Consumentenvertrouwen VS blijft dalen
Voor de vierde maand op rij is het vertrouwen van de Noord-Amerikaanse verbruikers gedaald. Dit blijkt vooral, maar niet alleen, uit de tanende belangstelling voor nieuwe wagens.
De index voor het consumentenvertrouwen was 90,5 voor november, tegenover 92,9 in oktober. Het lage peil van 90,5 punten (even laag als in maart jl.) is een tegenslag voor de marktanalysten en iedereen die actief is in de VS-economie. Algemeen was voor november een stijging met 3% verwacht, tot 95,7 punten. Deze stijging leek logisch in het licht van de sterke prestaties van de Dow Jones en andere indices.
Nog enkele feiten:
- uit steekproeven blijkt het koopgedrag te verzwakken. Dit belooft niet veel goeds voor de eindejaarsaankopen;
- minder dan 4,3% van de ondervraagden overweegt de aankoop van een nieuwe wagen binnen dit en 6 maanden. We moeten teruggaan tot 1967 (!) om een vergelijkbaar laag peil te noteren;
- ook staan de verbruikers weigerachtig tegenover de aanschaf van nieuwe wasmachines, diepvriezers en andere toestellen. Slechts 24% van degecontacteerde personen was dat van plan, dit is het laagste peil sinds 1995;
- de consumenten willen eveneens wachten vooraleer nieuwe hifi-apparaten te kopen of zich plasma-beeldschermen, dvd-recorders enz. aan te schaffen;
- misschien mee in het licht van de Fannie Mae-perikelen heeft slechts 2,4% van de Amerikanen zin om te investeren in een woning. Deze 2,4% vinden we eerst terug in 1994;
- de perceptie dat de arbeidsmarkt terug aan het krimpen is, stijgt lichtjes. Meer nieuws over de werkgelegenheid en de werkloosheid in de VS zullen we deze week vrijdag hebben, dan worden de cijfers hierover bekend gemaakt;
- om te eindigen met een positieve toets: 23% van de ondervraagden is ervan overtuigd, dat het zakenleven er goed voor staat. Vorige maand was dat 21,5%. Het aantel pessimisten op dat gebied daalde van 21,4 naar 20,5%.