...

Chinese beurzen aan rand afgrond?

17 mei 2010, 22:26 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)


De Chi­nese beursko­ersen zijn in vri­je val en de bodem is nog niet in zicht. Anal­is­ten verwacht­en dat de ste­un wordt bereikt in juni 2010, maar zouden we niet dur­ven op wedden.


Het ver­loop van de lei­dende Sjang­hai Com­pos­ite Index ($SEC) spreekt boekde­len, zie onder­staande grafiek. Op 14 april 2010 stond deze index nog op 3.166,18 pun­ten en min­der dan een maand lat­er, op 11 mei 2010, was hij meer dan 16% afge­gle­den tot 2.647,57 pun­ten. Sinds­di­en kwa­men er een 40-tal pun­ten bij, maar of dit het begin is van een her­s­tel is hele­maal niet zek­er.

alt

Eige­naardig genoeg staat het ver­loop van deze index (en ook van andere Chi­nese indices) diame­traal tegen­over de win­sten, die de Chi­nese onderne­min­gen boeken. Deze zijn in het eerste kwartaal van 2010 geste­gen t.o.v. dezelfde peri­ode in 2009 en de resul­tat­en van april en de eerste helft van mei 2010 tonen aan, dat deze trend zich doorzet.

Maar de Chi­nese over­heid treedt blijk­baar op als pretbed­erv­er door de beleg­gers te ont­moedi­gen. Ze waarschuwt er namelijk voor, dat de dri­jvende kracht het economis­che suc­cesver­haal heel wat pluimen heeft verloren. 

Welke is of was deze dri­jvende kracht? Niets anders dan de won­ing­markt. Tij­dens de cri­sis 2008 – 2009 hebben forse pri­jssti­jgin­gen in deze markt de groei op gang gehouden. Niet enkel pri­vate investeerders zagen hun bankrekenin­gen aan­groeien, ook lokale besturen kon­den hun kas vullen wan­neer open­bare eigen­dom veran­derde in par­ti­c­uli­er bez­it. De bouwin­dus­trie kon de vraag amper vol­gen. Automa­tisch ste­gen de koersen van grote immo­bil­iënbedri­jven zoals Chi­na Vanke en Poly Real Estate Group en bracht­en de koer­sral­ly die startte aan­vang 2009 op gang.

Maar sinds het begin van dit jaar ver­loren bei­de genoemde bedri­jven zowat een derde van hun koer­swaarde. De over­heid had geen vertrouwen in het vol­gens haar over­dreven oplopen van de beur­swaar­den, maak­te gewag van een zeep­bel en gaf haar bureau­crat­en de opdracht een einde te mak­en aan wat ze aan­duid­de als onver­ant­wo­orde groei’.

Was de ingreep van de Chi­nese autoriteit­en ver­ant­wo­ord? Som­mige buiten­landse economen waren vol lof: de overver­hit­ting werd een halt toegeroepen, de kalmte zou terugkeren.

Is men te hard op de rem gaan trap­pen? Aart­spes­simist Marc Faber, wel­bek­end bij de lez­ers van deze web­site, kondigde in ver­band met Chi­na een crash bin­nen het tijds­bestek van één jaar’ aan. Faber wordt hier­bij bijge­tre­den door ver­schil­lende economen en fond­sen­be­heerders.
Alleen – en hoe kan het anders – Chi­nese economen delen deze sombere visie niet en verzek­eren, dat Peking genoeg con­t­role heeft over de economie om een afkoel­ing zon­der een duik in de afgrond te bewerkstelligen.

We willen deze Chi­nese economen het voordeel van de twi­jfel gun­nen. Peking is New York of Frank­furt niet en de Chi­nese economie is nog alti­jd sterk gebon­den met en gecon­troleerd door de staat. Bewi­js is hoe snel de immo­bil­iënzeep­bel gede­tecteerd en onder­drukt is.

Hoe dan ook, de beurzen in Chi­na hebben veel ver­loren en het zal een zaak van maan­den zijn vooraleer de oude glo­rie zich her­stelt. Maar liev­er een langza­am her­s­tel dan een roet­sj in de afgrond. 

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.