...

Consumentenvertrouwen VS daalt

30 maart 2005, 11:01 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

Het con­sumenten­vertrouwen in de VS is lager in maart dan in feb­ru­ari 2005. De econ­o­mis­ten had­den beter verwacht, maar zijn toch opgelucht dat het cijfer nog alti­jd hoger is dan in 2004. De vraag is echter hoe­lang het opti­misme van de ver­buik­ers nog zal stand­houden.
Con­sumenten­vertrouwen VS daalt 
Gis­teren dins­dag 29 maart werd het cijfer van het con­sumenten­vertrouwen in de VS bek­endge­maakt. Dit cijfer is gebaseerd op een enquête bij 5.000 gezin­nen, uit­gevo­erd door de officiële instelling Con­fer­ence Board.

Econ­o­mis­ten had­den verwacht dat het hoge cijfer van 104.4 voor feb­ru­ari zou terug­vallen tot ca 103. Maar het vertrouwen voor maart bleek met 1,9 % te zijn afgenomen tot 102.4.

In zijn rap­port wijst de Con­fer­ence Board erop, dat 102.4 nog alti­jd meer is dan het gemid­delde voor 2004. De Amerikaanse con­sument zou zich nog alti­jd niet lat­en ont­moedi­gen door de hoge oliepri­js, de sti­j­gende rente en som­mige tegen­val­lende bedri­jf­s­re­sul­tat­en.

De ver­bruik­ers zijn ervan over­tu­igd, dat de werkgele­gen­heid zal toen­e­men. In feb­ru­ari kwa­men er 262.000 banen bij en voor maart zullen er waarschi­jn­lijk 220.000 nieuwe jobs zijn.

Iets of wat tegen­stri­jdig is hoe de ondervraag­den de economie zien evolueren. In feb­ru­ari beschouwde 24,6% van hen de VS-economie als goed, in maart waren er meer, nl. 25,8% van die mening. Daar staat tegen­over dat het aan­tal dat de economie als ‘slecht’ beschouwt, in feb­ru­ari 15,7% was en in maart 16%.

Dat het cijfer voor het con­sumenten­vertrouwen nog alti­jd boven de 100 is, stemt de waarne­mers gelukkig. Hopelijk bli­jft hun geluk duren.
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.