Consumentenvertrouwen VS daalt
Gisteren dinsdag 29 maart werd het cijfer van het consumentenvertrouwen in de VS bekendgemaakt. Dit cijfer is gebaseerd op een enquête bij 5.000 gezinnen, uitgevoerd door de officiële instelling Conference Board.
Economisten hadden verwacht dat het hoge cijfer van 104.4 voor februari zou terugvallen tot ca 103. Maar het vertrouwen voor maart bleek met 1,9 % te zijn afgenomen tot 102.4.
In zijn rapport wijst de Conference Board erop, dat 102.4 nog altijd meer is dan het gemiddelde voor 2004. De Amerikaanse consument zou zich nog altijd niet laten ontmoedigen door de hoge olieprijs, de stijgende rente en sommige tegenvallende bedrijfsresultaten.
De verbruikers zijn ervan overtuigd, dat de werkgelegenheid zal toenemen. In februari kwamen er 262.000 banen bij en voor maart zullen er waarschijnlijk 220.000 nieuwe jobs zijn.
Iets of wat tegenstrijdig is hoe de ondervraagden de economie zien evolueren. In februari beschouwde 24,6% van hen de VS-economie als goed, in maart waren er meer, nl. 25,8% van die mening. Daar staat tegenover dat het aantal dat de economie als ‘slecht’ beschouwt, in februari 15,7% was en in maart 16%.
Dat het cijfer voor het consumentenvertrouwen nog altijd boven de 100 is, stemt de waarnemers gelukkig. Hopelijk blijft hun geluk duren.
Economisten hadden verwacht dat het hoge cijfer van 104.4 voor februari zou terugvallen tot ca 103. Maar het vertrouwen voor maart bleek met 1,9 % te zijn afgenomen tot 102.4.
In zijn rapport wijst de Conference Board erop, dat 102.4 nog altijd meer is dan het gemiddelde voor 2004. De Amerikaanse consument zou zich nog altijd niet laten ontmoedigen door de hoge olieprijs, de stijgende rente en sommige tegenvallende bedrijfsresultaten.
De verbruikers zijn ervan overtuigd, dat de werkgelegenheid zal toenemen. In februari kwamen er 262.000 banen bij en voor maart zullen er waarschijnlijk 220.000 nieuwe jobs zijn.
Iets of wat tegenstrijdig is hoe de ondervraagden de economie zien evolueren. In februari beschouwde 24,6% van hen de VS-economie als goed, in maart waren er meer, nl. 25,8% van die mening. Daar staat tegenover dat het aantal dat de economie als ‘slecht’ beschouwt, in februari 15,7% was en in maart 16%.
Dat het cijfer voor het consumentenvertrouwen nog altijd boven de 100 is, stemt de waarnemers gelukkig. Hopelijk blijft hun geluk duren.
Jan Van Besauw
US Markets