...

Europese autosector onder druk

6 oktober 2008, 16:37 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Ter­wi­jl in Par­i­js met veel glam­our en glit­ter een inter­na­tion­aal autos­a­lon aan de gang is, wordt in de coulis­sen gek­narse­tand door de toplui van de auto-indus­trie. Er wordt veel van hen ver­langd, ter­wi­jl ze zit­ten aan te kijken tegen een dal­ende verkoop.

Europese auto­sec­tor onder druk

In juli 2008 bericht­ten we u dat GM een hobbe­lig par­cours vol­gt. Het is er onder­tussen niet op ver­be­terd voor deze fab­rikant, even­min als voor zijn Amerikaanse con­fraters Ford en Chrysler. In navol­ging van het red­dings­plan voor de banken heeft de VS-over­heid enkele dagen gele­den het trio Chrysler, Ford en GM een kap­i­taalsin­jec­tie toege­di­end van geza­men­lijk 25 mil­jard dol­lar, met daar­bij de expli­ci­ete voor­waarde, dat de gelden moeten dienen voor de mod­erniser­ing van de infra­struc­tu­ur. Het was geen echte over­dracht van geld, maar wel het toes­taan van goed­kope leningen. 

Op 2 okto­ber 2008 ll. opende het Autos­a­lon van Par­i­js zijn deuren voor de pro­fes­sione­len en bij die gele­gen­heid hebben de Europese auto­bouw­ers unaniem lat­en weten, dat ze van de Europese Com­missie (EC) min­stens een­zelfde geste verwacht­en. Min­stens, want vol­gens som­mi­gen zou die 25 mil­jard dol­lar ruim­schoots onvol­doende zijn en komt 40 mil­jard euro meer in de buurt. Europa is immers nog alti­jd de groot­ste auto­bouw­er ter wereld met meer dan 2,3 miljoen directe en 12 miljoen indi­recte tew­erkgestelden van de EU van de 27’. 

De Europese auto­con­struc­teurs zeggen dat enkel een finan­ciële tege­moetkom­ing hen in staat zal stellen om hun langeter­mi­jn­doel­stellin­gen te realiseren. 

Een punt waarover ze zich vanzelf­sprek­end zor­gen mak­en is de kredi­et­cri­sis, waar­van ze nu al de gevol­gen dra­gen. De afgelopen maan­den hebben ze hun verkoop­ci­jfers gevoelig zien dalen. Een voor­beeld: vol­gens de Europese Verenig­ing van Auto­mo­biel­bouw­ers ACEA waren er in augus­tus 2008 bij­na 16% min­der reg­is­traties van nieuwe auto’s in Europa, vergeleken met augus­tus 2007.

Tot op heden komt er weinig reac­tie vanu­it de hoek van de EC. Inte­gen­deel, de EC werkt aan stren­gere regel­gev­ing om de CO2-emissie met een forse 18% te ver­min­deren tegen 2012. Dit dwingt de con­struc­teurs tot grote uit­gaven die ze zich naar eigen zeggen niet kun­nen veroorloven.

Deze sit­u­atie zet de Europese auto-indus­trie onder niet te ver­waar­lozen druk. De EC zal o.i. het heel voorzichtig moeten spe­len, om een her­hal­ing van wat er met de banken is gebeurd te voorkomen.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.