Zal in 2012 de spreekwoordelijke kogel door de kerk zijn en zal Facebook een beursgenoteerd bedrijf worden? CEO Mark Zuckerberg liet in zijn kaarten kijken, maar blijft wel gereserveerd. En daar heeft hij wel zijn redenen voor.
In ons artikel van 17 september 2011 stelden we vast dat Facebook nog niet naar de beurs ging. De geruchtenmolen draaide wel op volle toeren, maar dat was alles.
Intussen lijkt daar verandering in te komen.
De 27-jarige New Yorker Mark Zuckerberg (zie foto), medeoprichter en CEO van de sociale netwerksite, heeft toegegeven dat er concrete plannen zijn voor een beursgang (IPO, initial public offering) van zijn bedrijf. Wanneer dat zal gebeuren, daarover spreekt hij zich niet uit. Wel liet hij weten, dat hij met de IPO om en
rond 10 miljard dollar (7,66 miljard euro) denkt te incasseren.
Niet dat hij het echt moet doen voor de centen, want (cfr Forbes, september 2011) is hij de derde rijkste Amerikaan met 33,5 miljard dollar (25,7 miljard euro) op zijn spaarboekje.
En aan naambekendheid zal het ook niet liggen. Tegen Zuckerbergs zin werd over zijn leven een film uitgebracht die in september 2010 met veel poeha in première ging te New York. Acheraf bleek die poeha gegrond, want cineast David Fincher zag zijn film zbekroond met zo maar eventjes drie Oscars.
Terug naar de IPO. Als deze inderdaad 10 miljard dollar opbrengt, zal Facebook zo’n 100 miljard dollar waard zijn. En dat voor een onderneming die in februari 2012 nog maar slechts acht jaar zal bestaan. Vandaag werken er meer dan 3.000 mensen en is het aantal gebruikers om en rond 800 miljoen wereldwijd. Hiervan is 19,4% te vinden in de VS. De tweede en derde grootste gebruikers (resp. 5 en 3,8%) wonen in Indonesië en Turkije. Van de Europese ‘Facebookers’ spannen het VK, Frankrijk en Duitsland de kroon met resp. 3,75, 2,8 en 2,6%.
Het zakencijfer is ook niet mis: in 2010 draaide het bedrijf een omzet van 4,27 miljard dollar (bijna 3,3 miljard euro). Het leeuwendeel (90%) hiervan komt van de réclame op de site.
Dat goede zakencijfer en de goede vooruitzichten hieromtrent zijn waarschijnlijk de reden van Zuckerbergs aarzeling om naar de beurs te gaan. En hij heeft ook nog andere redenen om te aarzelen, waarop we zo dadelijk terugkomen.
Toch weet Zuckerberg dat die IPO ervan zal moeten komen. Want vele rijke bedrijven hebben een gulzig oogje op het zijne. Zo is er Microsoft, dat trouwens in 2007 1,6% van de Facebookaandelen kocht voor 240 miljoen dollar (184,6 miljoen euro). Wie zegt dat Microsoft vrede neemt met 1,6%? En dan was er eveneens in 2007 een bod van Google, dat Zuckerberg afwees. Hetzelfde deed hij met een bod van 1 miljard (!) dollar van Yahoo!, dat blijkbaar ook brood heeft gezien in het sociale netwerk.
Wat Zuckerberg blijkbaar weerhoudt om de stap naar Wall Street te zetten is wat wij kunnen aanduiden als het ‘vadsige koningen’ verschijnsel. Immers, als de IPO van Facebook de verwachte 10 miljard dollar opbrengt, wordt naar verwachting een aantal Facebookmedewerkers (multi)miljonair. Dit geldt niet alleen voor de medeoprichters Chris Hughes, Dustin Moskovitz en Eduardo Saverin, maar samen met hen niet minder dan een duizendtal collega’s.
En daarvan ligt Zuckerberg blijkbaar wakker. Er is namelijk een fameus interview dat Reuters afnam van deze miljonairs in spe, die een douceurtje van om en rond
50 miljoen dollar (38,5 miljoen euro) mogen verwachten na de IPO. De ene wil voor 200.000 dollar een ruimtereisje maken, de andere wil mee met een expeditie naar ruïnes van de Maya’s en heeft er ook wat dollars voor over als sponsor, anderen willen uitgebreid gaan reizen rond de wereld enzovoort. Er zijn er ook, die een eigen bedrijf willen starten of willen participeren in nieuwe ondernemingen. Afijn, ze willen alles doen behalve werken voor Facebook.
Zo een beetje zoals de vadsige koningen, de Merovingers die in 7de en 8ste eeuwen een luilekker leventje leidden, terend op rijkdom die hun voorgangers ten koste van veel bloed en zweet hadden vergaard.
Zonder dat dit is bevestigd ziet het ernaar uit, dat Zuckerberg met de IPO wil wachten tot minstens september 2012 opdat zijn medewerkers hun aandacht niet laten afleiden van hetgeen van hen verwacht wordt, met name het uitdokteren van nieuwe strategieën en technische verbeteringen en het aantrekken van nog meer adverteerders.
En dan is er nog iets. Zodra je beursgenoteerd bent, kijken Wall Street en de Fed over je schouder mee. Je moet geregeld conferenties met je investeerders plannen, om de zoveel maanden moet je je cijfers publiek maken en noem maar op. Dit alles kan computergenie Zuckerberg missen als kiespijn. Maar hij weet ook, dat vele van zijn medewerkers onder druk staan en in de verleiding zijn om (een deel van) hun huidige aandelen in Facebook te verkopen aan de meestbiedenden. Als deze medewerkers hun bonus in de vorm van duurdere aandelen zouden ontvangen, vallen deze druk en verleiding weg.
Dat is het dilemma van de toch nog altijd heel jonge CEO van Facebook. Laten we hopen dat hij de juiste beslissing op het juiste ogenblik neemt.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.