...

Dell in opnieuw de knel

29 mei 2009, 19:03 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Pc-fab­rikant Dell heeft een slecht eerste kwartaal 2009 achter de rug en ver­li­est zijn posi­tie als mark­tlei­der ten gun­ste van Hewlett Packard. Dell plant maa­trege­len om het tij te doen keren maar bli­jft vaag wat vooruitzicht­en betre­ft .
Dell in opnieuw de knel


Dat het ook in de infor­mati­ca­markt cri­sis is, moeten we niet her­halen. Ook een reus zoals het Tex­aanse Dell (76.500 medew­erk­ers begin 2009) deelt in de klap­pen en die komen hard aan. Voor het eerste kwartaal van het boek­jaar 2009 – 2010 zag het bedri­jf zijn net­towinst met 63% afne­men tegen­over dezelfde peri­ode vorig jaar. Toen bedroeg de net­towinst nog 784 miljoen dol­lar tegen­over nu 290 miljoen dol­lar. De reden van deze terug­val is drievoudig: de inkrimp­ing van de pc-markt, ver­lies van mark­taan­deel en anderz­i­jds een her­struc­tureringskost van 183 miljoen dol­lar. Moest deze laat­ste er niet zijn geweest, dan was er nu sprake van een net­towinst van 473 miljoen dol­lar, ofwel 40% min­der dan in 2008

Dells omzetci­jfer voor de aangegeven peri­ode bedraagt 12,3 mil­jard dol­lar, ofwel een dal­ing met 23%. Dit is iets slechter dan wat de anal­is­ten voorop­stelden, nl. 12,6 mil­jard dollar. 



Aartscon­cur­rent Hewlett Packard (HP) plaatst zich aan de kop van het pelo­ton pc-fab­rikan­ten en duwt Dell naar de tweede plaats, zoals boven­staande grafiek aan­toont. De andere con­cur­renten, Acer, Apple en Toshi­ba, behouden hun plaats in het klassement.

Trouwens, het is niet de eerste keer in enkel jaren tijd dat Dell in de knel zit. Ook in 2007 moest het bedri­jf de gele trui passeren aan con­cur­rent HP. In 2008 kwam Dell weer op kop, maar moest nu zoals gezegd opnieuw in het zand bijten. 

De pc-markt in haar geheel is gekrompen: daar waar in het eerste kwartaal 2008 het totale aan­tal lev­erin­gen 15,441 miljoen stuks wereld­wi­jd bedroeg, waren dat er in 2009 nog maar 14,965 miljoen ofwel 3% min­der. Drama­tisch is dit (nog) niet, maar voor een markt die jaar na jaar groei­de is dit toch erg.

Dell verkocht in het eerste kwartaal 2009 ca 16% pc’s min­der dan in 2008, ter­wi­jl HP zijn verkoop voor deze peri­ode zag sti­j­gen met 12%.





Als we de aan­deelko­ersen van Dell en HP bek­ijken, dan valt het op dat laat­stge­noemd bedri­jf er min­der bekaaid uitkomt dan Dell. Inder­daad, HP staat nu rond 34 dol­lar, ofwel ca 35% lager dan het niveau van de herf­st 2008 ter­wi­jl Dell nu noteert rond 11,5 dol­lar, bij­na 62% lager dan het peil van de herf­st 2008

Bij HP is al een tijd­je een her­struc­turering aan de gang, die niet van de poes is. In sep­tem­ber 2008 kondigde het bedri­jf aan, wereld­wi­jd 25.000 banen te schrap­pen en op 20 mei 2009 kwam de med­edel­ing, dat er nog eens extra 6.400 jobs zouden sneu­ve­len. In het eerste kwartaal 2009 boek­te HP een dal­ing van 17% van haar net­towinst, tegen­over het hier­boven al geciteerde cijfer voor Dell, nl. minus 63% . Dit ver­schil is zek­er toe te schri­jven aan de maa­trege­len die HP tijdig heeft genomen, met name diver­si­fiëren van de activiteit­en naar bij voor­beeld dien­stver­len­ing. Bij Dell moest 60% van de omzet komen van de ver­loop van pc’s, bij HP was dat slechts 33%.

Wat gaat Dell nu doen? CEO Michael Dell zoekt zijn heil in kostenre­duc­tie en hoopt op een spoedig einde van de cri­sis. Tegen het einde van het boek­jaar 2011 zouden er voor 4 mil­jard dol­lar besparin­gen moeten gere­aliseerd zijn. 
Intussen zijn er al 1.000 medew­erk­ers ontsla­gen en werd in feb­ru­ari 2009 een fab­riek in Ier­land gesloten. 

Dell heft ook zijn verkoopssys­teem, gebaseerd op directe verkoop, herzien en gaat nu ook werken via distributeurs. 

Dell gaf geen prog­noses voor de komende kwartal­en en wilde enkel kwi­jt dat de indi­ca­toren voor de verkoop van pc’s zwak blijven’. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.