![](/images/legacy-images/images/070728-jvb-+-rood.gif)
De roodste cijfers van 2006
Nadat we u voor de 20 topbedrijven van vorig jaar hebben doorgelicht, willen we ook even blijven stilstaan bij de rode lantaarns, de ondernemingen die in 2006 de meest negatieve winstcijfers moesten opbiechten.
In bovenstaande tabel ziet u de tien bedrijven met het grootste verlies in 2006. We klasseren ze in omgekeerde volgorde, te beginnen met Sanyo met 388 miljoen $ verlies tot Ford met een kanjer van 12,6 miljard $ in het rood.
Het Japanse elektronicabedrijf Sanyo heeft in 2006 veel te lijden gehad van Zuid-Koreaanse en Chinese concurrentie, vooral wat gsm’s en batterijen betreft. Om het hoofd te bieden aan de financiële problemen, heeft Sanyo vorig jaar 14.000 mensen ontslagen en is de afdeling halfgeleiders in de etalage gezet.
CPC (geen chart voorhanden) is een Taiwanees staatsbedrijf en tevens de grootste onderneming van het land. In 2006 kwam CPC langs twee uiteenlopende zijden onder financiële druk, resulterend in het forse verlies van 429 miljoen USD (ca 314 miljoen euro). Wat was er aan de hand? Wel, CPC heeft weinig eigen productie en moet dus zijn gas en (ruwe) olie aankopen. De prijsstijgingen hebben dus zware druk uitgeoefend op CPC, dat tevens niet kon voldoen aan de vraag. CPC is nu bezig met een actie om eigen olie- en gasvelden aan te kopen, zoals dat nu gebeurt in Ecuador, Indonesië en Tsjaad.
Leverancier van auto-interieurs Lear deelde in de klappen die de Amerikaanse autobouwers, zeg maar Ford en GM, vorig jaar kregen. Om het tij te doen keren wendt Lear zich naar de succesvolle Japanners Hyundai, Nissan en Toyota en hoopt op serieuze orders langs die kant, zodat het verlies van 708 miljoen USD (bijna 519 miljoen euro, een bedragje om even van te slikken) zo snel mogelijk weggewerkt kan worden.
De Duitse reisgroep en tevens het grootste toerismebureau van Europa TUI leed in 2006 onder de dalende belangstelling voor reizen en onder zware kosten wegens een diepgaande herstructurering. Als voornaamste inhaalbeweging tot nog toe noteren we de aankoop door TUI van een van de belangrijkste reisbureaus, het Britse First Choice Holidays.
Nogal onverwacht treffen we in het peloton rode lantaarns de softdrink-gigant Coca-Cola aan, zo één van die firma’s die in het collectieve geheugen gegrift staan als ongenaakbaar. Om het verlies in 2006 van 1,1 miljard dollar (0,8 miljard euro, een bedrag om toch even met je ogen te knipperen) weg te werken, heeft Coca-Cola zijn licentievoorwaarden teruggeschroefd met een totaal bedrag van 2,9 miljard dollar. Op die manier hoopt het bedrijf meer fabrikanten aan te trekken en zo de omzet te zien stijgen. Tevens zou een aantal banen op de tocht staan, een mogelijke besparing op jaarbasis van 250 miljoen dollar.
Op plaats 5 (bij de kopgroep zou je kunnen zeggen) vinden we General Motors terug, nog altijd ’s werelds grootste autobouwer. Voor hoelang nog, moeten we ons afvragen, want Toyota heeft alle ambitie om een einde te maken aan GM’s jarenlange heerschappij op dit vlak. Hoewel het verlies van 2 miljard dollar (bijna 1,47 miljard euro) adembenemend is, moeten we het toch relativerend bekijken. Want in 2005 stond GM voor 10,4 miljard dollar in het rood en kunnen we nu zeggen, dat in 2006 het verlies met 81% is gedaald. Dit kon GM realiseren door afdankingen (in vele gevallen vervroegde pensioneringen) en het sluiten van fabrieken. De verkoop van voertuigen blijft tegenvallen, zeker nu de consumenten wereldwijd (ook in de VS) zich richten naar kleinere en zuinige wagens van Aziatische makelij. Mijnheer Wagoner, CEO van GM, is nog niet aan het einde van zijn zorgen, vrezen we.
Meegesleept door de stormen in de Amerikaanse autosector belandt onderdelenleverancier Delphi op de vierde plaats met een toch wel indrukwekkend verlies van 5,5 miljard dollar (4 miljard euro). Het is nu al acht jaar geleden, dat Delphi zich losmaakte van de destijds enige klant GM. Dit losmaken is nooit geheel gelukt, omdat er onvoldoende nieuwe klanten kwamen opdagen, zodat het bedrijf bleef afhangen van GM. Het ziet er niet goed uit voor Delphi.
Voor Delta Air Lines, de derde grootste luchtvaartmaatschappij van de VS, zijn de perikelen van 9⁄11 nog altijd niet voorbij, de belangstelling van de passagiers heeft zich nog niet hersteld. Tel daarbij de sterk gestegen brandstofprijzen en pensioen-gerelateerde kosten en je krijgt het verlies van 6,2 miljard dollar (meer dan 4,5 miljard euro). Vorig jaar hing het faillissement in de lucht. Dit jaar kondigt zich minder catastrofaal aan. Delta ging niet in op een overnamebod van 8,5 miljard van US Airways, zag zijn aantale passagiers stijgen en kon aankondigen dat in het eerste kwartaal 2007 het verlies ‘slechts’ 130 miljoen dollar was, ofwel 94% minder dan in hetzelfde kwartaal in 2006 (2,1 miljard dollar verlies). Er is misschien nog hoop.
Op de tweede plaats staat de Britse mobilofoonreus Vodafone. Het respectabele verlies van 10,3 miljard dollar (7,55 miljard euro) moest enorme afschrijvingen boeken van zijn activa in Duitsland en Italië, waar zijn filialen ineenschrompelden onder druk van de concurrenten, die ’s wereld nummer 2 op het gebied van draadloze telecommunicatie het vuur aan de schenen legden door spectaculair lage instapkosten.
En dan komen bij Ford Motor, de weinig benijdenswaardige nummer 1 met een verlies van 12,6 miljard dollar (9,23 miljard euro). De derde autobouwer van de wereld incasseerde zijn grootste verlies ooit wegens gedaalde verkoop, gekoppeld aan herstructureringskosten, inbegrepen 7,5 miljard dollar voor gouden handdrukken. Ford blijkt van plan terug te slaan en heeft voor het tweede kwartaal van dit jaar fier kunnen aankondigen dat er 750 miljoen dollar winst was, tegenover een verlies van 317 miljoen dollar voor dezelfde periode ion 2006. Toegegeven: het leeuwendeel van dit mooie cijfer voor 2007 komt van de verkoop voor 925 miljoen dollar van de Aston Martin afdeling. James Bond zal in de toekomst dus niet langer in een Ford-product over de baan scheuren.
Daarmee is ons overzicht van de top 10 (of beter gezegd de down 10) ondernemingen van 2006. Voor sommige ziet de toekomst er niet rooskleurig uit, voor andere lijkt de kans reëel dat ze uit het dal zullen krabbelen en hun volhardende aandeelhouders niet zullen blijven teleurstellen.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
28 juli 2007.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.