...

De 10 grootste Europese lagekostenmaatschappijen

10 september 2012, 16:47 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Als u bij het woord lagekosten­maatschap­pi­jen’ denkt aan goed­kope vliegreizen, dan hebt u het bij het rechte eind. We zetten de 10 groot­ste onderne­min­gen in deze cat­e­gorie op een rijtje.


De pri­jzenoor­log die in Europa genade­loos in volle heftigheid bezig is maakt het (over)leven zuur van de tra­di­tionele aan­bieders van luchtreizen. Daarom hebben som­mige hier­van nu ook dochteron­derne­min­gen op het gebied die ook lagekosten­vlucht­en uitbaten. 

alt

Hoe meer vlieg­tu­igen een maatschap­pij in haar vloot telt, hoe belan­grijk­er ze is als spel­er. De tabel hier­boven ver­meldt de top-10 hiervan.

Op plaatst 10 tre­f­fen we Lufthansadochter Ger­man­wings aan, met als thuishaven Keulen. Naar lucht­vaart­nor­men is de maatschap­pij wellicht iets te klein om te kun­nen bli­jven bestaan.

Num­mer 9 is de Letse Air Baltic met een vloot van 33 toestellen, waaron­der 14 Boe­ing 737’s. Baltic Air boert blijk­baar goed want er is een bestelling geplaatst van 20 toestellen bij vlieg­tu­ig­bouw­er Bom­bardier. Hier­door kan de onderne­m­ing een plek in de buurt van de top‑5 veroveren. 

Wie geregeld op Oost-Europese bestem­min­gen vliegt zal wel ergens in een luchthaven ver­nomen hebben, dat de Hon­gaarse luchtli­jn Wizz Air van plan zou zijn om een toes­lag te vra­gen op hand­ba­gage. Hier­mee vol­gt deze maatschap­pij de gedachte­gang van de num­mer 1 in deze reeks, waarover we het zo dadelijk zullen hebben. 

Num­mer 6 is de Britse onderne­m­ing Jet2, opgericht in 2002 en intussen beschikkend over 36 vlieg­tu­igen, waaron­der 27 Boe­ing 737’s en een gloed­nieuwe Boe­ing 757. Jet2 is toege­spitst op vlucht­en naar vakantieo­or­den rond de Mid­del­landse Zee en naar New York.

Op en top Europees qua uitrust­ing is de Ierse Aer Lin­gus, met de 33 stuks Air­bus 320 en de 3 Air­bus 321. Ryanair, die we lat­er zullen ont­moeten, heeft al ver­schil­lende tot dusver vruchteloze pogin­gen onder­nomen om Aer Lin­gus over te nemen.

Een acht­tal jaren gele­den, in 2004, begon de Spaanse Vuel­ing met haar activiteit­en. Intussen telt de vloot 46 een­heden, waar­van het meren­deel Air­bus 320 is. De hoofdbestem­min­gen zijn Par­i­js-Orly, Toulouse en Amsterdam.

Met haar 63 vlieg­tu­igen, alle van het type Boe­ing 737, weegt Nor­we­gian door in het aan­bod van Europese luchtli­j­nen. Het gaat de maatschap­pij voor de wind, zoals blijkt uit de 16 miljoen euro winst voor belastin­gen gere­aliseerd in het tweede kwartaal van 2012.

Nu zijn we gear­riveerd bij de top­pers. Num­mer 3 is ook een Britse onderne­m­ing, nl. Fly­be met 67 toestellen, waaron­der 49 Bom­bardier DashQ8-400. Thuishaven is South­hamp­ton en er wordt vooral op Europese bestem­min­gen gevlo­gen, waaron­der diverse Duitse grootsteden.

De derde Brit in ons klasse­ment is alge­meen bek­end gewor­den door tv-programma’s van het genre het lev­en zoals het is’. We hebben het over Easy­Jet. De vloot is op en top Europees met 151 Air­bus 319 en 33 Air­bus 320, die in 2011 55 miljoen pas­sagiers vervoerden.

De eerste plaats komt toe aan de tweede Ier in het klasse­ment, met name Ryanair, genoemd naar de Tony Ryan, die in 1985 de maatschap­pij oprichtte. Wegens de immer sti­j­gende brand­stof­pri­jzen heeft de huidi­ge CEO Michael O’Leary het niet onder de markt. Daarom doet hij al het mogelijke om de omzet en de winst veilig te stellen en aarzelt niet om onpop­u­laire maa­trege­len te nemen of aan te kondi­gen. Denk hier­bij aan zijn plan­nen (meer is het tot nog toe niet) om te lat­en betal­en voor toi­let­be­zoek, het hef­fen van een vet­taks voor zware pas­sagiers en voor som­mige (korte) vlucht­en enkel staan­plaat­sen te hebben.

Als u van plan bent om een reis te boeken via een lagekosten­maatschap­pij, best toch eerst even check­en welke tak­sen en extra’s kun­nen gerek­end wor­den. En staande opsti­j­gen en lan­den is niet voor iedereen weggelegd, vin­den we.

Jan Van Besauw
Colum­nist USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.