Deutsche Post geviseerd
De post-expressdienst-logistiekgigant Deutsche Post ligt onder vur, want zijn concurrenten hebben concrete plannen om hem het gras onder de voeten weg te maaien.
Het DAX-genoteerde bedrijf met als volledige naam Deutsche Post DHL is ontstaan door de privatisering in 1995 van het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bundespost. Het verhaal is tot op zekere hoogte parallel met dat van Deutsche Telekom, eveneens ontstaan door privatisering van een staatsbedrijf (Deutsche Bundespost).
Deutsche Post nam in 2002 koerierexpert DHL (afkorting van de namen van de oprichters, nl. Dalsey, Hilblom en Lynn) over. In 2003 en 2005 werden nog twee andere bedrijven verworven, resp. het Amerikaanse Airborne Express en de Britse expert voor logistiek Exel. De maatschappelijke zetel van Deutsche Post is gevestigd in Bonn en de koerierdiensten van de afdeling DHL, ook DHL Express genaamd, hebben Leipzig als centrale hub. Hierdoor verhuisde het gros van de Belgische vestiging van DHL, tot 2008 opererend vanuit de nationale luchthaven te Zaventem, in de loop van 2009 naar Duitsland en verloren 450 personen (ca 51% van het totaal) hun werk.
Een 130-tal (ca 15%) kreeg een aanbod om te verhuizen naar Leipzig.
In 2008 telde Deutsche Post DHL ca 457.000 werknemers wereldwijd. De omzet in datzelfde jaar bedroeg 54,5 miljard euro. Buiten het uitvoeren van klassieke postdiensten, houdt de onderneming zich bezig met koerierdiensten via de DHL-afdeling en dit in de vorm van express-service en gewoon vrachtvervoer. Daarenboven vervult het bedrijf ook logistieke functies.
Het zijn nu de postactiviteiten, zeg maar het bestellen van brieven en postpakketten door Deutsche Post (DP), die geviseerd worden. In het kader van de Europese regel om postmonopolies te verbreken, zijn er verschillende bedrijven ontstaan die gelijkaardige diensten aanbieden of willen aanbieden. Deze bedrijven werken tot op heden op regionaal niveau. Door zich te verenigen in wat ze noemen een alliantie willen ze de machtspositie van DP doorbreken en op nationaal niveau gaan werken.
Deze alliantie, die tegen Nieuwjaar zou moeten werken, heeft al een naam: Mail Alliance.
Mail Alliance heeft tot doel de informaticasystemen van de leden, verspreid over het ganse Duitse grondgebied, op elkaar af te stemmen. Verder zullen er eenheidstarieven worden afgesproken en komen er nationale kwaliteitsstandaarden. Een alliantie heeft een coördinator nodig, zeg maar leider, en deze rol neemt TNT, aartsconcurrent van DHL, op zich. Het zal meer bepaald TNT Post zijn, die de alliantie in goede banen moet leiden. Andere partners zijn bij voorbeeld de uitgeversgroep Georg von Holtzbrinck, die nu al brieven bestelt op regionaal vlak, en het mediaconcern Madsack.
Het pad naar een tegen DP gerichte alliantie loopt niet over rozen. Zo is er de groep van postbezorgers Zustellverbund P2 die wel eens roet in het eten zou kunnen strooien. Deze groep coördineert 25 postbezorgende bedrijfjes en is actief in Zuid-Duitsland. Tot op heden hield Zustellverbund P2 de boot af als er gerept werd over aansluiten bij Mail Alliance. En zonder het zuiden van het land te kunnen bedienen is er geen sprake van nationale service.
Zoals u kunt opmaken uit bovenstaande grafiek heeft het aandeel zich sinds de dip in maart 2009 aardig hersteld. Wat de toekomst zal brengen voor de aandeelhouders, zal afhangen van hetgeen er te gebeuren staat rond dit bedrijf de komende maanden.
En daarin zou de positie die genoemd Zustellverbund P2 gaat innemen een cruciale rol.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.