Het ziet er nu echt naar uit dat China Europa zal voorbijsteken als grootste autoconstructeur ter wereld. Hierbij gaat het niet alleen om wagens van oorspronkelijk Europese signatuur, maar ook om voertuigen van Chinese makelij. Tijd dus om het Chinese autoaanbod even onder de loep te nemen.
Volgens experts zoals IHS Automotive kunnen we ons erop voorbereiden, dat de Chinese autoconstructeurs ervan uitgaan in dit jaar 2013 ca 20 miljoen voertuigen (personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen) te zullen produceren. Dat zijn 2 miljoen eenheden meer dan wat we kunnen verwachten voor Europa, Rusland en Turkije inbegrepen.
De Europese automarkt wordt geconfronteerd met futloosheid, die ook parels in deze industrietak treft zoals Opel of Peugeot. In fel contrast daartegen kan China alle registers open trekken dankzij de blijkbaar onstuitbare opgang van de middenklasse bevolking. Getuige hiervan is het aantal inschrijvingen voor nieuwe voertuigen, dat al enkele jaren groter is dan in Europa of de VS. Een voorbeeld: in 2012 werden in China meer dan 19 miljoen voertuigen ingeschreven tegenover 14,5 miljoen (bijna 24% minder) in de VS.
Van alle in China geproduceerde auto’s is ca 30% van Chinees concept. De overige 70% worden gebouwd door westerse groepen zoals General Motors of Volkwagen in co-ondernemersschap met Chinese bedrijven. Maar de Chinese overheid heeft ambities om die 30% te doen aangroeien tot zeker 50% met daarbovenop export naar het buitenland, zoals Algerije, Egypte, Latijns Amerika en Iran. Dat China nog verder kijkt blijkt bij voorbeeld uit de deelname van de Guangzhou Automobile Group aan het Autosalon van Detroit, dat loopt van 14 t.e.m. 27 januari 2013.
De intenties van de Chinese auto-industrie indachtig kunnen we ons over enkele jaren verwachten aan een invasie van hun wagens op onze markten.
Voor morgen of volgend jaar zal deze invasie nog niet zijn, want uit tests is gebleken dat auto’s van Chinese makelij niet voldoen aan de veiligheidscriteria van zowel Europa als de VS.
Toch vinden we dat het tijd is om deze Chinese wagens eens van wat dichterbij te bekijken. Alle merken die momenteel in de Volksrepubliek van de band de baan op rollen gaan opsommen is onbegonnen werk en een groot aantal hiervan zal blijkbaar toch nooit op onze wegen verschijnen.
Sommige van onderstaande wagens zijn al te koop buiten China, de meeste nog niet.
Hier is dan deze top-10, waarbij uitgegaan wordt van het meeste kans op slagen (of verder doordringen) in Europa:
Eerst en vooral is er de sportwagen Geely GT, waarmee het terrein van constructeurs met ronkende namen zoals Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Maserati enz. betreden wordt. Veel is van deze wagen niet bekend, enkel dat er plaats is voor 4 personen en dat de motor zeer waarschijnlijk vooraan zal geplaatst zijn met transmissie naar de achterwielen. Als u hem live wil zijn dan moet u tussen 20 en 28 april 2013 even over en weer naar Peking, waar de Bejing Auto Show plaatsvindt.
Op de tweede plaats van potentiële populariteit in het Westen zou de Brilliance Jungie Wagon komen, een stationwagon die veel ruimte biedt voor grote gezinnen, vakantiegangers en dies meer. Het basisconcept van deze auto is Europees (Italdesign) en hij rijdt in China al rond sinds 2002 en hij bestaat in diverse uitvoeringen, zoals motoren van 1,8 of 2,4 liter. Pittig detail: de meeste motoren van de Brilliance-serie zijn afkomstig van Mitsubishi, alle geruzie over eilandjes ten spijt.
Daar waar de Geely GT en de Brilliance Junjie Wagon resp. geïnspireerd zijn op Europese auto’s of van Europees design zijn, is de Chery QQ3 op en top Chinees. De fabrikant is Chery Automobile en de wagen bestaat met twee versies motoren, nl. 800 en 1051 cc. De topsnelheid is 140 km/h. De basis van het model van de Chery QQ3 is de Zuid-Koreaanse Daewoo, waarvan verschillende onderdelen zelfs onderling uitwisselbaar zijn. Daewoo heeft trouwens een rechtszaak lopen tegen Chery.
Zoals de naam doet vermoeden is de MG TF niets anders dan een Britse sportwagen van de MG-familie. De MG TF werd inderdaad oorspronkelijk door Rover geproduceerd tot in 2007 het Chinese Nanjing Automobile of China Rover overnam.
Op de vijfde plaats van mogelijk populaire Chinese wagens staat de SAIC Roewe 550, alweer een oorspronkelijk product van MG Rover. De Roewe is sinds 2008 in productie en heeft ofwel een 1,8 liter benzinemotor ofwel een 2,0 liter turbo diesel. Buiten China treffen we de Roewe aan in Chili en in sommige staten van het Midden-Oosten.
De Lifan 620 heeft buiten China reeds klanten gevonden in Brazilië, Rusland en Vietnam. De assemblage voor de exportmarkten gebeurt in Tunesië en Rusland. Er is maar één type motor, nl. een 1,6 liter.
Nummer 7 is meteen de tweede sportwagen in de reeks. De BYD F8 is een cabrio die zich waarschijnlijk wil meten met o.m. BMW. Zelfs het logo leunt opvallend aan tegen dat van de Beierse autoreus. Veel is er niet van gekend, we verwijzen naar de eerder genoemde Bejing Autoshow van 20 tot 28 april 2013 waar de wagen in primeur zal getoond worden aan het grote publiek.
Het uitzicht van de JAC A108 doet het niet zo meteen vermoeden, maar deze wagen is ontworpen door Pinifarina. Hij komt met een 1,3 of 1,5 liter dieselmotor. Hij is doorgedrongen in de wereld van autoverhuring wegens zijn lage prijs en toch degelijk voorkomen.
Nummer 9 is alweer een Geely, hoewel van een gans ander allure dan het nummer 1 in ons overzicht. De Geely HQ is één van de 10 goedkoopste wagens ter wereld (prijs in China : 5.780 USD). Het verbruik is ca 6,5 liter/100 km. De motor is bij voorbeeld een 1,3 liter driecilinder.
Hekkensluiter is meteen een buitenbeentje: een stretched limousine met een lengte van 6,7 meter en een wielbasis van 4,8 meter. Het model is tot nog toe al heel succesvol geweest. De Great Wall Hover TT heeft niet alleen al klanten gevonden in Frankrijk, Italië en Rusland maar ook in Zuid-Korea en Zuid-Afrika.
Eén ding is zeker: China kijkt met grote ogen naar de westerse automarkt en zal zeker niet nalaten alles te doen om zijn wagens hier succesvol aan de man en aan de vrouw te brengen.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets.nl