Als u bij het woord ‘lagekostenmaatschappijen’ denkt aan goedkope vliegreizen, dan hebt u het bij het rechte eind. We zetten de 10 grootste ondernemingen in deze categorie op een rijtje.
De prijzenoorlog die in Europa genadeloos in volle heftigheid bezig is maakt het (over)leven zuur van de traditionele aanbieders van luchtreizen. Daarom hebben sommige hiervan nu ook dochterondernemingen op het gebied die ook lagekostenvluchten uitbaten.
Hoe meer vliegtuigen een maatschappij in haar vloot telt, hoe belangrijker ze is als speler. De tabel hierboven vermeldt de top-10 hiervan.
Op plaatst 10 treffen we Lufthansadochter Germanwings aan, met als thuishaven Keulen. Naar luchtvaartnormen is de maatschappij wellicht iets te klein om te kunnen blijven bestaan.
Nummer 9 is de Letse Air Baltic met een vloot van 33 toestellen, waaronder 14 Boeing 737’s. Baltic Air boert blijkbaar goed want er is een bestelling geplaatst van 20 toestellen bij vliegtuigbouwer Bombardier. Hierdoor kan de onderneming een plek in de buurt van de top‑5 veroveren.
Wie geregeld op Oost-Europese bestemmingen vliegt zal wel ergens in een luchthaven vernomen hebben, dat de Hongaarse luchtlijn Wizz Air van plan zou zijn om een toeslag te vragen op handbagage. Hiermee volgt deze maatschappij de gedachtegang van de nummer 1 in deze reeks, waarover we het zo dadelijk zullen hebben.
Nummer 6 is de Britse onderneming Jet2, opgericht in 2002 en intussen beschikkend over 36 vliegtuigen, waaronder 27 Boeing 737’s en een gloednieuwe Boeing 757. Jet2 is toegespitst op vluchten naar vakantieoorden rond de Middellandse Zee en naar New York.
Op en top Europees qua uitrusting is de Ierse Aer Lingus, met de 33 stuks Airbus 320 en de 3 Airbus 321. Ryanair, die we later zullen ontmoeten, heeft al verschillende tot dusver vruchteloze pogingen ondernomen om Aer Lingus over te nemen.
Een achttal jaren geleden, in 2004, begon de Spaanse Vueling met haar activiteiten. Intussen telt de vloot 46 eenheden, waarvan het merendeel Airbus 320 is. De hoofdbestemmingen zijn Parijs-Orly, Toulouse en Amsterdam.
Met haar 63 vliegtuigen, alle van het type Boeing 737, weegt Norwegian door in het aanbod van Europese luchtlijnen. Het gaat de maatschappij voor de wind, zoals blijkt uit de 16 miljoen euro winst voor belastingen gerealiseerd in het tweede kwartaal van 2012.
Nu zijn we gearriveerd bij de toppers. Nummer 3 is ook een Britse onderneming, nl. Flybe met 67 toestellen, waaronder 49 Bombardier DashQ8-400. Thuishaven is Southhampton en er wordt vooral op Europese bestemmingen gevlogen, waaronder diverse Duitse grootsteden.
De derde Brit in ons klassement is algemeen bekend geworden door tv-programma’s van het genre ‘het leven zoals het is’. We hebben het over EasyJet. De vloot is op en top Europees met 151 Airbus 319 en 33 Airbus 320, die in 2011 55 miljoen passagiers vervoerden.
De eerste plaats komt toe aan de tweede Ier in het klassement, met name Ryanair, genoemd naar de Tony Ryan, die in 1985 de maatschappij oprichtte. Wegens de immer stijgende brandstofprijzen heeft de huidige CEO Michael O’Leary het niet onder de markt. Daarom doet hij al het mogelijke om de omzet en de winst veilig te stellen en aarzelt niet om onpopulaire maatregelen te nemen of aan te kondigen. Denk hierbij aan zijn plannen (meer is het tot nog toe niet) om te laten betalen voor toiletbezoek, het heffen van een vettaks voor zware passagiers en voor sommige (korte) vluchten enkel staanplaatsen te hebben.
Als u van plan bent om een reis te boeken via een lagekostenmaatschappij, best toch eerst even checken welke taksen en extra’s kunnen gerekend worden. En staande opstijgen en landen is niet voor iedereen weggelegd, vinden we.
Jan Van Besauw
Columnist USMarkets.nl