Facebook blijft nog even uit de arena. Nog minstens een jaar geduld wordt gevraagd aan al wie wilde deelnemen aan wat zich aankondigt als een recordbeursgang.
Gebrek aan succes heeft Facebook allerminst. Het bedrijf, ontstaan in 2004 heeft nu meer dan 2000 medewerkers en heeft 750 miljoen gebruikers wereldwijd. De omzet in 2010 bedroeg 2 miljard USD en werd gegenereerd door o.m. advertenties, marketingacties en het commercialiseren van specifieke applicaties (o.m. spelletjes).
Hierboven ziet u de foto’s van het illustere viertal dat op het idee kwam een sociale netwerksite te lanceren. Centrale figuur, eigenlijke oprichter en thans algemeen directeur is de 27-jarige Mark Zuckerberg.
Het zal de laatste tijd binnen in het hoofdkwartier niet zo rustig zijn geweest als het er aan de buitenkant uitziet. Immers, na een zo goed als bevestigde geruchten dat Facebook in de herfst van 2011 publiek zou gaan, heeft het management dan toch besloten deze stap ‘minstens een jaar’ uit te stellen.
Het bedrijf motiveert zijn besluit als volgt: ‘we willen wachten opdat de medewerkers zich moeten blijven concentreren op de ontwikkeling van ons product, eerder dan te worden overweldigd door een financieel manna’. Zonder dat het expliciet gezegd wordt, is het voor iedereen duidelijk dat de huidige instabiliteit op de markten de echte reden is voor dit uitstel.
Hiermee is Facebook niet de enige Amerikaanse technologische onderneming die haar beursintroductie voor zich uit schuift. Onder andere de computerspelletjesontwikkelaar Zynga en de marketingspecialist Groupon doen hetzelfde.
Nog in juni 2011 werd verwacht, dat Facebook gedurende de eerste trimester van 2012 publiek zou gaan. De transactie zou zich situeren tussen 50 en 100 miljard USD. Een heel pak meer dan de toch al respectabele 20 miljard USD die het ‘nieuwe’ General Motors (NYSE: GM) in november 2010 toekwam.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets