2004 heeft nu meer dan 2000 medew­erk­ers en heeft 750 miljoen gebruik­ers wereld­wi­jd. De omzet in 2010 bedroeg 2 mil­jard USD en werd gegenereerd door o.m. adver­ten­ties, mar­ketingac­ties en het com­mer­cialis­eren van spec­i­fieke appli­caties (o.m. spel­let­jes).

alt

Hier­boven ziet u de foto’s van het illus­tere vier­tal dat op het idee kwam een sociale netwerk­site te lanceren. Cen­trale figu­ur, eigen­lijke oprichter en thans alge­meen directeur is de 27-jarige Mark Zucker­berg.

alt

Het zal de laat­ste tijd bin­nen in het hoofd­kwarti­er niet zo rustig zijn geweest als het er aan de buitenkant uitzi­et. Immers, na een zo goed als beves­tigde gerucht­en dat Face­book in de herf­st van 2011 pub­liek zou gaan, heeft het man­age­ment dan toch besloten deze stap min­stens een jaar’ uit te stellen.

Het bedri­jf motiveert zijn besluit als vol­gt: we willen wacht­en opdat de medew­erk­ers zich moeten bli­jven con­cen­tr­eren op de ontwik­kel­ing van ons prod­uct, eerder dan te wor­den over­weldigd door een finan­cieel man­na’. Zon­der dat het expli­ci­et gezegd wordt, is het voor iedereen duidelijk dat de huidi­ge insta­biliteit op de mark­ten de echte reden is voor dit uit­s­tel.

Hier­mee is Face­book niet de enige Amerikaanse tech­nol­o­gis­che onderne­m­ing die haar beursin­tro­duc­tie voor zich uit schuift. Onder andere de com­put­er­spel­let­jeson­twikke­laar Zyn­ga en de mar­ket­ingspe­cial­ist Groupon doen het­zelfde.

Nog in juni 2011 werd verwacht, dat Face­book gedurende de eerste trimester van 2012 pub­liek zou gaan. De trans­ac­tie zou zich situeren tussen 50 en 100 mil­jard USD. Een heel pak meer dan de toch al respectabele 20 mil­jard USD die het nieuwe’ Gen­er­al Motors (NYSE: GM) in novem­ber 2010 toek­wam.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.